Gå til innhold

Treningslei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her klar i trenings klærne, og det er 10 min til step timen begynner :frown: Jeg er så ufattelig treningslei for tia og det plager meg skikkelig! Jeg som var så inn i treninga og kunne jogge/gå flere mil og kom meg på step timer nesten hver dag.Nå gidder jeg såvidt tanken på å sykle en time med litt styrke etterpå.

Og jeg vet hva som er grunnen.Betennelsen i føttene.Såklart! Jeg har jo ikke hatt mulighet til den slags trening når føttene har vært så vonde, og måten jeg reagerte på medisinen for dette gjorde at jeg fikk rævva allmennetilstand. :angry: Nå er jeg altså sykmeldt for 2 gang på 14 dager pga dette, men likevel er det litt bedre. Ikke går jeg på sånn betennelseskur lenger heller, for det hjalp ingenting. Og jeg er frustrert! Jeg vil komme meg i form igjen. Jeg vil løpe, uten smerter. Jeg vil komme dit jeg var og fortsette å holde formen ved like.

Kanskje det kan fungere med spinning? Da belaster jeg vel ikke føttene like mye og jeg kan vel komme i god form da? Må sikkert begynne med en enkel spinningtime da,siden jeg ikke er godt sykkel trent. :) Siden det ikke ble trening i dag,MÅ jeg forsjøke å komme meg i vei i morgen formiddag. Kan ikke bare sitte hjemme lenger og slite ut sofan.

Åh, kom å gi meg et spark i røva noen! :kghjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk senebetennelse i den ene foten for noen år siden fordi jeg hadde kjøpt noen joggesko på tilbud som var for smale for mine føtter.

Fysioterapi gjorde meg så bra at jeg kunne gå uten smerter, men jeg ble aldri så bra at jeg har kunnet jogge igjen. Jeg har prøvd å ta noen turer, da begynner senebtennelsen å gi "lyd" fra seg. Heldigvis går det over i løpet av noen dager så lenge jeg ikke fortsetter å jogge.

Jeg har konvertert til sykling, både på grunn av senebetennelsen, men også fordi jeg liker det så mye bedre. Når jeg jogget fikk jeg nesten alltid hold, det får jeg aldri når jeg sykler. Når du sykler får du ikke støtbelastning på kroppen, så så lenge du ikke bruker for tunge gir er det veldig liten risiko for belastningsskader. I det foten din treffer bakken når du løper utsettes den for en kraft mange ganger din kroppsvekt, mens når du sykler blir det bare en liten brøkdel av den belastningen.

Skrevet

vl d et spark i baken?

få fra meg som siden omtrent julen 08 , har slitt med d kroniske betennelsen i begge hælene. strir også med knærne.

så det å trene er litt selvpinig-men sier til meg selv, at jeg skal trene for å ikke svinne vekk mere. å bli mere plager en de jeg har.

forstår det ikke er lett.

men unngå tredemølle, d er hard å en tråkker på hæla

ved sykkel å spinningtimer så tråkker en ikke med hæla. men d hender jeg blir litt halt å vond.

elles er den der crosstrainer fin.

ønkser deg masse lykke til

Skrevet

hva med å ta turen innom en svømmehall? nå når det begynner å bli kaldt og mørkt ute, er det skikkelig digg å ta seg en svømmetur i et varmt basseng.

og ikke minst badstu etterpå:-)

det er jo veldig god trening, spesielt hvis man er plaget med betennelser i bein/ledd. god trening for hele kroppen, og sjelen:-)

tror faktisk jeg skal få til ei svømmeøkt selv veldig snart..:-)

Skrevet

Jeg fikk senebetennelse i den ene foten for noen år siden fordi jeg hadde kjøpt noen joggesko på tilbud som var for smale for mine føtter.

Fysioterapi gjorde meg så bra at jeg kunne gå uten smerter, men jeg ble aldri så bra at jeg har kunnet jogge igjen. Jeg har prøvd å ta noen turer, da begynner senebtennelsen å gi "lyd" fra seg. Heldigvis går det over i løpet av noen dager så lenge jeg ikke fortsetter å jogge.

Jeg har konvertert til sykling, både på grunn av senebetennelsen, men også fordi jeg liker det så mye bedre. Når jeg jogget fikk jeg nesten alltid hold, det får jeg aldri når jeg sykler. Når du sykler får du ikke støtbelastning på kroppen, så så lenge du ikke bruker for tunge gir er det veldig liten risiko for belastningsskader. I det foten din treffer bakken når du løper utsettes den for en kraft mange ganger din kroppsvekt, mens når du sykler blir det bare en liten brøkdel av den belastningen.

Jeg har gode sko da.Men det med betennelsene kommer fra jobben min.Ikke treningen,men det hjelper jo ikke saken om jeg jogger og får mer vondt av det,det skjønner jeg. :) Og fysioterapauten sier jeg kan gå irask gange på mølla, men ikke jogge. Men tenkte å prøve om en ukes tid, og prøve med en ice-gel etterpå for å se om det kan hjelpe.Eller så må jeg nok bare innse at jeg kanskje bør legge løpinga på hylla,ja.

