AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Hei! Har veldig lyst til å lære meg å ta bra konsertbilder. Jeg har tatt bilder på noen konserter jeg har vært på men jeg synes det er veldig vanskelig! Noen ganger blir bildene ganske bra, men andre ganger så blir det helt katastrofe! Problemet er at jeg ikke vet hva jeg gjorde når bildene ble bra! :gjeiper: Trenger tips til hva jeg bør gjøre og hvordan jeg må stille kamera. Kjempe fint om du har andre tips også Hvordan klarer proffene å ta sånne perfekte bilder som er i avisa? Jeg vil åå!! For eksempel sånne bilder som noen av dem her De er veldig fine synes jeg, spesielt det som vant er veldig tøft! Er det noe jeg bør kjøpe spesielt til å ta bilder på konserter? Jeg har speilrefleks fra canon. Blir veldig glad for hjelp og tips!
Gjest Xelle Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Om det er digitalt du har.. Kort lukketid og lav dybdeskarphet hjelper ofte å få bildet mer pent om man ikke har lys sensitiv kameralinse. Hjelper også å sette ned kvaliteten på bildet, så klarer kameraet å registrere infoen fortere. Hvertfall det jeg gjør, om det er riktig...vet jeg sannelig ikke, men funker for meg.
Henkie Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Hei! Har veldig lyst til å lære meg å ta bra konsertbilder. Jeg har tatt bilder på noen konserter jeg har vært på men jeg synes det er veldig vanskelig! Noen ganger blir bildene ganske bra, men andre ganger så blir det helt katastrofe! Problemet er at jeg ikke vet hva jeg gjorde når bildene ble bra! :gjeiper: Trenger tips til hva jeg bør gjøre og hvordan jeg må stille kamera. Kjempe fint om du har andre tips også Hvordan klarer proffene å ta sånne perfekte bilder som er i avisa? Jeg vil åå!! For eksempel sånne bilder som noen av dem her De er veldig fine synes jeg, spesielt det som vant er veldig tøft! Er det noe jeg bør kjøpe spesielt til å ta bilder på konserter? Jeg har speilrefleks fra canon. Blir veldig glad for hjelp og tips! Dette handler lite om utstyr, og mye om kunnskap. Prøv deg frem. Først: ikke blitz. Deretter kort lukkertid og lav blender. Du kan også kjøre ISO opp en del. Så er det bare opp til deg å finne de gode motivene :-)
Pingting Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Dette handler lite om utstyr, og mye om kunnskap. Prøv deg frem. Først: ikke blitz. Deretter kort lukkertid og lav blender. Du kan også kjøre ISO opp en del. Så er det bare opp til deg å finne de gode motivene :-) What he said. Selv om utstyr ikke har all verden å si, vil jeg vel også tro at resultatet kan bli bedre med et lyssterkt objektiv? Eller?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 Så er det en fordel å få pressepass for å kunne stå forran gjerdet. Bilder tatt fra piten kan være artistisk kule, men skjeldent så bra som de bildene du bruker som eksempel. Rent teknisk har jeg ingenting å tilføye til de andre kommentarene før meg, så lenge du husker at øvelse gjør mester!
Kamikatze Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Speilrefleks er oppskrytt. Mange av de beste bildene har blitt tatt med Leica og andre mer kompakte i filmens tidsalder. Og med digitale bilder, kom også skjermen på kameraryggen, som gjorde ethvert kamera til speilrefleks. Mange av de gode scenebildene skyldes nok pressekortet. Det at du fysisk kan entre scenen, og komme tett på. Samtidig oppstår det ofte et samspill mellom fotograf og artist, hvor artisten poserer. Rent teknisk er det ikke dumt å ha glass som slipper gjennom litt lys. Hvis du ikke fotograferer oversiktsbilde, ofrer du dybdeskarpheten til fordel for mer eller mindre åpen blender. Kjør oppletningsblitz på bakre lukkergardin, om du kan, med lang lukkertid eller lukkeren stilt på Bulb. Du kan da fange ambiente detaljer, og antydning til bevegelse, og likevel få skarp forgrunn. Lær deg utstyret på forhånd! Ingen vits å bruke blitz hvis den har ledetall som knapt lyser opp en armlengde foran deg. Lær deg hvor mye ISO du kan presse ut av kamera i halvmørke, før korningen blir for plagsom. Prøv, og bli komfortabel med halvmørke motiver med lampelys lenge før du drar på konsert. Lær deg å finne støtte der du ikke kan bruke stativ, slik at du kan takle lange lukkertider uten at det går galt. Ikke minst bør du avklare med bandet i forkant. Du bør ikke ha det helt store håpet om gode nærbilder om du sitter midt i salen på en megakonsert. Men på små utesteder bør du kunne komme nær nok, om du bare ikke blir et irritasjonsmoment som vaktene må bære ut. Sist men ikke minst: Ta mange bilder! Ikke spar på strøm og minnekort. Ser du at resultatet ble dritdårlig, så slett det med det samme, og prøv igjen. Ta gjerne serier på åtte ti, og sorter dem hjemme i sofaen. Bli også dritgod på å slette! Husk ekstra batteri og minne.
