MissMia88 Skrevet 11. november 2010 #1 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har fått litt bakedilla, og vil gjerne prøve meg på smultringer. Finnes smult i større matforetninger, og er det noe god/dårlig smult eller andre alternativer som kan brukes som f eks solsikkeolje? Og hvor varm skal smulten i gryta være for å få et godt resultat, men alikevel prøve å unngå at det begynner å brenne? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 11. november 2010 #2 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Du bruker Flott Matfett som ligger i kjøledisken der der er smør/margarin, det selges hele året. Du kan også kjøpe smult hos en slakter. Du skal ikke bruke olje når du koker smultringer. Da får de ikke den rette smaken. Bruk jerngryte og steketermometer. En vanlig kjele er farlig å bruke. Oljen skal holde ca. 180 C. Du kan også sjekke temperaturen ved å stikke en trepinne nedi oljen. Begynner det å koke rundt pinnen omtrent umiddelbart er oljen klar. Og hold småbarn unna!! Endret 11. november 2010 av Antoinette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMia88 Skrevet 11. november 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 11. november 2010 Fantastisk! Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 11. november 2010 #4 Del Skrevet 11. november 2010 Bare hyggelig! Og husk at du skal ha Flott Matfett, Delfiafett som ofte ligger ved siden av i hylla er kokosfett og ikke det samme :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 11. november 2010 #5 Del Skrevet 11. november 2010 Brukte olje jeg, da jeg laget smultringer Men skal huske på å bruke matfett neste gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 11. november 2010 #6 Del Skrevet 11. november 2010 Brukte olje jeg, da jeg laget smultringer Men skal huske på å bruke matfett neste gang:) Du får ikke den gode smaken med olje selv om det teknisk sett fungerer. Det heter jo SMULTringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 11. november 2010 #7 Del Skrevet 11. november 2010 Du får ikke den gode smaken med olje selv om det teknisk sett fungerer. Det heter jo SMULTringer. De ble gode, men de kunne vært mye bedre, så nå vet jeg ihvertfall hvorfor :gjeiper: Av en eller annen grunn brukte de olje i den oppskriftsvideoen jeg så:S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 11. november 2010 #8 Del Skrevet 11. november 2010 Det er skummelt med kokende olje! Pass på å ha stor nok gryte, stort nok lokk til å kvele en eventuell brann, eller brannteppe/brannslokningspulver i umiddelbar nærhet. Prøver du å slukke en ojebrann med vann eksploderer det bare, men det vet du sikkert fra før. (hjemmelaga potetgull i for liten gryte midt på natta er ikke å anbefale... takk til høyere makter for branslokkingspulveret som sto i skapet over komfyren) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 11. november 2010 #9 Del Skrevet 11. november 2010 Det beste er om gryten er vid og lav, da har du full kontroll. Og en god hullsleiv må du ha og kakeristen må ligge klar dekket med flere lag kjøkkenpapir så smultringene får renne godt av seg umiddelbart etter at de er ute av gryta. Smultringer er ikke vanskelig men det krever konsentrasjon og igjen, barna holdes unna mens kokingen pågår. Vil se på må de holdes på god avstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtor Skrevet 17. desember 2011 #10 Del Skrevet 17. desember 2011 (endret) Jeg har fått litt bakedilla, og vil gjerne prøve meg på smultringer. Finnes smult i større matforetninger, og er det noe god/dårlig smult eller andre alternativer som kan brukes som f eks solsikkeolje? Og hvor varm skal smulten i gryta være for å få et godt resultat, men alikevel prøve å unngå at det begynner å brenne? På forhånd takk for svar SMULT er animalsk fett. Det gir de absolutt beste smultringene. Derav navnet. Eksempelvis Flott matfett er vegitabilsk fett. Smultringer kokt av vegitabilsk fett er gode så lenge dem er varm. Har ikke funnet Smult i matvareforetninger i år. ( om det kommer av at det er så mange, som i kraft av sin religion, ikke bruker animalsk fett vet jeg ikke. Smult er fett fra gris.)Tidligere var det kakket i kubiske pakninger av 0,5 kg. Endret 17. desember 2011 av Bergtor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 17. desember 2011 #11 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg