Gå til innhold

Hvorfor er vi redd edderkopper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker edderkopper jeg. Tror det er en tillært sak, vi har alltid hatt masse edderkopper i huset, og mamma pleide å si at det å se en edderkopp om morgenen betydde at det ville bli en bra dag. Husker dessuten at vi besøkte et eller annet naturhistorisk museum da jeg var liten, og jeg fikk lov til å holde en Chile Rose-edderkopp. Jeg syntes det var det morsomste dyret jeg noen gang hadde sett, og hadde lyst til å ta den med hjem...

Edderkopper er fine dyr. Mark og larver derimot, yuck.

Videoannonse
Annonse
Gjest Linda sofie
Skrevet

Det er noe med kroppene til de. De har så mange bein. Utrolig ekkelt når de går. Så er de veldig kjappe. Hater å ikke vite hvor jeg har de hen. Har ikke lyst til å få meg en overraskelse når jeg skal i dusjen eller legge meg.

Husker da jeg så på Fare Factory eller hva det het. Så skulle de ligge i en kiste mens 6-8 taranteller krøp over de! Fy faen. Hadde heller blitt begravd levendes enn å gjøre det. Hadde ikke spilt noen rolle om jeg gikk 10 millioner kr. Hadde aldri klart det. Jeg hadde fått helt panikk. Huff nei.

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg liker edderkopper jeg. Tror det er en tillært sak, vi har alltid hatt masse edderkopper i huset, og mamma pleide å si at det å se en edderkopp om morgenen betydde at det ville bli en bra dag. Husker dessuten at vi besøkte et eller annet naturhistorisk museum da jeg var liten, og jeg fikk lov til å holde en Chile Rose-edderkopp. Jeg syntes det var det morsomste dyret jeg noen gang hadde sett, og hadde lyst til å ta den med hjem...

Edderkopper er fine dyr. Mark og larver derimot, yuck.

Jeg hadde en slik edderkopp for en god del år siden. Kjøpte meg en i håp om å bli kvitt edderkopp skrekken min. Jeg klarte til slutt å holde den men er fortsatt like livredd andre edderkopper. Det var et misslykka prosjekt :sukk:

Skrevet

Hvis du hadde kjent meg så ville du kjent minst en som ikke har lært å være redd edderkopper. Min mor og de jeg hadde rundt meg da jeg vokste opp fantes ikke redd edderkopper, men mus derimot. Mamma pusler rundt de edderkoppene som om de var barn, hun regner dem som lykkedyr.

Husker da vi skulle ta opp potet om høsten, alltid var det musereir mellom rendene, og mamma var hysterisk. Jeg er overhodet ikke redd mus.

Men vis meg en edderkopp! Jeg er vanvittig redd for dem.

På en måte er det veldig greit, mamma kommer og fjerner edderkoppene her. Dvs de som er frekke nok til å spinne nett i hagen min. Hun adopterer dem enkelt og greit. Pga henne får jeg meg ikke til å drepe dem, med alt dette lykkesnakket hennes. Inne prøver jeg å koste dem ut, går ikke det pusser jeg katta på dem. Da er det liksom ikke min feil om de dør..

Og så, om mamma har ærend et sted det er en stor sjanse for at det bor mus, så går jeg enten først, eller gjør det for henne. Om det ikke er på sommeren da, for da bor det gjerne edderkopper der også. Da går vi sammen.

:ler: Du høres ut som meg... Mannen min bar edderkoppene forsiktig ut og jeg så "sint" for de kommer jo bare inn igjen med en gang, hvorfor ikke ta livet av dem men det hadde han ikke hjerte til.. Jeg tar det første bladet eller avisen jeg finner og moser dem, men liker ikke å fjerne restene, grøss.. Mange diskusjoner om dette, det hender at jeg også henter katta så hun får ta seg av dem men holdt på dette om første gangen da jeg ble klar over at hun spiste dem og i tillegg ble vitne til det.. :sjokkbla:

Nei takke meg til en søt liten spissmus, markmus eller skogmus...