proxypac Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 (endret) Kult at du har lyst til prøve deg på konsertfotografering.. det er både morsomt og utfordrende! Selv jobber jeg freelance som fotograf, og mesteparten av arbeidet mitt er nettopp konsert- og eventfoto Det første du bør gjøre er å lære deg å bruke kameraet ditt manuelt. Få oversikt over hvordan du bruker blender, lukker og ISO for å kontrollere lyset, slik at du får riktig eksponerte bilder. Lukker, blender, ISO: Lukkeren er en “gardin” inne i kameraet ditt som åpner og lukker seg slik at lys kan komme inn på bildesensoren i kameraet når du trykker på utlserknappen. Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge bildesensoren i kameraet ditt er eksponert for lys. Lukkerhastigheten avgjør også hvor mye av bevegelsene i motivet som kommer med på bildet. Altså: Lang lukkerthastighet = mye lys, mye bevegelse. Kort lukkerhastighet = mindre lys, mindre (fryst) bevegelse. Blenderen er navnet på åpningen som lyset går igjennom inni objektivet ditt før det treffer bildesensoren i kameraet. Blendertallet indikerer størrelsen på denne åpningen. Blender, eller blendertall oppgis som regel med f/ foran. Det som er viktig å huske med blender er at lavere tall betyr større åpning.. f/4.0 er altså en større åpning enn f/11. Jo større åpning du har, jo mer lys rekker å komme inn på bildesensoren din mens lukkeren står åpen. Siden blenderen sitter i objektivet, betyr det at det er objektivet som bestemmer hva som er den største blenderåpningen du kan velge. Objektiver med stor blenderåpning er som regel dyrere enn objektiver med ikke fult så stor åpning. En annen ting med blender er at det er størrelsen på blenderåpningen som avgjør hvor stor del av bildet som vil være i fokus. Dette er muligens ikke det viktigste å tenke på når det komme til konsertfotografering, men det er likevel viktig å vite det. Altså: Stor blenderåpning = mye lys, mindre del i fokus. Liten Blenderåpning = mindre lys, større del i fokus. ISO er en verdi som indikerer hvor kjapt bildesensoren i kameraet ditt “fanger” lyset som treffer den. Jo høyere ISO-verdi man velger jo raskere fanger sensoren lyset som treffer den mens lukkeren står åpen. Det som er viktig å vite er at jo høyere ISO-verdi man velger, jo mere støy og korn blir det i bildet. Som regel vil man jo ha så lite som mulig av denne støyen i bildet, derfor velger man som regel så lav ISO som mulig. Personlig så synes jeg ikk at man skal henge seg for mye opp i dette.. Det er mye bedre med et bilde med litt støy i, enn et bilde som er undereksponert eller uskarpt. På dagens digitale speilreflekskameraer kan man dessuten gå ganske høyt opp i ISO uten at støyen blir noe stort problem - noen ganger kan til og med litt støy bare være med på å gjøre bildene litt rocka og kule Kameraer har som regel en standard innstilling hvor ISO gir minst støy. På Canon kameraer er denne 100. Dvs. at hvis man vil unngå støy, så bør man sette ISO så nære 100 som mulig. Altså: Høy ISO = Mye lys, mer støy. Lav ISO = mindre lys, mindre støy. Det er altså hvis man klarer å balansere disse tre parameterene, at man vil få riktig eksponerte bilder. Og som du sikkert skjønner, varierer jo denne “oppsrkiften” etter hva slags lysforhold du fotograferer i, og etter hva slags bilder du ønsker å ta. Beste måten å lære seg dette på er, som Kamikatze skriver, å ta mange bilder Det vanskelige med konsertfotografering er at det ofte er mye bevegelse på scenen, samtidig som det er veldig varierende lysforhold. Hvis du bruker automatiske innstillinger under slike lysforhold vil ofte kameraet ditt velge en for lang lukkertid for å få inn nok lys.. dette fører dermed til bilder med mye bevegelsesuskarphet. Som noen var inne på før her, er det derfor viktig å velge en lukkerhastighet som er rask nok til å fryse bevegelsene på scenen. (med mindre