lagde smultringer for et par dager siden, og da brukte jeg FLOTT matfett. Og det selges i de fleste matbutikker i pakker à 500 g. Men vær forsiktig!! Det er veldig varmt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 29. desember 2012 #12 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) En liten bump og et lite spm. Jeg skal prøve å lage smulteringer nå, og i oppskriften står det. "Smuldre mel og fettstoff sammen i en bolle..." Det står også 100g smør eller margarin. Betyr det at jeg skal smelte smøret og så blande det med mel? Det høres jo mest logisk ut eller? Er ikke et spm lengre, siden jeg snakket med en annen som sa at jeg skulle bare "kna" inn smøret i melet. Så da gjorde jeg det heh. Endret 29. desember 2012 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #13 Del Skrevet 29. desember 2012 En liten bump og et lite spm. Jeg skal prøve å lage smulteringer nå, og i oppskriften står det. "Smuldre mel og fettstoff sammen i en bolle..." Det står også 100g smør eller margarin. Betyr det at jeg skal smelte smøret og så blande det med mel? Det høres jo mest logisk ut eller? Er ikke et spm lengre, siden jeg snakket med en annen som sa at jeg skulle bare "kna" inn smøret i melet. Så da gjorde jeg det heh. Jeg ser du har fått svar, men siden jeg ikke er 100 % fornøyd med svaret du fikk gir jeg deg et svar jeg også. Å smuldre smøret i melet betyr at du skal finfordele kaldt smør best mulig i melet uten at det danner sammenhengende klumper/deig. Du starter med kjøleskapskaldt smør i terninger/mindre biter. Klassiske metoder er å bruke gaffel eller fingertupper for å gni ut smøret i melet til alt blir finkornet. Det kan ofte være litt vanskelig å bruke fingrene, fordi de varmer opp smøret og du derfor lettere får en "deig" i stedet for den finkornede massen du er ute etter. Min favorittmetode er å bruke foodprocessor. Mindre jobb, mindre sjanser for varmt smør og dermed høyere sjanse for vellykket resultat, og gjort på et par-tre sekunder. Anonym poster: c160cca10f5bb33e24bc8359e223cd27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 29. desember 2012 #14 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg ser du har fått svar, men siden jeg ikke er 100 % fornøyd med svaret du fikk gir jeg deg et svar jeg også. Å smuldre smøret i melet betyr at du skal finfordele kaldt smør best mulig i melet uten at det danner sammenhengende klumper/deig. Du starter med kjøleskapskaldt smør i terninger/mindre biter. Klassiske metoder er å bruke gaffel eller fingertupper for å gni ut smøret i melet til alt blir finkornet. Det kan ofte være litt vanskelig å bruke fingrene, fordi de varmer opp smøret og du derfor lettere får en "deig" i stedet for den finkornede massen du er ute etter. Min favorittmetode er å bruke foodprocessor. Mindre jobb, mindre sjanser for varmt smør og dermed høyere sjanse for vellykket resultat, og gjort på et par-tre sekunder. Anonym poster: c160cca10f5bb33e24bc8359e223cd27 Jeg kuttet smøret i små terningen og så prøvde jeg å kna de inn, noe som jeg ikke vil si funke så veldig bra. Men nå er jeg ferdig og fikk 18-20 smulteringer. Lærte også at jeg lagde de altfor tykke, eller ikke hadde de lenge nok i matfette. Hadde de ca 1-2 minutter. Kan sikkert legge til et bilde av hvordan de ble, men jeg vil tippe de fleste vil kjenne et surt oppstøt av bildene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 30. desember 2012 #15 Del Skrevet 30. desember 2012 Nå har jeg aldri prøvet meg på smultringer selv, men skal nok gjøre det en gang og da blir det å bruke smult (som er et fettprodukt fra svin - altså dyrefett) istedefor Flott matfett (som er et plantefett). Jeg skal jo lage smultringer, ikke flottringer Har frityrkoker. Noen som har brukt smult i en slik? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 30. desember 2012 #16 Del Skrevet 30. desember 2012 Nå har jeg aldri prøvet meg på smultringer selv, men skal nok gjøre det en gang og da blir det å bruke smult (som er et fettprodukt fra svin - altså dyrefett) istedefor Flott matfett (som er et plantefett). Jeg skal jo lage smultringer, ikke flottringer Har frityrkoker. Noen som har brukt smult i en slik? Jeg har lyst på en frityrkoker. Det er vel en mye sikrer måte å "koke" smult på, er det ikke? Om du vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg