Gå til innhold

Gå ned i cm rundt livet - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg leste for en stund siden at man "ikke skal se på kilo på vekten, men cm rundt livet". Altså ikke veie seg, men måle rundt magen og se hvordan det forandrer seg? Hvorfor det egentlig?

Og hvordan går det ann å bli mindre rundt magen uten å gå ned vekt?

Har lest flere historier om folk sm går ned i vekt, men beholder samme midjemålet, og folk som beholder vekten, men blir 6 cm mindre rundt livet. Da lurer jeg på: hvordan er det mulig? Henger i det veldig mye sammen, vekt er jo en indikator på slankhet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ulikt fra person til person hvor fettlagrene legger seg på kroppen, derfor vil en person som i hovedsak f.eks. har mesteparten av det overflødige kroppsfettet på hofer og lår, ikke minke så mye i midjemål selv om hun går ned i vekt.

Når det gjelder folk som beholder vekten og minker i midjemål, kan en naturlig forklaring være at de har trent og bygget muskler. Muskelmasse veier mer enn fett, men tar mindre plass.

Vekt er ikke den eneste indikatoren på slankhet, ettersom kroppsbygging og muskelmasse virker inn på vekten. To personer som er like høye og har omtrent samme kroppstørrelse, kan ha ganske forskjellig vekt. Det er derfor at det bl.a. opereres med midjemål i forhold til f.eks. risken for hjerteinfarkt og andre livsstilsrelaterte sykdommer.

Skrevet

ved styrketrening så blir jo musklene større å tyngre, og da nytter det ikke å se på vekta.

og når vi får mer muskler så forbrenner vi mere..

s¨å da kan en bli tynnere ,uten kg nedgang men cm forsvinner rundt på kroppen

Skrevet

Mitt problem er at jeg føler at kroppen min er helt grei bortsett fra fettet rundt magen. Dersom jeg prøver å ta av litt for å minske dette, forsvinner også litt av rumpe og pupper, og det ønsker jeg ikke. Er det noen gode øvelser for å stramme opp rundt livet?

Skrevet

Det er ulikt fra person til person hvor fettlagrene legger seg på kroppen, derfor vil en person som i hovedsak f.eks. har mesteparten av det overflødige kroppsfettet på hofer og lår, ikke minke så mye i midjemål selv om hun går ned i vekt.

Når det gjelder folk som beholder vekten og minker i midjemål, kan en naturlig forklaring være at de har trent og bygget muskler. Muskelmasse veier mer enn fett, men tar mindre plass.

Vekt er ikke den eneste indikatoren på slankhet, ettersom kroppsbygging og muskelmasse virker inn på vekten. To personer som er like høye og har omtrent samme kroppstørrelse, kan ha ganske forskjellig vekt. Det er derfor at det bl.a. opereres med midjemål i forhold til f.eks. risken for hjerteinfarkt og andre livsstilsrelaterte sykdommer.

Men hvis man har bygget muskler vil jo midjemålet bli større? Altså magemuskler under flesket gjør jo bare alt større? Skal man få mindre kroppsfett må man jo gå i underskudd, og for å bygge muskler må man gå i overskudd så det henger jo ikke helt sammen?

Skrevet

Men hvis man har bygget muskler vil jo midjemålet bli større? Altså magemuskler under flesket gjør jo bare alt større? Skal man få mindre kroppsfett må man jo gå i underskudd, og for å bygge muskler må man gå i overskudd så det henger jo ikke helt sammen?

Kanskje for en periode, men etterhvert som du øker muskelmassen, så vil jo kroppen din øke forbrenningen, slik at du blir kvitt mer fett. Jeg tror dessuten at dette med kalorioverskudd for å bygge muskler er litt avhengig av hva du vil oppnå - hvis du skal drive med kroppsbygging eller vektløfting, så er det nok nødvendig, men hvis du trener (utholdende) styrke for å stramme opp kroppen, øke forbrenningen og bli slankere, så er det jo ikke noe poeng i å ligge kalorioverskudd. Børge A. Fagerli hos MyRevolution hevder bl.a. følgende:

Samme fenomen i omvendt kontekst ser vi når man bevisst går inn for legge på seg og bygge muskler. Du presser i deg mat for å sikre at det skal bli et kalorioverskudd, du er stappmett hele tiden, føler deg oppblåst, tungpustet og har ujevne energinivåer. I de fleste tilfeller ender man opp med å legge på seg like mye fett som muskler – og tilbringer deretter dobbelt så lang tid på diett for å få ned fettprosenten… bare for å finne ut at man er like langt som før. To skritt fram, to skritt tilbake. Morsomt, ikke sant? Og allikevel gjentas samme prosess år etter år.