du ønsker å vise bevegelse da) Når du har funnet ut hvilken lukkerhastighet du må ha, står du igjen med blender og ISO. Som regel setter jeg blender på helt åpen, altså så lite tall som mulig. Så til slutt setter jeg ISO deretter. Med mindre lyset er helt statisk vil du nok ikke kunne bruke de samme innstillingene på kameraet ditt under hele konserten. Det er derfor viktig at du følger med på hvordan bildene blir bak på skjermen, og justerer instillingene underveis. Etter hvert kommer dette til å bli mer en “refleks” hos deg, slik at du ikke må tenke så mye på hvilke innstillinger du velger. Etter hvert så ser du bare lyset, og så vet du ca hvilke innstillinger du bør velge RAW Hvis du virkelig er seriøs når det kommer til konsertfotografering, vil jeg anbefale deg å ta bildene dine i RAW. RAW vil gi deg mye større muligheter i etterbehandling enn f.eks jpeg. Hvis du velger å benytte deg av RAW kan det nok lønne seg å lese litt mer om hvordan dette fungerer. Denne artikkelen er ganske grei: http://www.akam.no/artikler/filtyper_for_foto/47953/1 Komposisjon Når du har fått oversikt over hvordan det tekniske ved fotograferingen fungerer, er det viktig å begynne å tenke mer på komposisjon. Måten du velger å ramme inn motivet, hvilke elementer du velger å inkludere/ekskludere, om det skal være mye lys, lite lys, lav vinke, høy vinkel et nærbilde av vokalisten eller et oversiktsbilde av hele scenen etc. - alt dette er det veldig viktig å tenke bevisst rundt. Komposisjonen i et bilde er ofte det som løfter et bra bilde opp til et fantastisk bilde. Her er en artikkel om komposisjon: http://www.akam.no/artikler/7_tips_til_god_komposisjon/78748 Blitz Når det gjelder Blitz, vil jeg anbefale deg å ikke bruke det. Først og fremst fordi det nesten alltid er forbudt å fotografere med blitz under konserter. Men også fordi en blitz ofte vil slå ut deler av lyset som er på scenen, slik at du får bilder som ser veldig annerledes (kjedeligere) ut enn motivet egentlig så ut i virkeligheten. Det kule med konserter er jo at det er så masse spennende lys som er med på å skape stemning og atmosfære - og det er jo denne atmosfære, og dermed lyset, vi vil fange i bildene våre. Noen er kanskje uenig med meg, men jeg bruker aldri blitz til konsertfoto. Hvis man lærer seg å bruker kameraet riktig, er det nesten alltid nok lys til å få tatt bilder uansett Når det gjelder hva slags utstyr du bør kjøpe, vil jeg anbefale deg å kjøpe så lyssterke objektiver som du har råd til. Med lyssterke menes altså stor blenderåpning. Kan virkelig anbefale deg Canon EF 50mm f/1.8, dette objektivet koster ikke mer enn rund 900kr, og som du ser, er det rimelig lyssterkt http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-50mm-f-1.8-ii/ Dette ble et litt langt innlegg, men håper du fikk noe ut av det Spør gjerne om det er noe mer du lurer på! Speilrefleks er oppskrytt. Mange av de beste bildene har blitt tatt med Leica og andre mer kompakte i filmens tidsalder. Og med digitale bilder, kom også skjermen på kameraryggen, som gjorde ethvert kamera til speilrefleks. Dette er jeg ikke helt enig i.. Det er veldig stor forskjell på å bruke et kompaktkamera og et digitalt speilreflekskamera. Er ikke bare det at man ser hele bildet i søkeren som gjør speilrefleks fordelaktig. Større bildesensor, bedre kontroll pga flere knapper og muligheten til å skifte objektiv for å nevne noen fordeler. Har jo kommet en del hybridkameraer som f.eks pen-kameraene til olympus, men disse fungerer foreløpig ikke optimalt til konsertfotografering, i hvert fall ikke hvis man er avhengig av rask autofokus. Husk på at at de analoge Leica-kameraene bruker 35mm film. Hvis du skal ha tilsvarende størrelse på en digital bildesensor må du ha et fullformat-kamera som f.eks 5d Mark II. Endret 13. november 2010 av proxypac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå