Gå til innhold

Sykepleierstudent trenger tips til valg av praksissted!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til hvor jeg kan søke praksisplass? min siste praksisperiode er valgfri, dvs jeg kan velge så og si fritt, så lenge praksisstedet gir mulighet til å utføre sykepleierprosedyrer og annet som er relevant for min utdanning.

jeg vet at det finnes mange muligheter, men jeg klarer virkelig ikke å komme på noen..all hjelp mottas med takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Norge, eller har du mulighet til å reise utenlands?

Skrevet

jeg har mulighet til å reise utenlands, men da må jeg ordne alt selv. dvs at jeg går utenom skolen og praksiskoordinator.

Skrevet

Hvor har du hatt praksis før? Det er jo greit å prøve noe helt nytt, men samtidig lærerikt.

Skrevet

Velg noe spennende,nå har du muligheten!

legevakt,akuttmottak,føde/barsel,ambulanse...noe som interresserer deg. kanskje du har mulighet til å være innom flere steder også.

Skrevet

jeg har vært på sykehjem, medisinsk praksis, psykiatrisk, kirurgisk og hjemmesykepleie. likte meg veldig godt i hjemmesykepleien, og der vurderer jeg å begynne når jeg er ferdig til sommeren.

jeg er ikke legevakts-typen, eller noe annet akutt. tror rett og slett ikke at jeg er modig nok, eller klar for det. men jeg ser at det hadde vært veldig lærerikt..

har veldig lyst å være et sted hvor man faktisk har tid til å tilbringe litt tid med pasienter, og ikke bare løper rundt som en gal for å rekke alle prosedyrer og papirarbeid. har tenkt litt på en rehabiliteringsavdeling, helst for litt yngre. eller et av de lavterskeltilbudene for rusmisbrukere. egentlig kunne jeg tenkt meg å reist ut, og feks blitt med på et vaksinasjonsprogram, men det tror jeg jeg venter med til jeg er helt ferdig utdannet.

jeg er interessert i trening og ernæring. kunne godt tenkt meg å være et sted hvor det fokuseres på dette, for å lære mer. i tillegg til sykepleierprosedyrer.

har så mange muligheter, men det er vanskelig å komme på alle de ulike stedene en sykepleier kan jobbe. er jo egentlig bare fantasien som setter grenser.

tusen takk for tips, forresten:-)

Skrevet

jeg har vært på sykehjem, medisinsk praksis, psykiatrisk, kirurgisk og hjemmesykepleie. likte meg veldig godt i hjemmesykepleien, og der vurderer jeg å begynne når jeg er ferdig til sommeren.

jeg er ikke legevakts-typen, eller noe annet akutt. tror rett og slett ikke at jeg er modig nok, eller klar for det. men jeg ser at det hadde vært veldig lærerikt..

har veldig lyst å være et sted hvor man faktisk har tid til å tilbringe litt tid med pasienter, og ikke bare løper rundt som en gal for å rekke alle prosedyrer og papirarbeid. har tenkt litt på en rehabiliteringsavdeling, helst for litt yngre. eller et av de lavterskeltilbudene for rusmisbrukere. egentlig kunne jeg tenkt meg å reist ut, og feks blitt med på et vaksinasjonsprogram, men det tror jeg jeg venter med til jeg er helt ferdig utdannet.

jeg er interessert i trening og ernæring. kunne godt tenkt meg å være et sted hvor det fokuseres på dette, for å lære mer. i tillegg til sykepleierprosedyrer.

har så mange muligheter, men det er vanskelig å komme på alle de ulike stedene en sykepleier kan jobbe. er jo egentlig bare fantasien som setter grenser.

tusen takk for tips, forresten:-)

Jeg syns ikke du skal lure på om du er modig nok, du er jo tross alt student nå, og det er ingen som forventer at du skal klare ting på strak arm helt alene. Men rehabiliteringsavdeling er sikkert lurt, der har de vel fokus på både trening og ernæring vil jeg tro, avhengig av hva slags avdeling det er snakk om.Et kurbad f. eks?

Skrevet

Eller hva med en sårpoliklinikk/diabetespoliklinikk? det får du sikkert mye bruk for i hjemmesykepleien.

Skrevet

Hvor lang praksisperiode er det?

