MissMia88 Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 For øyeblikket eier jeg en liten leilighete i et sameie. Der har vi selvfølgelig husregler, som er til for at gården skal framstå som rolig, ren og pen. I husreglene står det at søppelposer, paraplyer og sko ikke under noe tilfelle skal settes på matten utenfor leilighetene. Men jeg er nå ikke en av de som ønsker å dra støvler fulle av snø eller dryppende paraplyer inn i en liten leilighet, når de så lett kan renne av seg og tørke rett utenfor. Jeg har også en hund som er vill etter søppelposer, så fungerer heller ikke optimalt å la de stå inne til jeg går ut med de. Ja, jeg kan selvfølgelig gå ut med de med en gang, men er ikke alltid man kan/vil/ønsker det. I gården er det stort sett relativt unge mennesker, og vi fungerer flott sammen. De som setter ut søppel og sko gjør det, og ingen av oss andre ofrer det en halv tanke. Men vi har et par av disse "kjerringene". Godt voksne damer som ser det som sin plikt å banke på dører, skrive lapper osv for at vi ikke skal gjøre noe som forstyrrer "helheten". Selv synes jeg at de er et stort irritasjonsmoment, også når det kommer til saker hvor husreglene ikke brytes. Ja, jeg vet de bare prøver å ha alt ordentlig og flott, og selvfølgelig er jeg takknemlig for alt de gjør ellers, men jeg gidder altså ikke endre dette med støvler, paraplyer og søppelposer (som selvfølgelig taes ut neste gang jeg skal ut av døren). Lang tråd for lite tema, men for de som har orket å lese så lurer jeg på hva som egentlig kan skje om jeg fortsetter som jeg gjør nå? Jeg har ikke skrevet under på disse husreglene, selv om de har gått og samlet inn reglene med underskrifter. Og jeg eier, så ingen kan kaste meg ut. Men kan de gi meg bøter? Eller annet?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Neste gang dere har møte så går det vel an å ta husreglene opp til diskusjon? Siden "ungdommen" er i flertall så burde det egentlig ikke være noe problem å lempe litt på reglene.
Hinata Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Det kan godt være at reglene er der på grunn av brannfare, så jeg forstår godt at de er der. Hvem vil vel ha et brennende inferno pga søppelposer i trappeoppgangen som kanskje er den eneste rømningsveien for mange?
Glitnir Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Mulig jeg er litt kjerring da, men jeg synes ikke søppelposer, støvler og paraplyer har noe å gjøre på gangen utenfor leilighetene. Det ser rotete ut, kan være brannfarlig - og i noen tilfeller tar mengden søppelposer og ting og tang helt overhånd. For å slippe å måtte ta skillet mellom når dette er greit, og når det blir for mye, har man ordensregler som sier at slikt ikke er tillatt. Da burde alle klare å respektere det. Paraplyer og støvler kan tørke på badet, søppelposer kan du ha innendørs til du gidder å ta dem med ut. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Du gidder bare ikke. Hmm. Hvorfor kjøpte du et sted hvor du må forholde deg til andre og regler? De fleste av oss må jo dra inn paraplyer og snødekte sko samt å sette ut avfall gir bare næring til katter og skjærer. Er da ingen problemer å forholde seg til det.
Antlers Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Jeg skjønner ikke problemet... Søppelposen trenger du jo ikke ta ut av kassen før du føler deg klar for å gå ut med den. Om den av mystiske grunner må ut av kassen før du er klar for å gå ut med den får du vel heller bare ordne deg en knagg på veggen i gangen din, slik at hunden ikke når opp. Paraply og sko kan du tørke over med en fille, eller bare sette inn i dusjen eller på et håndkle. Jeg vet ikke hva de kan gjøre om du ikke holder opp, men selv om dette for deg er små ting, er det faktisk ting som strider mot reglene - og det er du klar over. Jeg blir også irritert av folk som bryter reglene bare fordi de selv ikke synes det er så nøye. Tenk deg hvordan det ville sett ut om alle ga faen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Du har en hund som er vill etter søppelposer. Hva om naboene også har det og så må de passere døra di og søppelposen du har hivd ut hver gang de skal lufte hunden. 3
Grønt blad Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Du skal ikke se bort ifra at det er brannvesenet som har kommet med reglene om at det ikke skal være søppelposer o.l. på gangen, og det ikke er noe man kan ta bort. Slik var det i alle fall der jeg bodde sist. Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg vet ikke. Jeg vet ikke hvilke sanksjoner de kan ilegge deg dersom du fortsetter å bryte reglene. Det enkleste er vel å ikke bryte reglene?