• Liker 1
Skrevet

En kompis av meg elsker edderkopper. Spesielt de store. Så en dag bestemte han seg for lage et edderkopp hus. Hvis han fant noen stappa han de inn der. Husker en gang jeg var hos han (jeg viste ikke om dette da) så plutselig kom det gåendes ut en digger edderkopp fra det huset!! Ja dere kan tro jeg begynte å hylskrike og løp ut av leiligheten helt hysterisk. Har ikke turt å være hos han siden. Edderkopper er virkelig ekkle.

Gjest Applestore
Skrevet

Når jeg var mindre, lekte jeg ofte med de edderkoppene jeg fant og syntes at de var ekstremt festlige.

Så skulle jeg vise en edderkopp til en venninne av mamma.. ikke lurt! Hun hylte og skreik når hun så edderkoppen, og jeg koblet det med at de var farlige.

Siden den gang har jeg vært redd for dem :P

Skrevet

De er ekle fordi de er skitne, tenker jeg.

Skrevet

hahaha jeg er enig med den over som skrev at edderkopper ikke er like skumle ute som inne.. rasjonelt..?? tjaa... hehehe. Uansett så tror jeg det har noe med antall bein, og måten beina er "konstruert" - sånn at "knærne" er høyere enn hodet på en måte .. herregud - var ikke så lett å forklare .. ang. veps ol. tror jeg det handler om at de flyr - de er så utilregnelige på den måten.. også så fryktelig innpåslitene..

Skrevet

Det var noen her som skrev om at fobiene gikk i arv i hver generasjon. Den teorien vil jeg støtte. Jeg er ikke redd noen ting, jeg liker spenning, men SER jeg noe som ligner en edderkopp, så fryser jeg ned ryggen og hjertet "stopper".

Det holder med en lodott, eller barnål som ligner. Krabber er også like, de skremmer meg.

Jeg pleier å la insekt krype på meg, synes det er morro og kiler.

Men legg til en edderkopp,... :tristbla:

Skrevet

Det er edderkoppens uberegnlighet som jeg syns er verst...Ene øyeblikket her...neste BORTE!! ( Hvor??HVOR?!!! )

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig redd for edderkopper. Kan ikke forklare hvorfor men får helt angst av de. Ser jeg noe som ligner på en edderkopp (som en lodott på gulvet f.eks) skvetter jeg sikkelig til. Men blir letta når jeg finner ut at det ikke var en edderkopp allikavel. Ser jeg en edderkopp på veggen eller noe så skriker jeg og får panikk. Takk gud for at kjæresten tar de hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort.

Jeg er også redd for krabber for de ligner ganske mye på en edderkopp. Men edderkopper er verst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er livredd edderkopper. Noe som desverre har smittet over på min 2 år gamle datter. Nå i høst har det vert utrolig masse edderkopper på rommet hennes. Hun har ropt hysterisk på meg flere ganger pga edderkopper i taket. Det verste er at jeg ikke tørr å ta dem. Jeg sprayer dem med litt gift å venter på at de detter ned av seg selv.

Skrevet

Jeg er ikke spesiellt redd for edderkopper, men har ikke problemer med å forstå andre som er det. Men gud, så redd jeg er for veps og biller! :sjokk: Jeg skriker og hyler og løper vekk. Kommer en veps inn i huset, blir krisen total. Enda verre er det om jeg oppdager en veps i bilen mens jeg kjører. Da kan det fort oppstå farlige situasjoner i trafikken, i og med at jeg får fullstendig panikk. Men jeg har etterhvert blitt svært nøye med å sjekke hele bilen om sommeren før jeg starter kjøreturen. Problemet kan imidlertid oppstå om jeg kjører med vinduet åpent. Derfor åpner jeg vinduet kun hvis det er helt nødvendig.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har sagt til meg at de ikke er farlige. Jeg VET at disse grusomme krypene ikke er farlige for folk flest. Det er ikke det som er grunnen til min fobi. Det er hvordan de ser ut, og det at de er ukontrollerte når de flyr. Vepsen med sine gule og svarte striper, og den ekle bakkroppen. Og biller med det svarte harde skallet som knaser når de blir tråkket på. GRØSS! :sjokk: Forresten så tror jeg ikke noe på at slike fobier oppstår fordi man blir påvirket av familien. Ingen av mine foreldre eller søsken har noen gang hatt noen slike fobier.