Jeg tenker også bare mer og mer på sykling.Og har kjempelyst til å prøve spinning.Så kanskje jeg skal våge meg inn i et spinningrom til uka og sjekke ståa? ;) Det er vel sånn at man kan lære seg å like sykling kanskje? :fnise: For det har jeg ikke gjort før nemmelig. Men skal absolutt prøves!

Skrevet

vl d et spark i baken?

få fra meg som siden omtrent julen 08 , har slitt med d kroniske betennelsen i begge hælene. strir også med knærne.

så det å trene er litt selvpinig-men sier til meg selv, at jeg skal trene for å ikke svinne vekk mere. å bli mere plager en de jeg har.

forstår det ikke er lett.

men unngå tredemølle, d er hard å en tråkker på hæla

ved sykkel å spinningtimer så tråkker en ikke med hæla. men d hender jeg blir litt halt å vond.

elles er den der crosstrainer fin.

ønkser deg masse lykke til

Takk :) Har du hælspore? Fysioterapauten lurte på om jeg kanskje var på vei til å få det,skjønner du,men håper ikke det for det høres veldig kjipt ut.Og jeg vet hvor vondt det kan være.Og jeg skjønner det kan være for belastende å løpe på mølla,ja. Kanskje jeg skal vente litt mer mot våren da,å se om det blir bedre ved å løpe ute igjen :) Mange tanker som svirrer vet du, når man elsker å løpe og elsker jobben, men ikke kan mestre noe av det.. :(

Skrevet

hva med å ta turen innom en svømmehall? nå når det begynner å bli kaldt og mørkt ute, er det skikkelig digg å ta seg en svømmetur i et varmt basseng.

og ikke minst badstu etterpå:-)

det er jo veldig god trening, spesielt hvis man er plaget med betennelser i bein/ledd. god trening for hele kroppen, og sjelen:-)

tror faktisk jeg skal få til ei svømmeøkt selv veldig snart..:-)

Jeg har forsjøkt svømming,men her er det bare en liten hall med kaldt vann.Så det falt ikke i smak dessverre. For å komme meg til en skikelig svømmehall hvor man kan svømme for å trene,må jeg reise altfr langt. Så jeg får heller bare våge meg inn i en spinningsal ;)

Skrevet

Jeg har gode sko da.Men det med betennelsene kommer fra jobben min.Ikke treningen,men det hjelper jo ikke saken om jeg jogger og får mer vondt av det,det skjønner jeg. :) Og fysioterapauten sier jeg kan gå irask gange på mølla, men ikke jogge. Men tenkte å prøve om en ukes tid, og prøve med en ice-gel etterpå for å se om det kan hjelpe.Eller så må jeg nok bare innse at jeg kanskje bør legge løpinga på hylla,ja.

Jeg tenker også bare mer og mer på sykling.Og har kjempelyst til å prøve spinning.Så kanskje jeg skal våge meg inn i et spinningrom til uka og sjekke ståa? ;) Det er vel sånn at man kan lære seg å like sykling kanskje? :fnise: For det har jeg ikke gjort før nemmelig. Men skal absolutt prøves!

Nå er det himmelvid forskjell på å sitte i en svett og klam sal og tråkke på spinningsykler og å sykle på en flott racersykkel ute i sykkelsesongen (april-oktober). Jeg måtte en gang trene inne noen dager om sommeren på grunn av en liten skade, og det føltes virkelig ille å skulle sitte inne og tråkke når det var deilig vær ute.

Jogging på tredemølle er omtrent det verste du kan gjøre mot kroppen din når det gjelder fysisk aktivitet. Mennesket er fra naturens side tilpasset å gå i variert terreng, et joggebånd er derimot paddeflatt. Det er mye bedre å jogge på skogsstier hvis du først skal jogge, men med senebetennelse bør du absolutt legge joggingen på hylla for en god stund. Da er spinningsykkel mye bedre. Ta med deg MP3-spiller, drikkeflaske og et håndkle til å tørke svetten, så blir det ikke alt for ille.

Skrevet

Ja det skjønner jeg.Hadde gjerne sykla ute jeg om jeg hadde hatt utstyr til det. :) Men får vente til våren igjen,da skal det handles ny sykkel og nytt utstyr,bruker alltid sykkelen på sommer`n. Myyye bedre ute enn inne,ja! :enig:

Jeg visste jo at det var hardt å løpe på mølla,men trodde faktisk ikke det var SÅ ille nei.Så ok, jeg skal gi det en sjangs. Selv om det er inne,skal jeg jammen forsjøke meg på sykling,både felles på timer og ved egentrening.Pluss ellipsemaskina og styrke :) Og ski,ja,nå er det jo ski sesong! HURRA! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...