Gjest Lebewesen93 Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 .... Ja, hvorfor er vi redd for edderkopper og andre insekter? Jeg mener..greit de er stygge, men er vi så diskriminerende at vi blir redd kun pga hvordan de ser ut? Hva som om en edderkopp kommer nær oss, sånn egentlig ? Den gjør ikke store skadene, men alikevel vil de fleste av oss skrike og slå rundt oss... Jeg er livredd insekter, men kan ikke begrunne hvorfor, annet enn at de er STYGGE. Men det kan vel ikke være den egentlige grunnen?
Gjesten Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 De er EKLE! Og kan krype over hele kroppen din og inn i munn og andre innganger. Også er de EKLE!
Gjest Sommertid Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 De er eeeeekle!! Enkelt og greit. Er redd mange andre innsekter også, av samme grunn. Og det at de dukker opp på alle rare plasser man minst venter det så man blir ekstra skremt. ar her en dag jeg skulle ta over meg koseteppet i stua så var det den største edderkoppen jeg noen gang har sett på det. Trodde jeg skulle tisse i boksa! Veps, bie og humle er jeg livredd for pga at de kan gjøre meg vondt. Har aldri blitt stukket så aner ikke hvor vont det er, men er liv redd dem. Blir helt hysterisk om en veps kommer mot meg.
FoxyFish Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Jeg er i grunn ikke så redd for insekter generelt, og holder meg oppsiktsvekkende rolig om det er veps eller mygg i nærheten. Likevel får jeg helt hetta dersom jeg er i nærheten av edderkopper, skogssnegler og krabber. DET klarer jeg bare ikke - uten å kunne forklare hvorfor..!
Gjest Lebewesen93 Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 De er EKLE! Og kan krype over hele kroppen din og inn i munn og andre innganger. Også er de EKLE! Men hvis du ser et veldig stygt menneske( ikke at det er så mange av dem, da) eller en skabbete bikkje, så blir du ikke redd? Hvis jeg hadde møtt denne bikkja http://www.abcnyheter.no/node/37157 så hadde jeg ikke blitt redd..Jeg hadde gitt den et pr ekstra blikk,men jeg hadde ikke løpt min vei. Å pen er den ikke ! selvom han har en viss sjarm, da. Men dette vesnet her, skulle ikke hatt livetsrett... http://babybound.wordpress.com/2008/10/20/creepy-crawlies-and-the-cycle-of-life/ Det er så rart...
Fandenivoldsk Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Vel, litt av poenget med en fobi er vel at den ikke riktig kan forklares. Er selv LIVredd edderkopper, og det har jeg vært siden jeg for første gang så en da jeg var liten! Aner ikke hvorfor egentlig, er bare noe i meg som ikke takler dem. De går så ekkelt, de beveger seg sinnsykt fort, de har ÅTTE bein og de kommer plutselig kravlende noen cm fra deg (eller ennå bedre, PÅ deg) når du minst venter det 1
Gjest Xelle Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 (endret) Ok...se på Denne. Hvordan kan dere være redd det der? Den smiler jo! Edit: Jada, ekte edderkopp. Endret 12. november 2010 av Xelle
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Ofte er fobiene tillært, jeg kjenner ingen som har foreldre som ikke er redd edderkopper og andre dyr som er noe særlig redde selv. For det andre er noen fobier mer eller mindre nedarvet i oss fordi det har vært hensistsmessig i forhold til giftige eller farlige ting. Selv er jeg ikke redd edderkopper og insekter i det hele tatt, og har til og med valgt noen studiepoeng om dem på universitetet i sin tid. Edderkopper er nyttedyr og de vi har her i landet er helt ufarlige for oss. Insektene spiller også kjempeviktige roller i økosystemene, og de aller fleste av disse er også harmløse. Jeg kan vemmes over larver i kjøtt eller møkk f eks, og jeg kommer meg unna veps fordi de stikker, men synes egentlig det er synd det er så mange som er så redd slike småkryp. På den annen side har jeg et par enda mer irrasjonelle fobier selv
Leifr Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 .... Ja, hvorfor er vi redd for edderkopper og andre insekter? Edderkopper er ikke insekter. 1
Spoven Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Ofte er fobiene tillært, jeg kjenner ingen som har foreldre som ikke er redd edderkopper og andre dyr som er noe særlig redde selv. For det andre er noen fobier mer eller mindre nedarvet i oss fordi det har vært hensistsmessig i forhold til giftige eller farlige ting. Hvis du hadde kjent meg så ville du kjent minst en som ikke har lært å være redd edderkopper. Min mor og de jeg hadde rundt meg da jeg vokste opp fantes ikke redd edderkopper, men mus derimot. Mamma pusler rundt de edderkoppene som om de var barn, hun regner dem som lykkedyr. Husker da vi skulle ta opp potet om høsten, alltid var det musereir mellom rendene, og mamma var hysterisk. Jeg er overhodet ikke redd mus. Men vis meg en edderkopp! Jeg er vanvittig redd for dem. På en måte er det veldig greit, mamma kommer og fjerner edderkoppene her. Dvs de som er frekke nok til å spinne nett i hagen min. Hun adopterer dem enkelt og greit. Pga henne får jeg meg ikke til å drepe dem, med alt dette lykkesnakket hennes. Inne prøver jeg å koste dem ut, går ikke det pusser jeg katta på dem. Da er det liksom ikke min feil om de dør.. Og så, om mamma har ærend et sted det er en stor sjanse for at det bor mus, så går jeg enten først, eller gjør det for henne. Om det ikke er på sommeren da, for da bor det gjerne edderkopper der også. Da går vi sammen.