MissMia88 Skrevet 17. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2010 Jeg kan godt skjønne det med brannfare, og det hadde jeg helt ærlig ikke tenkt over! Jeg mener fortsatt at det blir bedre stemning i gården hvis folk har litt skjønn, og ting ikke er "forbudt". Vi har hatt et par episoder her det siste halve året, hvor lapper på postkassene har blitt flyttet rundt på og helt fjernet mange ganger. Ofte hver dag i perioder. Det har ført til økonomiske problemer for noen i gården, men det er alikevel ikke lov til å skrive navnet sitt med tusj på postkassene (det går an å vaske vekk når man flytter). Jeg skjønner det der med brann, men de er alikevel ganske så firkantete! Det var et godt råd det med å ta det opp på neste gang vi har møte Takktakk
Brukernavn Skrevet 18. november 2010 #10 Skrevet 18. november 2010 Mulig jeg er litt kjerring da, men jeg synes ikke søppelposer, støvler og paraplyer har noe å gjøre på gangen utenfor leilighetene. Det ser rotete ut, kan være brannfarlig - og i noen tilfeller tar mengden søppelposer og ting og tang helt overhånd. For å slippe å måtte ta skillet mellom når dette er greit, og når det blir for mye, har man ordensregler som sier at slikt ikke er tillatt. Da burde alle klare å respektere det. Paraplyer og støvler kan tørke på badet, søppelposer kan du ha innendørs til du gidder å ta dem med ut. Dette synes jeg var et godt innlegg, og jeg signerer det helt.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #11 Skrevet 18. november 2010 Søppelposer stinker! det er en god grunn til å ikke sette dem utenfor døra. Gå ut med søpla med en gang posen er full, da får du deg litt trim også. Vi har heller ikke lov til å skrive med tusj eller sette lapper på postkassene, men i og med at et postkasseskilt koster under 200 kr ser jeg ikke at det kan være et problem.
Ciara Skrevet 18. november 2010 #12 Skrevet 18. november 2010 Det er to enkle forklaringer på disse reglene. 1: Det er av hensyn til brannvern at ting ikke skal oppbevares i gangen. Både fordi søppelposer tar fyr fordi idioter for eksempel tømmer askebegeret sitt i dem eller man har en gærning i nabolaget som synes det er gøy å tenne på dem, og fordi de blokkerer rømningsveier når en brann først har oppstått. 2: Oppgang og andre fellesarealer tilhører faktisk ikke den enkelte beboer, men er felleseie. Derfor kan ikke beboerne oppbevare tingene sine der. Hvorfor la det bli med sko, søppel og paraply, og ikke likesågodt begynne å sette opp bokhyller der ute i samme slengen? Nei, regler er til for en grunn, og jeg synes det er utrolig idiotisk å bryte dem.
Sugerøret Skrevet 19. november 2010 #13 Skrevet 19. november 2010 signerer de over,ta ut søppla når du alikevel skal ut (eller legg posen i oppvaskbenken til du skal ut) Det finnes skostativ som har søle/vannsamler under selve stativet og ikke minst kan en paraply legges i vask/dusj/badekar eller i eget stativ.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. november 2010 #14 Skrevet 19. november 2010 Hvorfor har man regler, hvorfor kan man ikke gjøre som man vil. Si det du. Ingen gidder lage regler bare for gøy. Kan du ikke ha det som innfallsvinkel da? Får man vasket gangen - enten det er vaskeuke på beboerne eller det er et firma som gjør det - dersom man må vaske rundt søppelposer og paraplyer? Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbudt med dørmatter i fellesgangen også nettopp fordi det er et helvete å vaske rundt. Jeg legger min søppelpose på min matte i min gang, men dersom jeg hadde hatt hund måtte jeg enten tatt den ut med en gang eller hengt den på veggen som noen foreslo. Her er det vaskeri med regler. Tror du jeg ble forbannet forrige gang det var min tur og jeg har satt meg opp først på dagen og kommer til et vaskeri som er i bruk? Hvorfor er det regler du? Hvorfor ikke bare drite i dem fordi du ikke har forstått dem? Et sameie jeg bodde i hadde et stort problem med fester og bråk hver eneste helg. Det var kul umulig å nå gjennom til ungdommen at når det er 40 leiligheter og alle har fest en helg hver blir det ALDRI ro i huset i helgen. Etter at dette likevel var tatt opp på generalforsamlingen ble reglene om at fest skulle være unntaksvis og at det var pliktig med nabovarsel så ble det roligere. Men hva skal en egentlig med regler, lissom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå