Gå til innhold

Pavlova - pynte i kveld og spise i morra tidlig...?

Emile

Anbefalte innlegg

Har aldri laget Pavlova før. Ser at det står at kaken skal fylles rett før servering. Greit nok, men hvorfor? Hva skjer med marengsen hvis den blir fylt i kveld? Seig? Blaut?

Tenkte bare å spare litt tid på å fikse det i kveld, men venter til i morra tidlig hvis det er best.

Og fyllet..."bruk sesongens frukt og bær"..jeje. Remaen her har fine jordbær fra Belgia, ser perfekte ut og smaker ok. Til en annen gang, hvilket fyll passer til vinteren? Tenkte på mandarin..hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Marengsen blir nok ganske så seig og ekkel.

Finnes vel ikke så mye bær som er helt sesongens her akkurat nå, høstbær blir vel det nærmeste.

Multer tror jeg kanskje passer bra uten at jeg er sikker, jeg hater nemlig multer :fnise:

Svigermor pleier å lage dette ved spesielle anledninger, hun pleier å bruke bringebær, jordbær, rabarbra o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar. :)

Seig og ekkel altså? Seig er veldig bra, mens ekkel derimot...det vil vi ikke ha noe av.

Noen som vet hvor lenge en Pavlova holder seg da, sånn omtrentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova får en ganske ekkel konsistens om den har stått med fyll en stund, så det må du ikke finne på. Men det går ann å lage klar kremen og bare fylle på rett før servering.

Pavlova er jo egenltig en vår og sommerkake med jordbær, bringebær og blåbær. Lager jeg det en skjelden gang om høsten bruker jeg ofte kiwi+ druer+mandariner.

Edit; den begynner å bli ekkel ganske fort, kanskje allerede etter en times tid? Jeg ville hatt på fyllet rett før servering.

Endret av Atheene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mango og pasjonsfrukt bør funke.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor man lager pavlova i november hvis man ikke har noen idé om hva slags bær/frukt man vil fylle den med. :klø:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mango og pasjonsfrukt bør funke.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor man lager pavlova i november hvis man ikke har noen idé om hva slags bær/frukt man vil fylle den med. :klø:

Fordi jeg fikk en fiks ide om å lage en romantisk kake, formet som et hjerte, til en jeg liker veldig, veldig godt. :) Og siden jeg ikke eier hjerteform, tenkte jeg at marengs er lett å forme til, og sammen med krem og frukt/bær funker det alltids. Dessuten elsker han jordbær, så det hadde jeg i tankene - et rødt hjerte. Dagens forsvartale for å bake Pavlova i november. :fnise:

Men jeg kunne ha spart meg for å lage den så stor, må jo sikkert kaste halve kaka... Eller dele hjertet i to, fryse ned resterende til en annen gang? Hmm, men hva med romantikken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Pavlova blir veldig bløt hvis den står lenge med fyll. Og til vinterbruk ville jeg fylt den med mango overøst med saft og frukkjøtt fra pasjonsfrukt, evt. også med ananas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på de andre her, den blir "soggy" og lite delikat når den står.

Nå er det jo perfekt å bruke den mer eksotiske frukten! Jeg synes det det er kjempegodt med fersk ananas, mango, kiwi, druer (steinfrie!), granateple - og gjerne litt banan også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Så det er en tykk marengsbunn med masse krem over det hele, og mange forskjellige gode bær og frukter over hele kremen?

Høtes deilig ut :slafse:

Ja, de er rågode :jepp:

Pleier å få servert en slik hver sommer når vi treffer svigers. Gleder meg like mye hvert år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver meg på de andre her, den blir "soggy" og lite delikat når den står.

Nå er det jo perfekt å bruke den mer eksotiske frukten! Jeg synes det det er kjempegodt med fersk ananas, mango, kiwi, druer (steinfrie!), granateple - og gjerne litt banan også :)

Ok. Jeg pynter i morra da. :) Hva gjør jeg med bunnen så lenge? Den står på et fat nå, uten noe over...

Søren at jeg ikke kjøpte mango. Tenkte faktisk på det i dag. Vet ikke om det passer med jordbær da? Poenget var jo fargen rød, så denne gangen blir det jordbær, men skal prøve med litt forskjellig neste gang.

Forresten, har blandet ferdig krem og vaniljekrem...kan jeg fryse ned halve porsjonen? Hater å kaste mat, om det så er litt krem. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar. :)

Seig og ekkel altså? Seig er veldig bra, mens ekkel derimot...det vil vi ikke ha noe av.

Noen som vet hvor lenge en Pavlova holder seg da, sånn omtrentlig?

Det beste er å lage den dagen før og så pynte den litt før den skal spises. Den holder seg fint i en 2-3 timer før den begynner å bli litt "dvask" - men ekkel har den aldri blitt hos oss!!...kanskje fordi den blir spist opp senest i løpet av kvelden :fnise:

De gangene vi har servert Pavlova så er det den eneste kaken som har blitt fullstendig oppspist!!!

Synes bringebær er fantastisk godt oppå :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt alternativ er jo å fylle marengsen med nøtter. Enten peanøtter eller kanskje til og med kokosrasp. I stedetfor vaniljekrem tar man sjokoladekrem/glasur på toppen.

Ikke akkurat en pavlova, men sykt godt fordi om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...