AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 I fjor flyttet jeg sammen med kjæresten min og vi ble lykkelige samboere. Jentene hans er storveis og vi har fått skikkelig god kontakt, de er under 10 år i alder, vi ble tidlig kjent og trygge på hverandre. Ordningen som har fungert for oss er 50/50. Mor har jeg ingen kontakt med da hun tok bruddet hardt ( lenge før jeg kom i bildet ) og har ikke noe ønske om å bli kjent med meg, og det respekterer jeg. I de siste måneder har far lidd av sykdom og dermed fått redusert samvær fordi det har vært mye rehabilitering og sykehusbesøk og vil bli det en stund fremover. Jeg er i full jobb og har ikke anledning til å være hjemme med jentene, ikke føler jeg at det er rett krevet av meg heller. Helt siden vi flyttet sammen har vi levd på felles økonomi og betalt utgifter sammen i felleskap. Jeg har ikke hatt noe problem med å kjøpe litt klær eller leker til jentene en gang i blant, men mesteparten har han og mor stått for. Nå har far fallt drastisk i inntekt, ikke fattig akkurat, men det er noen tusen mindre som det ofte blir med sykdom. Vi deler fortsatt utgifter. Nå synes han det er greit og rett at jeg også skal være med og dele på bidraget. Jeg har ikke satt meg inn i dette, har alltid ment dette er noe mellom mor og far. Jeg aner ikke hva hun tjener eller hvilke bidrag hun mottar. Er jeg pliktig, eller er det rett av meg å betale deler av barnebidrag for disse jentene?
Rosalie Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 Nei, det er du ikke pliktig til. Så be far om å få endret bidrag via NAV. Eller så får dere gå over til separat økonomi.
Gjest Vilma Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Nei, dersom du ikke ønsker dette er det ingen som kan kreve det av deg. Har ikke far mulighet til å betale samme bidrag som før må han ta kontakt med nav for endring av bidrag.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Jeg synes det er urimelig at du skal bidra til å betale bidraget. Far kan be om ny beregning gjennom nav og det bør han gjøre.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Syns du skal tilby deg å betale hele bidraget jeg. Det skulle da bare mangle! Skal de stakkars barna vokse opp med at du ikke bryr deg? 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Syns du skal tilby deg å betale hele bidraget jeg. Det skulle da bare mangle! Skal de stakkars barna vokse opp med at du ikke bryr deg? Nei, men? Kom det et lite troll inn her også? Til ts: Du skal ikke betale en krone av det bidraget, far kan komme seg ned på NAV og få det regulert til sin inntekt.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Syns du skal tilby deg å betale hele bidraget jeg. Det skulle da bare mangle! Skal de stakkars barna vokse opp med at du ikke bryr deg? Hehe. Skjønner hvor du kommer fra. Venter vel bare på at noen skal svare noe sånt ja
Pastill Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 Hei! Du har allerede fått gode råd. Jeg sitter bare og tenker litt: Lurer på om det er fordi far ikke vet at du ikke plikter å betale bidrag, eller om det er fordi han gjerne vil du skal gjøre det da dere har felles økonomi, at han ber deg om dette? For meg lyder det ikke rimelig, men det kan jo hende det er det for han. Kanskje han ville vært villig til å betale for dine barn hvis situasjonen nå var omvendt og han var i ditt sted? Vil han holde det skjult overfor eksen at han er syk; hun skal ikke merke noen forskjell i barnebidrag? Er det vanskelig å både være syk og samtidig ikke lenger strekke til som forsørger? Synes han at han svikter sin rolle som far ved å betale mindre penger? Jeg ville personlig synes det var godt å vite bakgrunnen for hans oppfatning, før jeg gikk igang med å fremlegge min egen oppfatning av situasjonen. Pastill 2
Leanne Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 spiller for øvrig ingen rolle hvem som betaler bidraget om dere har felles økonomi. Betaler han bidraget og har lite igjen til felleskassa, må jo du ta deg av de andre regningene og mat innkjøpet.. Ser ikke helt forskjellen 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 Far har hatt et stort inntektsfall. Uansett bidrag så betyr det at TS må ta en større del av kaka. Og det selv om bidraget blir satt ned. Jeg skjønner jo at far ikke vil at ungene skal "lide" for at han har blitt syk, men er det da like greit at hans husholdning gjør det? Far har jo uansett måtte redusere sitt forbruk. Samboeren hans like så. Det burde da være greit at ungene hans også må det? Det er en del av livet at det endres. Penger er heller ikke alt og samvær og oppfølging, det å bry seg om teller uendelig mye mer enn at mor skal ha råd til et merkeklesplagg enn et plagg fra HM. Inntektstap forekommer hos begge parter og da bør man rett og slett be Nav om å regne ut nytt bidrag.
