Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19, som har fått lyst til å bli flygeleder:)

I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har vært igjennom opptaksprøvene og kanskje har den utdannelsen, som kan fortelle meg litt om hvordan det er?

Jeg skjønner at det bare er noen få som får denne muligheten, men jeg vil prøve likevel. Har sett på opptakskravene på hjemmesidene til avinor, og de har jeg ikke noen problemer med:)

Har også fått med meg at utdanningen nå er flyttet til USA, det er kanskje noen som vet noe om utdanningen der? For på nett så finner jeg for det meste bare info om skolen i Sverige:p

Håper noen kan svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tatt utdannelsen selv men jobber i lignende yrke og vet at du må igjennom samme type test som jeg tok; arbeidspsykologisk test. Den legger størst vekt på hvordan du takler stress og om du har god simultankapasitet. Simultankapasitet er evnen til å gjøre flere ting på en gang og sortere ut arbeidsoppgaver i hodet for så og utføre dem raskt/på forskjellig tidspunkt. Noen klarer det, andre ikke.

Er vel i hovedsak den som skiller selve utvelgelsen fra andre typer utdanninger.

Mer vet jeg ikke desverre :) Lykke til!

Skrevet

Heisann!

Jeg har vært på flygelederopptak, og kan vel komme med noen erfaringer...

Å bli flygeleder virker skikkelig spennende, og er virkelig noe jeg kunne tenkt meg.

Jeg falt imidlertid igjennom på en tåpelig feil på testen fra min side. Det som er dumt er at man har bare én sjanse på disse testene, og kan aldri prøve seg igjen.

Testene tester bl.a. stress og simultankapasitet som tevez nevner. Det går også på logisk tenking og slike ting. Det er flere moduler du må igjennom på en viss tid, alt foregår på pc. Først leser du om hva som skal gjøres, så er det en demo slik at du får se hva du skal gjøre, før du begynner på testmodulen. Det er vanskelig, men de skal jo finne de absolutt beste til en slik jobb.

Det er flere gutter som kommer igjennom nåløyet enn jenter, men dette kommer av at de ofte har bedre orienteringsevner/romfølelse og slike ting. Det var vel forsåvidt også flere gutter som møtte til testen jeg var på, så det kan jo ha noe å si... Jeg synes alikevel du skal prøve deg!

Utdanningen var i Malmö fram til i fjor tror jeg det var, så det at utdanningen foregår i USA er veldig nytt. Sikkert derfor du ikke finner mye info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...