Gå til innhold

Hvorfor er vi redd edderkopper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er redd edderkopper.  Veninnen min mobber meg og sier tenk å være redd for en liten edderkopp! Alle har noe de er redd for sier jeg da. Og hun er jo redd vepps og det forstår jeg, men de er ikke så veldig mye større.

Anonymkode: 87896...0f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er redd edderkopper.  Veninnen min mobber meg og sier tenk å være redd for en liten edderkopp! Alle har noe de er redd for sier jeg da. Og hun er jo redd vepps og det forstår jeg, men de er ikke så veldig mye større.

Anonymkode: 87896...0f0

Jeg liker edderkopper, men redd for sølvkre/skjeggkre 😨🤣

Anonymkode: e01b8...876

• Liker 1
Skrevet

Fordi noen av de kan drepe oss. Men instinktet vårt er ikke smart nok til at vi kun er redd for de som kan og ikke de som ikke kan. 

Anonymkode: 8e401...cae

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter heller ikke hvorfor folk er så redde for edderkopper. De er jo ikke farlige og de er ultrasøte. Vi har ikke drept en edderkopp så lenge jeg kan huske. Er det sommer, plukker vi dem bare opp i hånden og bærer dem ut.

Skrevet
Honey Dew skrev (18 minutter siden):

Jeg fatter heller ikke hvorfor folk er så redde for edderkopper. De er jo ikke farlige og de er ultrasøte. Vi har ikke drept en edderkopp så lenge jeg kan huske. Er det sommer, plukker vi dem bare opp i hånden og bærer dem ut.

Hva om du ser den krype på deg...? 

Skrevet

Er nok noe i DNAet vårt som sier at vi skal bli redd av slanger, edderkopper, aggressive grimaser, høyder osv.

Anonymkode: 94429...51b

Skrevet

Hørte for mange mange år siden at når vi blir født så ser åpningen litt ut som en slags edderkopp innenfra (altså en åpning med mange sprekker/streker). Vi vet jo at noe av det mest traumatiske for en baby er å bli født, og da innprenter muligvis denne "edderkoppliknende" åpningen seg i hjernen på babyen - som resulterer i denne rasjonelle/irrasjonelle? frykten for edderkopper. (Eller generelt klumper med masse bein)

Anonymkode: 19667...2d5

Skrevet
Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Hva om du bodde i Australia?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva om du bodde i Australia?

Hadde flyttet den ut i evt. en eske.

Endret av Honey Dew
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva om du ser den krype på deg...? 

Lar den gå i fred, evt. plukker den opp og bærer den med meg ut. Har hatt vepser sirklende rundt hodet også. Jeg slo ikke etter dem og da stikker de ikke. Jeg har sågar blitt gnafset på av en veps. Jeg lot den bare holde på.

Skrevet
10 minutter siden, Honey Dew said:

Hadde flyttet den ut i evt. en eske.

Lol, lykke til.

Anonymkode: 8e401...cae

Skrevet
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Hva om den kryper under klærne eller i håret?

Anonymkode: 7a9a0...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva om den kryper under klærne eller i håret?

Anonymkode: 7a9a0...5cd

Gjør ingenting

Skrevet
Honey Dew skrev (41 minutter siden):

Gjør ingenting

😨😨😨 Jeg hadde blitt hysterisk!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

😨😨😨 Jeg hadde blitt hysterisk!! 

De gjør det jo ingenting. Kanskje de biter litt, men det er det.

Skrevet

Jeg glemmer aldri den gangen jeg var rundt 14 år, og lå hjemme i sengen på jenterommet mitt en kveld. Lyset over meg var på, jeg holdt en bok opp foran ansiktet mitt og leste, og jeg lå på rygg. Da fyker plutselig en bevegelig skygge rett over øynene mine og over ansiktet og ned på andre siden. Jeg spretter opp i panikk, og der på hodeputa mi sitter en stor og feit edderkopp!!! Den gikk over trynet mitt!

Jeg husker ikke hva jeg gjorde med edderkoppen, men det er eneste gangen jeg virkelig har fått grøssninger og lett panikk av en edderkopp.

I dag redder jeg dem om jeg finner en inne, og bærer dem ut i et glass jeg har fanget den i. Hovedsaklig før, når jeg bodde i rekkehus med hage og edderkoppene kunne spasere rett inn. Nå har jeg flyttet til blokk i tredje etasje, og det ser ut til at edderkopper ikke trives i høyden, for jeg har ikke sett en eneste en inne på fire år.

Skrevet

Fordi de ser skumle ut i mikroskop. 

Skrevet

Jeg er ikke redd for edderkopper. Kan fint ta i en edderkopp. Hadde jeg møtt på en svær en i Australia eller noe, hadde jeg ikke gjort det, da. Folk i slike land har jo en grunn for å være redd for edderkopper. Frykten har vel spredt seg til andre land, også blir nordmenn redd for vanlige husedderkopper. Er mora di redd for edderkopper blir du det og. Mine foreldre var aldri det. De tok heller og plukka den opp og viste til meg. 

Anonymkode: b9c35...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...