Gå til innhold

Penger til min konto - overført til en annen sitt firma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min bor for øyeblikket hos meg. Han har ikke noe bankkort, og har heller ikke tatt seg sammen til å skaffe seg en bankkonto det siste året. Den forrige han hadde ble avsluttet fordi han la den firmaet sitt. Han er registrert boende i England, og pga at han trenger nytt pass derfra og en hel andre saker, så har han ikke fått registrert seg her i Norge enda.

Det siste året har han tidvis fått overført ganske store summer fra forskjellige kunder han har hatt, til forskjellige nettbaserte prosjekter han har drevet med. Stort sett kunder fra Danmark og England. Disse har han fått overført til min konto...! Jeg har aldri likt det, og føler meg kjempedum for at jeg har latt han gjøre det. Pengene har blitt overført til hans firma, bare min konto forteller han meg. Han betaler skatt i England.

Men hvordan fungerer egentlig dette med skattevesenet? Vil jeg få en enorm baksmell i 2011? Eller ser de at pengene har gått til et firma og bryr seg ikke mer med det? Og hvis jeg får en baksmell, vil jeg få den nå tidlig til våren når selvangivelsen kommer?

Jeg trenger ikke masse kloke ord om hvor dum jeg har vært, men håper virkelig det er noen som vet hvordan dette fungerer, for jeg går jo da selvfølgelig og bekymrer meg litt =/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min forhåndsutfylte selvangivelse er i alle fall summen som står på bankkontoene mine ved årsskiftet oppført. Dette er med i grunnlaget for formuesberegning.

Ut over dette vet jeg ikke så mye, men jeg vil tro at måten dere har drevet på ikke er helt etter boka.

Skrevet (endret)

...

Endret av MissMia88
Skrevet

Nei er klar over det... Dette er ikke penger som blir stående på kontoen lenge. De går med til hans jobb, samt til husholdningen.

Hvis det blir noe problemer, lurer jeg også på om det er nok at han kommer og legger fram sine papirer på at pengene har gått til hans firma o.l?

Skrevet

Tviler på at de beregner din skatt etter hva som kommer inn på typen din sin konto.

Det skal nok baseres på hva som rapporteres fra din arbeidsgiver.

Veien pengene tar spiller nok ingen rolle.

Men jeg er ingen ekspert, bare synser.

Skrevet

Er det ikke dette som kalles hvitvasking av penger? :P

Det du kanskje kan få problemer med er om skatteetaten begynner å lure på hva i alle dager disse summene du får inn på konto er for noe, det er jo skatteplikt på gaver over en hvis sum også.

Men dette er ikke noe jeg har peiling på altså...

Skrevet

Er det ikke dette som kalles hvitvasking av penger? :P

Det du kanskje kan få problemer med er om skatteetaten begynner å lure på hva i alle dager disse summene du får inn på konto er for noe, det er jo skatteplikt på gaver over en hvis sum også.

Men dette er ikke noe jeg har peiling på altså...

Fungerer på samme måte som hvitvasking, men disse pengene er vel i utgangspunktet ikke skitne.

Banken har meldeplikt til finanstilsynet om overføringer over 100.000 (til sammen, kan være oppdelt i flere avdrag), nettopp for å kunne avdekke hvitvasking og skatteundragelse (som jo dette er), jfr hvitvaskingsloven.

Skrevet

Du bør få ordnet opp i dette snarest vil jeg si. Hvis typen din vet hva han holder på med så burde han visst at han må få egen konto. For meg høres dette veldig snodig ut. Det er du som vil få problemer ved en evnt. kontroll. Banken har plikt og melde videre eventuelle store beløp som går inn og ut av kontoene. Høres lugubert ut dette.

Skrevet

Det høres ikke helt lurt ut i hvert fall - dersom firmaene oppgir betalingene i sitt regnskap (noe de skal) vil det fort registreres at du mottar innbetalinger som egentlig er næringsinntekt. Det kan selvsagt kompliseres av at betalingene skjer fra utlandet, slik at firmaene ikke leverer regnskap i Norge. Men du risikerer faktisk at likningsmyndighetene mener du burde registrert firma, betalt skatt og ført regnskap, vil jeg tro. (Er riktignok usikker på om man skatter til Norge eller utlandet når man har kunder utenlands - uansett er det sånt folk gjerne får masse styr med...).

Anbefaler deg å be kjæresten forte seg å opprette konto og rydde opp i disse overføringene, samt dokumentere ovenfor myndighetene at det er hans penger. Det kan kanskje gå an at du overfører penger til ham litt formalisert og utgiftsfører det (før årsskiftet helst) slik at du ikke sitter med noe myndighetene tror er et næringsoverskudd. Da blir det fort mye skatt...

Skrevet

Ja han får ikke overføre mer penger! Men om det blir en sak, håper jeg at ikke blir tatt for skattesvindel eller noe sånt som følger meg lenge...! Det er snakk om rundt 200 000 her =/

Skrevet

Jeg anbefaler deg å høre med skattemyndighetene om dette, det er mye bedre å spille med åpne kort enn å late som ingenting. Så kan dere heller finne fram dokumentasjon på ting og vise dem. Et problem er om pengene som du sier er brukt opp på husholdning og jobb om hverandre, og ikke holdt atskilt (og det som er brukt på jobb kan gjøres rede for med kvitteringer etc)...

Skrevet (endret)

Hei,

Først av alt - hvis han driver nettbaserte prosjekter (regner med at dette er kjøp og salg), hvorfor har han da ikke en gang konto eller bankkort? Dette må han opprette - snarest.

For det andre vil jeg tro at myndighetene reagerer på at du ikke har merket noe. Det er jo allment kjent at "hobbyvirksomhet" over en viss sum (jeg tror det er 50.000) er MVA pliktig. Har han i det hele tatt betalt MVA? Han må også registrere et enkeltmannsforetak i Brønnøysund- og foretaksregisteret dersom han selger til så store summer. Dette er ting jeg tviler på Skattetaten vil se pent på.

Han må også opprette egen konto for enkeltmannsforetaket som inntektene av salg av nettbaserte prosjekter går inn på.

Han vil nok få en vakker baksmell på skatten, og antakeligvis også bli krevd for MVA. Jeg håper også at dere har håndfaste beviser på hva pengene har gått til.

Mitt beste tips er å ringe Skatteetaten og be om råd.

Endret av Rosalynn
Skrevet

Ja, dere er nok ute og kjøre her. Dere må sørge for at dere ordner opp i dette snarest. Uansett om firmaet er regisrert i Norge eller utlandet, så er han vel momspliktig. Jeg håper at han har alt av bokføring på stell.

Skrevet

Dette skurrer i mine ører!!! Dette hadde jeg ikke godtatt. Syns du ikke det er rart at han ikke har åpnet konto? Det er ikke akkurat en tidkrevende jobb å gjøre det.

Han driver nok et NUF, men han er fremdeles pliktig til å rapportere til norske myndigheter. At pengene er gått via din konto er en smal sak for skatteetaten å finne ut. Er pengene i tillegg urene får du et forklaringsproblem.......

Skrevet

Du kan på en enkel måte finne ut om han er registrert i mva-mantallet. Gå inn på brreg.no. Søk på firmanavn eller org.nummeret hans. Der skal du få opp en side med info om selskapet. I bunnen skal det stå om han er mva-registrert. Er han ikke det så burde du gjøre noe. Er han det så burde du sjekke om han faktisk har betalt moms av de 200'.

Ja, det kan gå utover deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...