Gjest regine Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Nei, som stemor har du ikke forsørgerplikt overfor hans barn, det har han og mor. Samtidig: hvis dere har valgt å ha felles økonomi, så har du jo på en måte valgt å være med på å betale bidrag også. Hvis alt går fra en felles pott, så blir det jo sånn. Dette er faktisk en grunn til at jeg personlig ikke ville hatt felles økonomi i en sånn situasjon. (Det er selvsagt ikke så enkelt - jeg mener jo og at når man bor sammen så kan ikke en leve i luksus mens den andre sliter i fattigdom. Samtidig mener jeg (og mannen min er helt enig!) at mine penger velger jeg hvordan jeg vil bruke minus det vi setter av til felleskasse). Er det gjort endringer i samværet som kan ha betydning for bidraget? Dersom de har 50/50 så er bidraget i utgangspunktet lite, hvis ikke far tjener MYE mer enn mor. Jeg forstår at hans inntekt har sunket, men dersom bidraget skal beregnes på nytt - på grunnlag av lavere inntekt men også lavere samvær, er det ikke sikkert at far faktisk vil tjene noe særlig på det. I beste fall går det oppiopp, i verste fall går bidraget opp...... Jeg syns det er galt av far å forvente/forlange at du skal betale bidraget, det er hans barn og hans (økonomiske) ansvar. Samtidig - og nå blir jeg vel beskyldt for å ikke like stemødre.... - så er dette en konsekvens av at dere har valgt å ha felles økonomi. forøvrig syns jeg Pastill hadde en del gode spørsmål - og jeg tror vel at dette er noe dere må prate skikkelig sammen om disse tingene, dvs. hvordan dere nå skal ordne dere økonomisk. Husk på at du heller ikke har noe forsørgeransvar overfor mannen så lenge dere ikke er gift.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Har ingenting med at de har felles økonomi å gjøre. Far betaler bidrag ut i fra egen inntekt. Case closed.
Naxos70 Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 Så lenge dere har hatt 50/50 så skal dere jo ikke betale bidrag? Jeg ville bedt NAV se på saken ja. Jeg og min samboer har felles økonomi når det gjelder husholdningsutgifter, men ellers så har vi hver vår økonomi. Han hadde aldri forventet at jeg skulle betalt bidraget for ungene. Kanskje som et lån, men ikke annet. Ser det andre veien også, jeg hadde heller droppet et annet utlegg enn å be han betale bidrag for mitt barn. Men nå har jeg 50/50 avtale med faren og vi har ikke betalt bidrag på mange år. Synes ellers det er fint at du har kjøpt klær og leker til barna når du har hatt lyst til å gjøre det. Mora til barna har ingenting å klage over.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 De må, eller han må, betale bidrag fordi samværet er redusert fra 50/50 til noe mindre, Naxos70
litle_my Skrevet 14. november 2010 #15 Skrevet 14. november 2010 Så lenge dere har hatt 50/50 så skal dere jo ikke betale bidrag? Det kommer an på forskjellene i økonomien det. 50/50 er samværsklasse 4 i beregninga.
Gjest dam Skrevet 14. november 2010 #16 Skrevet 14. november 2010 nei du skal ikkje betale!!!! har bitter erfaring med dette der barnas mor har råd til både hus bil og båt..og vi hadde ingenting.bare betalings frist!! intenktene blir rekna sammen siden dere er 2 og da blir din økonomi avgjørende for deres felles intekt ..nav seier det er billigere å bo 2 sammen enn en..så eg har betalt på denne flotte villaen og baten til denne damen..men no er det slutt!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2010 #17 Skrevet 14. november 2010 [quote name='dam' date='14 november 2010 - 17:38' timestamp=nav seier det er billigere å bo 2 sammen enn en..så eg har betalt på denne flotte villaen og baten til denne damen..men no er det slutt!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2010 #18 Skrevet 15. november 2010 slutt med barne faren sef.beste oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #19 Skrevet 15. november 2010 slutt med barne faren sef.beste oppskrift. Det var et voksent og seriøst svar....
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #20 Skrevet 15. november 2010 Hvis to personer elsker hverandre og har felles økonomi, da går det begge veier. Bidrag for hans barn er en del av dette regnestykket, akkurat som det vil være det hvis du har/får noen spesialutgifter. Eller skal dere ha felles økonomi BORTSETT FRA alt som har med barna hans å gjøre? Stusser også på at det skal bli sånn at dere har felles økonomi helt til han blir syk og får dårlig betalingsevne. Da skal dere finregne og utgifter som er spesifikt for ham skal være utenom. Hva hvis du senere skulle bli syk eller arbeidsledig? Om han da kommer og vil ha separat økonomi fordi han ikke vil betale på dine ting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå