Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På videregående innså jeg med et sjokk at jeg ikke lenger ønsket å bli det jeg "hele livet" til da hadde sett på som drømmeyrket (et slik yrke som det alltid er minst 5 jenter i hver klasse som skal bli). Siden jeg hadde sett for meg å ta høyere studier - og tross alt hadde kun allmennfag - ble det til at jeg meldte meg for et studie med gode jobbmuligheter på en høyskole i hjembyen.

Tok meg et par år å innse at jeg hadde valgt fullstendig feil, valgte å fullføre studiet men søkte meg til helt andre jobber, og har trivdes veldig godt i disse (typisk jobber som krever lite eller ingen utdannelse).

For et par år siden flyttet jeg til min kjæres hjemsted, og dessverre er det litt for mange om beinet for slike "enkle" jobber her, og jeg har gått mye ledig. Har for øyeblikket et slikt 2 måneders vikariat.

ok, det var bakgrunnen.

Nå har det seg slik at min svigerfamilie overhodet ikke aksepterer at jeg bare vil ha "drittjobber" som de kaller det, og bak min rygg skaffet meg et jobbintervju innen yrket jeg er utdannet i. For å ikke krangle for mye med dem, gikk jeg, og hadde intervjuet i dag tidlig.

Hva intervjuer fortalte meg var at de likte meg, men de ville gjøre en test av evnene mine (dvs en slags eksamen på de viktigste punktene jeg burde ha lært dengang jeg tok min utdannelse for 6 år siden), og dersom den var tilfredsstillende vil de ansette meg i første omgang som lærling med en månedslønn på ca 8-9000.

Nå husker jeg omtrent ingenting av utdannelsen min, den var uinteressant dengang og det har vært 6 år uten relaterte arbeidsoppgaver. I tillegg er lønna halvparten av det jeg får på mine "drittjobber", MEN som svigerfar sier, det er en fast jobb istedenfor kortvarig vikariat og jeg har "gode karrieremuligheter" innen dette firmaet.

Hele meg skriker imot å ta den jobben... Men er det fordi jeg er for lat til å sette meg inn i stoffet en gang til? Vanskelig å si.

Må sies i tillegg at jeg og samboer tidligere i høst ble enige om at jeg skal begynne å studere et fag jeg faktisk brenner for til høsten - så det blir enten utsatt eller jeg kommer aldri til å avansere forbi lærlingposisjon i min nye jobb.

Så vanskelig... er jeg vrang nå? Enhver jobb er bedre enn ingen jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta den jobben inntil du får en annen jobb? Evt til du skal begynne å studere igjen? Ett år er ikke så lenge, så det går nok fint :)

Skrevet

Jeg syns du skal drite i svigerfamilien din, du bør gjøre som du vil. Jeg syns derimot ikke du skal takke nei til jobben bare for å vise svigers hvem som bestemmer.

Går du mye ledig bør du jo ta grep og ikke risikere å gå arb.ledig. De aller fleste er i jobber som de ikke liker innimellom som ett steg på veien dit de ønsker å dra, men ikke la stoltheten hindre deg, stol på magefølelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...