Særlig i fitness- og kroppsbyggermiljøene er året delt opp i sesonger med ”bulk” (oppbygging med mye mat) og ”deff” (slanking der fettprosenten skal bli så lav som mulig). Noen går rundt som avmagrede spøkelser på vår og høst før viktige konkurranser, og så lar de kakemonsteret ta dem slik at de vralter rundt i andpusten junkfoodrus 20kg tyngre etterpå…for man trenger jo mye mat når man skal bygge muskler, ikke sant?

Tullprat, og ikke bare er det usunt og en stor påkjenning på kroppen, men dette er mennesker som liksom skal gå foran som eksempler på sunnhet og helse? Det virker mer som en vrangforestilling skapt av et bevisst eller ubevisst behov for selvpining, for det tar lang tid å bygge muskler og det kreves faktisk bare et par hundre kalorier over vedlikeholdsnivå for å oppnå den ønskede framgangen.

Skrevet

Mitt problem er at jeg føler at kroppen min er helt grei bortsett fra fettet rundt magen. Dersom jeg prøver å ta av litt for å minske dette, forsvinner også litt av rumpe og pupper, og det ønsker jeg ikke. Er det noen gode øvelser for å stramme opp rundt livet?

Punktforbrenning av fett er ikke mulig. Eneste måten å oppnå dette på er ved fettsuging.

Skal du ha vekk fett fra magen så kommer du til å miste fett andre steder på kroppen også. For å unngå å få mindre rumpe, så må du trene setemusklene slik at du beholder størrelsen på rumpa di. Dvs at vil du ha slankere midje, så vil dette også føre til mindre fett på rumpa, men dersom du trener rumpa i tillegg, så vil du få større muskler der og rumpa di blir samtidig fastere. Vinn-vinn situasjon. :)

Skrevet

Nei, har man allerede en stor mage, så vil definitivt ikke magen bli enda større av at man bygger muskler i tillegg. Når man trener, så bygger man muskler og man kvitter seg med litt fett. Det kan godt være at man går opp i vekt, men i omfang vil man normalt sett gå ned. Samt at musklene gjerne er med på å sorge for at magen holder seg på plass og ikke tyter ut over alt.

Muskler veier ca 5 ganger mer enn fett, og da sier det seg selv at man kan risikere å gå opp en del i vekt dersom man trener mye styrke. Det er derfor det kan være en dårlig deal å se på vekta dersom man skal slanke seg gjennom trening/mosjon, fordi man kan gå ned i omfang og opp i vekt, selv om man har blitt slankere.

Derimot så er det mye lettere å se om man oppnår en effekt ved å bruke enten målebånd eller klesplagg, fordi da ser man om man faktisk har noen effekt av treningen. Trener man mye, så kan man gå kraftig ned i livvidde/hoftevidde/lårvidde, men det er ikke sikkert at vekta viser noe særlig vektnedgang. Da sier det seg selv at vekt er et dårlig mål på om man har blitt slankere eller ikke.

Skrevet

Nei, har man allerede en stor mage, så vil definitivt ikke magen bli enda større av at man bygger muskler i tillegg. Når man trener, så bygger man muskler og man kvitter seg med litt fett. Det kan godt være at man går opp i vekt, men i omfang vil man normalt sett gå ned. Samt at musklene gjerne er med på å sorge for at magen holder seg på plass og ikke tyter ut over alt.

Muskler veier ca 5 ganger mer enn fett, og da sier det seg selv at man kan risikere å gå opp en del i vekt dersom man trener mye styrke. Det er derfor det kan være en dårlig deal å se på vekta dersom man skal slanke seg gjennom trening/mosjon, fordi man kan gå ned i omfang og opp i vekt, selv om man har blitt slankere.

Derimot så er det mye lettere å se om man oppnår en effekt ved å bruke enten målebånd eller klesplagg, fordi da ser man om man faktisk har noen effekt av treningen. Trener man mye, så kan man gå kraftig ned i livvidde/hoftevidde/lårvidde, men det er ikke sikkert at vekta viser noe særlig vektnedgang. Da sier det seg selv at vekt er et dårlig mål på om man har blitt slankere eller ikke.

Når dere sier trening, mener dere da hovedsaklig styrketrening som bygger muskler? Eller trening i vid forstand, f.eks løping på tredemølle eller elipsemaskn osv?

Skrevet

Spis mandler!! Mandler forbrenner fett, spesielt i magen/midje regionen.

Skrevet

"The International Journal of Obesity published the results of a study that may change the way dieters think about almonds. City of Hope National Medical Center in Duarte California conducted a study to evaluate the cholesterol-lowering effects of almonds. To their surprise they found the weight loss benefits with dieters who added almonds to their plan.