Snop Skrevet 12. november 2010 #11 Skrevet 12. november 2010 Fordi de har mange lange bein og er derfor ekstra... "krelende". Jeg vet ikke om det er et ord. Haha.
Gjest Prøvis Skrevet 12. november 2010 #12 Skrevet 12. november 2010 Jeg vet ikke hvorfor men jeg er en av dem som får fullstending spader av edderkopper, klarer nesten ikke så de eklingene på tv engang.. grøss. Kjenner at det begynner å klø og krible bare ved tanken på dem. Brødrene mine syntes dette var hysterisk morsomt og løp etter meg med sånne langbente edderkopper som de skulle kaste på meg, slemmingene. Det var bare jeg som var redd for edderkopper, min mor ble hysterisk for mus og de har jeg ingen problemer med.
Wonders Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 (endret) fordi de invaderer meg. Jeg har helt lyst år, og lydstille kryper de inn i håret mitt å setter seg fast Endret 12. november 2010 av Wonders
Ella_Grey Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Av en eller annen grunn er jeg bare redd edderkopper inne, hvis jeg ligger i gresset har jeg ikke noe problem med at en edderkopp kryper over beina eller hendene mine. Inne er de derimot dritskumle - ikke de bittesmå da, men de litt store Tror det er noe med at de er så kjappe og uberegnelige, og inne er det så mange steder de kan stikke seg bort. Og inne har de heller ikke noe fornuftig å ta seg til, så ser for meg at de har mer tid til å planlegge jævelskap
Strenge Frk.Gerd Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 Det er nok noe instinktivt. Edderkopper er giftige i deler av verden (selv om de ikke er giftige her).. og det er vanskelig å kontrollere hvor de befinner seg. De kan krype opp i ting.. krype under dynen, ligge nede i sko osv. En venn fra australia fant en sort enke inni handsken sin en gang.. fikk feid den fort unna. 2
The Kitten Skrevet 12. november 2010 #16 Skrevet 12. november 2010 Jeg er livredd for edderkopper fordi jeg tror de har en misjon om å rydde meg av veien. 1
Gjest Sommertid Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Ofte er fobiene tillært, jeg kjenner ingen som har foreldre som ikke er redd edderkopper og andre dyr som er noe særlig redde selv. For det andre er noen fobier mer eller mindre nedarvet i oss fordi det har vært hensistsmessig i forhold til giftige eller farlige ting. Mine foreldre er ikke redde innsekter i det hele tatt, verken edderkopper eller andre. Men jeg er livredd dem. Så i mitt tilfelle er det i vertfall ikke tillært.
MissStiles Skrevet 12. november 2010 #18 Skrevet 12. november 2010 De er ekle og stygge. Spesielt de med lange ben! Æsj!
smalls Skrevet 12. november 2010 #19 Skrevet 12. november 2010 Jeg har en edderkopp fobi. Har vært redd for de helt siden jeg gikk i barnehagen. Jeg takler de bittesmå men de store får jeg helt panikk av! Jeg HATER å se nær bilde av en edderkopp. Spesielt en tarantell. Det er sykt irriterendes når de plutselig dukker en opp på tv og kamera mannen filmer den på nært hold. Jeg begynner å skrike og snur meg vekk fra tvn med en gang! Ser jeg en stor edderkopp får jeg helt panikk og frysninger over hele kroppen. Heldigvis så er det ikke så mange edderkopper her jeg bor. Hvis det er noen så er det kun småe. Takk og pris! Men da jeg flyttet ut for første gang bodde jeg i en kjellerleilighet og har ikke tall på hvor mange som var der. Både småe og store. Jeg tar de ikke selv så måtte løpe opp til huseieren å be han om å ta de. Heldigvis gjorde han ikke noe av det. Han synes det var litt morsomt. Hehe. Følte meg passe dum men ikke søren om jeg tar de!!! Grøss og gru. Vil bare komme meg så langt vekk fra de som mulig. Hater edderkopper. Jo større de er jo verre er det.
smalls Skrevet 12. november 2010 #20 Skrevet 12. november 2010 Ofte er fobiene tillært, jeg kjenner ingen som har foreldre som ikke er redd edderkopper og andre dyr som er noe særlig redde selv. For det andre er noen fobier mer eller mindre nedarvet i oss fordi det har vært hensistsmessig i forhold til giftige eller farlige ting. Selv er jeg ikke redd edderkopper og insekter i det hele tatt, og har til og med valgt noen studiepoeng om dem på universitetet i sin tid. Edderkopper er nyttedyr og de vi har her i landet er helt ufarlige for oss. Insektene spiller også kjempeviktige roller i økosystemene, og de aller fleste av disse er også harmløse. Jeg kan vemmes over larver i kjøtt eller møkk f eks, og jeg kommer meg unna veps fordi de stikker, men synes egentlig det er synd det er så mange som er så redd slike småkryp. På den annen side har jeg et par enda mer irrasjonelle fobier selv Jeg vet jo at edderkopper ikke er farlige men de er utrolig ekkle!!! Jeg grøsser bare av å tenke på de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå