Gå til innhold

Finne ut om mugg el.l. i leilighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi leier ei eldre sokkelleilighet og har mistanke om at det er mugg, sopp eller noe annet i leiligheta som ikke er bra for oss. Vi er begge to snufsete hver morgen når vi våkner, men blir bedre når vi er ute av leiligheta. Det lukter surt/rart på badet selv om vi er nøye med renhold og slikt.

Hvordan finner man ut av sånt? Kan vi leie inn noen? Kan vi gjøre dette uten at huseier får vite det? Huseieren er av det litt likegyldige slaget, så om vi ber han finne ut av det så tar det vel både måneder og år. Derfor vil vi gjerne finne ut av det selv.

Hvor skadelig er det egentlig å bo i et sånt miljø? Vi er på leting etter nytt sted å bo uansett, men det koster penger å flytte og vi trenger penger til depositum i tillegg, så det er ikke så enkelt å komme seg ut herfra som vi skulle ønske. (Betalte ikke depositum her, kun husleie på forskudd) Finnes det muligheter for å få hjelp til å flytte hvis man lever under helseskadelige forhold? Både jeg og mannen er arbeidsledige for tida, eller han rehabiliteres etter en alvorlig skade for to år siden og jeg er "vanlig" arbeidsledig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere har betalt husleie på forskudd, så har dere vel 1-3 måneder der dere ikke skal betale husleie på slutten av leietida? Da sparer dere jo husleiepengene dere ellers skulle betalt inn, så har dere i alle fall en start til nytt depositum.

Om det er mugg i leiligheta, så bør dere komme dere ut derifra. Har selv bodd i en leilighet full av mugg, og jeg var snufsete hele tida. Hvordan dere skal gå fram for å finne ut av det har jeg ingen tips om.

Lykke til!

Skrevet

Løsningen er her: http://www.mugg.no/

Dere må få foretatt en kontrollmåling, for å bo slik er direkte helsefarlig. Norsk Muggsopp og Bakteriekontroll videreformidler kontakt med en kontrollør nær dere.

Skrevet

Det må inn med både partikelmåler (vet ikke om det er det riktige navnet, men den måler antall partikler i luften i alle fall). Det kan også være greit å måle fuktigheten i luften også.

Det er ikke selve muggen dere reagerer på, men heller forholdene som gjør det mulig for muggen å vokse frem.

Det er realtivt dyrt å få en fagmann på besøk - og dette er en bransje med mange useriøse firmaer! Så vær sikker på at dere velger noen som innehar den fagkompetansen dere trenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...