Lead investigator Michelle Wien, Dr.P.H., R.D., found that when she asked volunteers to include raw or roasted almonds in their calorie-restricted diets, their weight-loss efforts were dramatically accelerated.

The study included 65 overweight and obese adults who were placed on one of two diets designed to promote weight loss. The caloric value and protein content of the two diets were equivalent, but only one included a 3-ounce serving of almonds daily.

After 24 weeks, the two groups showed a striking difference in their weight-loss patterns. The almond-eating group lost 62 percent more weight and 56 percent more belly fat than the nut-free group. The almond-eaters also experienced significantly greater reductions in cholesterol and blood pressure."

10 matvarer som forbrenner fett (fra KK)

Skrevet

Når dere sier trening, mener dere da hovedsaklig styrketrening som bygger muskler? Eller trening i vid forstand, f.eks løping på tredemølle eller elipsemaskn osv?

En kombinasjon. All trening bygger muskler, men kun styrketrening gjør at du bygger dem opp skikkelig.

Skrevet

Jeg har hørt av jogging (og generelt utholdenshetstrening) er bra for å få mindre fett på magen, men at styrketrening ikke har så mye å si fordi musklene jo blir større. Mulig det bare er tull?

Skrevet

Punktforbrenning av fett er ikke mulig. Eneste måten å oppnå dette på er ved fettsuging.

Skal du ha vekk fett fra magen så kommer du til å miste fett andre steder på kroppen også. For å unngå å få mindre rumpe, så må du trene setemusklene slik at du beholder størrelsen på rumpa di. Dvs at vil du ha slankere midje, så vil dette også føre til mindre fett på rumpa, men dersom du trener rumpa i tillegg, så vil du få større muskler der og rumpa di blir samtidig fastere. Vinn-vinn situasjon. :)

Men hvis jeg skal ned i vekt så må jeg jo gå i kaloriunderskudd, og hvis jeg går i kaloriunderskudd vil jeg jo ikke få mer muskler i rumpa? Man behøver jo kcal-overskudd for å bygge muskler?

Skrevet

Men hvis jeg skal ned i vekt så må jeg jo gå i kaloriunderskudd, og hvis jeg går i kaloriunderskudd vil jeg jo ikke få mer muskler i rumpa? Man behøver jo kcal-overskudd for å bygge muskler?

Dersom du skal ned i vekt så vil du miste fett uansett. Dvs over hele kroppen, inklusive pupper og rumpe.

Igjen så lot du være å lese sammenhengen i innleggene mine i denne tråden.

Skrevet

• Liker 1
Skrevet

Dersom du skal ned i vekt så vil du miste fett uansett. Dvs over hele kroppen, inklusive pupper og rumpe.

Poenget er at STYRKETRENING ikke makes sense med tanke på at man ligger i kcal-underskudd når man er på slankern og må ha overskudd for å bygge muskler, derfor vil styrketreningen bare være bortkastet tid.

Folk skriver alltid at man kan gå ned flere centimeter rundt livet og beholde vekten fordi man "bytter ut fett med muskler". For meg gir ikke det noen mening. For skal man få mindre fett må man gå i underskudd og skal man bygge muskler må man ligge i overskudd. Så spiser man mer enn man forbrenner og trener styrke vil man få større mage - mer fett og muskler under.

Spiser man mindre enn man forbrenner og trener styrke blir det mindre fett men ingen muskler.

Denne tråden gir null mening.

Skrevet

Poenget er at STYRKETRENING ikke makes sense med tanke på at man ligger i kcal-underskudd når man er på slankern og må ha overskudd for å bygge muskler, derfor vil styrketreningen bare være bortkastet tid.

Folk skriver alltid at man kan gå ned flere centimeter rundt livet og beholde vekten fordi man "bytter ut fett med muskler". For meg gir ikke det noen mening. For skal man få mindre fett må man gå i underskudd og skal man bygge muskler må man ligge i overskudd. Så spiser man mer enn man forbrenner og trener styrke vil man få større mage - mer fett og muskler under.

Spiser man mindre enn man forbrenner og trener styrke blir det mindre fett men ingen muskler.

Tror ikke det er så A4 som du fremstiller det. Det er veldig mange reaksjoner i kroppen som spiller inn her som dessuten varierer fra individ til individ. Det man trives med er ofte det som funker for det holder man seg nemlig til.

Skrevet

Det er forskjell på å trene styrke for å få store, synlige muskler/økt muskelvolum (også kalt hypertrofi) og å trene styrke for å "stramme opp" kroppen. I førstnevnte tilfelle stemmer det at man må ligge i kalorioverskudd, men man kan fint trene styrke og gå i 0 eller ligge på et lite underskudd dersom man ikke vil øke muskelvolum, men gå ned i vekt og stramme opp kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...