Skrevet

Kan ikke forklare hvorfor jeg ikke fikser edderkopper, men er fullstendig klar over at det ikke er logisk. Derfor har jeg også full forståelse og sympati for de som har andre fobier, f.eks. flyskrekk. Hjernen slår over i feil gir, kroppen kjører sitt eget løp, null kontroll. Jeg bare takker og bukker for at edderkopper er min eneste fobi og at jeg bor i et land der de ikke er farlige og passer sine egne saker halve året.

Skrevet

I kjelleren vår pleier det å være en del edderkopper. Jeg beveger meg IKKE ned der igjen No way. Men var en gang storebroen min fikk narret meg ned fordi jeg måtte hjelpe han med å bære opp noen kasser. Han gikk ned først for å se om det var noen og det var det ikke. Jeg måtte spørre han minst 5 ganger "Er du helt sikker? se en gang til" Etter mye grubling så klarte jeg å komme meg ned. Han gikk opp igjen først så sier han: Ikke se til høyre på toppen av trappen. Det er en stor edderkopp på veggen. iiiiiik tenke jeg. Fikk helt panikk og begynte å grine. Jeg nekta å gå opp trappen. Veggene er ganske så tett inntil hverandre. Får nesten litt klaus av å gå ned og opp trappen. Broren min er litt redd for de han å og turte ikke å ta den. Etter å ha stått der i en evighet tok jeg å løp opp trappen med øynene nesten igjen og smalt igjen døren. Det var FÆLT!!!!!! Får helt frysninger av de. Det er så grusomt.

• 10 år senere...
Skrevet
morningbird skrev (På 12.11.2010 den 15.34):

De er ekle fordi de er skitne, tenker jeg.

Skitne? 

Anonymkode: e01b8...876

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skitne? 

Anonymkode: e01b8...876

Må innrømme at jeg aldri har tenkt tanken på at de er spesielt skitne. Er nok mange dyr som er mer skitne enn edderkopper. Og nei, jeg er ikke redd de som er her i Norge i allfall.

Anonymkode: 9b7ca...9fb

Skrevet
Gjesten skrev (På 12.11.2010 den 0.49):

De er EKLE! Og kan krype over hele kroppen din og inn i munn og andre innganger. Også er de EKLE! :spy:

Ekstra protein, bare bra og veldig sunt :)

Skrevet
smalls skrev (På 12.11.2010 den 14.05):

Jeg vet jo at edderkopper ikke er farlige men de er utrolig ekkle!!! Jeg grøsser bare av å tenke på de.

En god del edderkopper er dessverre farlige.

Gjest theTitanic
Skrevet
Gjest Lebewesen93 skrev (På 12.11.2010 den 0.47):

.... Ja, hvorfor er vi redd for edderkopper og andre insekter?

Jeg mener..greit de er stygge, men er vi så diskriminerende at vi blir redd kun pga hvordan de ser ut? Hva som om en edderkopp kommer nær oss, sånn egentlig ? Den gjør ikke store skadene, men alikevel vil de fleste av oss skrike og slå rundt oss...

Jeg er livredd insekter, men kan ikke begrunne hvorfor, annet enn at de er STYGGE.

Men det kan vel ikke være den egentlige grunnen?

Er bare redd de som stikker og biter. + slanger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...