Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 1. års sykepleiestudent som skal ut i praksis etter jul, og gruer meg. Jeg skal på sykehjem, og jeg har tidligere aldri vært på sykehjem ol. før. Jeg aner ikke hvordan ting foregår og hvordan jeg kommer til å takle alt jeg kommer til å oppleve. Det skal sies at jeg har hørt mange skrekkhistorier fra folk som har jobber på sykehjem og eldrehjem tidligere da, så det er nok dette som skremmer meg litt. Men er det noen som har vært utplassert som sykepleiestudenter på sykehjem her som kan fortelle meg litt om hvordan det er? Hva oppgavene mine kommer til å bli, om jeg kommer til å jobbe alene, osv?

På forhånd, takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre så er man prisgitt arbeidsstedet og veilederen man får, men hvis det er ekstreme forhold så må man som student si i fra, det er viktig.

Når vi hadde praksis på sykehjem så gikk vi i tospann, så vi var en støtte for hverandre, kjempefint!

Vi hadde en kjempeflink veileder som lærte oss utrolig mye. Hun var lett å snakke med og forklarte oss alt. Hun var helt klar på at vi var studenter og skulle derfor "gå på toppen" og ikke regnes med, for det skjer dessverre.

Vi hadde oppgaver som stell, mating, lage mat, holde orden på rom og felles areal, fylle opp lager, skyllerom, tok BT, blodsukker og crp. (selv om de to siste ikke er noe vi egentlig skulle gjøre, men det var gøy å prøve)

Vi gjorde med andre ord det som alle andre gjorde, men fikk også tid til litt av skolearbeidet vi skulle gjøre under praksistiden. Hele avdelingen var veldig fleksibel og vi hadde mye frihet.

Vi gikk ikke alene før vi følte oss sikre, i starten gikk vi sammen med veileder. Når vi etterhvert ble sikrere så gikk vi alene til noen, sammen til andre og med veilieder på noen pasienter.

Jeg hadde en kjempefin praksis på sykehjem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...