Gå til innhold

Hunden min har plutselig blitt så rampete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 5 år gammel hund som alltid har vært snill og grei. I sommer utvidet vi familien til å inkludere en valp og det virket som valpen og hunden gikk kjempebra sammen. Det virker fortsatt som de går bra sammen. De lekesloss sammen, de slapper av sammen og det virker som de trives ihverandres nærvær. Om en av dem har behov for litt privatliv av og til (både fra oss eiere og fra den andre hunden) så legger de seg i kurven sin (hver sin kurv ja) og slapper av.

Men i det siste har den eldste hunden vær blitt så rampete. 3 dager nå når jeg har kommet inn etter å ha vært en liten tur ute ligger hele kjøkkensøppelkassa eller badesøppelkassa utover stuegulvsteppet. Jeg vet at det er den største hunden som gjør dette, for minstemannen slapper av inne i buret sitt når vi bare er ute en liten tur uten dem (butikk etc). Den eldste hunden har aldri vært slik før! Så jeg begynner å lure på om den gjør det for å få oppmerksomhet? Vi er veldig glade i begge hundene våre og er mye sammen med begge to både sammen og hver for seg, men selvfølgelig blir det jo litt mindre oppmerksomhet på den største hunden når familien har blitt større.

Jeg veit at det med å få oppmerksomhet på en eller anna måte enten det er positiv oppmerksomhet eller negativ oppmerksomhet er velkjent blant mennesker (f.eks blant de som bråker mest i et klasserom), men er det også slik blant hunder?

Jeg må ihvertfall få barnesikring på kjøkkenskapet og låse igjen badet fra nå av...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er oppmerksomhet. Hunder fungerer ikke som mennesker, og tenker ikke slik. Det kan være så enkelt som at han kjeder seg, og har funnet ut at det var noe som luktet godt i de søppelkassene. Vår hund gjorde alltid det når vi var ute, så det var fast rutine for oss å sette søppelet på benken når vi gikk ut for å unngå det.

Skrevet

Det kan hende ja! Jepp, skjønner at hunder ikke er som mennesker ja, men alt klaffa så bra så for at han var sjalu denne gangen.

Men kan det hende at han er litt sjalu alikevel, selv om han ikke strekker seg etter oppmerksomhet på denne måten. Hunder kan vel bli sjalu de også?

Skrevet

Du kan ikke drive å tro at hunden tenker som mennesker.

Løsningen må være å endre på oppbevaringen av søppelet slik at dette ikke skjer.

En sommer var jeg på besøk hos min kamerat i Sverige og hadde med meg hunden.

Hunden min er vanligvis svært veloppdragen.

Men når vi gikk ut hadde hun gnagd på deler av veggen og dørstokken, sikkert fordi hun var nervøs og ville ut, redd for å bli etterlatt på dette nye stedet eller noe.

Løsningen ble å sette en pappeske foran døren, da kom hun ikke til til å gnage.

Hunden deres er nok ikke sjalu, men det er jo klart at når dere tilfører et nytt dyr til flokken, så blir det jo en rokkering på hvilken rolle man spiller i flokken.

Det kan hende at hunden kjeder seg. Har hunden nok leker til å leke med?

Mange ting kan være årsaken, men du må i alle fall gjøre endringer på oppbevaringen av søppelet.

Det kan jo være en grei løsning å gå ut med søpla hver gang dere går ut! Så løser dere to problemer.

Skrevet

Jeg vet at det er den største hunden som gjør dette, for minstemannen slapper av inne i buret sitt når vi bare er ute en liten tur uten dem (butikk etc)

Det vet du da ikke, det går jo fint an å rote rundt i søplekassene som en gal, og deretter legge seg når den hører at dere kommer..

Skrevet

Nei, jeg tror ikke hunder kan bli sjalu. Jeg tror det er å tolke deres atferd inn i en menneskelig referanseramme. Det blir altfor abstrakt for en hund å tenke "Jeg er sjalu på den nye valpen, jeg vil ha mer oppmerksomhet, derfor skal jeg strø søppelet over hele stuegulvet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...