Vi har 5 praksisperioder, de samme 5 som du har hatt tidligere. Det hadde jo vært spennende å få et valgfritt et også.

På rehabiliteringssenter så er det mye pasientkontakt og mye forskjellige årsaker til at de er der. Jeg har jobbet på et rehabiliteringssenter og det er kjempe spennende.

Skrevet

Jeg ville valgt noe som kan være nyttig i forbindelse med det du vil jobbe med etterpå, noe som kan gi deg inspirasjon og læring.

Jeg vil ikke råde det til å prøve akuttmedisin fordi det er "spennende" som AB sier over her. Jeg syns det er flott at du har innsikt i hva du kan tenke deg og ikke, det er det mange sykepleiestudenter som ikke har. Holdninger ala det AB presenterer med at det må være spennende og actionfylt og at det er der du lærer mest er bare tull. Jeg jobber som sykepleier i akuttmedisin til dagen (akuttmottak/ambulanse), og de vi er minst interessert i å ha, både av studenter og sykepleiere, er de som er ute etter spenning, skal være tøff og frempå, tror de kan alt og er gaven til akuttmedisin. De blir som regel dårlig likt og forsvinner fort, fordi de ikke evner å se hva akuttmedisin handler om. Det er stort læringspotensiale andre steder enn i det akutte, og det er på ingen måte mindreverdig å velge rehabiliering, psykiatri eller lavterskeltilbud. Tvert imot er det her man trenger flere dyktige og engasjerte medarbeidere!

Skrevet

Eller hva med en sårpoliklinikk/diabetespoliklinikk? det får du sikkert mye bruk for i hjemmesykepleien.

i forbindelse med praksis i hjemmesykepleien, hospiterte jeg en dag på hudpoliklinikken. det var spennende å lære mer om sårstell, og forebyggende behandling. men hvilken nytte har jeg som student der? hvilke arbeidsoppgaver? jeg vet ikke engang om de har praksisplass til sykepleierstudenter. fikk inntrykk av at de fleste som jobber der er eldre, drevne sykepleiere med lang erfaring. for min del hadde det nok vært lærerikt, men jeg vil jo ikke være en byrde heller..eller bare vaskehjelp

Skrevet

Hvor lang praksisperiode er det?

Vi har 5 praksisperioder, de samme 5 som du har hatt tidligere. Det hadde jo vært spennende å få et valgfritt et også.

På rehabiliteringssenter så er det mye pasientkontakt og mye forskjellige årsaker til at de er der. Jeg har jobbet på et rehabiliteringssenter og det er kjempe spennende.

den valgfrie praksisen er seks uker. hva slags rehabiliteringssenter har du jobbet på?

Skrevet

Jeg ville valgt noe som kan være nyttig i forbindelse med det du vil jobbe med etterpå, noe som kan gi deg inspirasjon og læring.

Jeg vil ikke råde det til å prøve akuttmedisin fordi det er "spennende" som AB sier over her. Jeg syns det er flott at du har innsikt i hva du kan tenke deg og ikke, det er det mange sykepleiestudenter som ikke har. Holdninger ala det AB presenterer med at det må være spennende og actionfylt og at det er der du lærer mest er bare tull. Jeg jobber som sykepleier i akuttmedisin til dagen (akuttmottak/ambulanse), og de vi er minst interessert i å ha, både av studenter og sykepleiere, er de som er ute etter spenning, skal være tøff og frempå, tror de kan alt og er gaven til akuttmedisin. De blir som regel dårlig likt og forsvinner fort, fordi de ikke evner å se hva akuttmedisin handler om. Det er stort læringspotensiale andre steder enn i det akutte, og det er på ingen måte mindreverdig å velge rehabiliering, psykiatri eller lavterskeltilbud. Tvert imot er det her man trenger flere dyktige og engasjerte medarbeidere!

problemet mitt er vel at jeg ikke helt har funnet ut hvor jeg har lyst å jobbe etterpå. det henger nok litt sammen med at jeg akkurat nå føler meg usikker, rett og slett litt udugelig. alle har så store forventninger til oss studenter, av og til føles ting veldig håpløst. akkurat som om vi ikke får lov til å være usikre, for som de sier "nå er dere tross alt på siste året, og så og si ferdig utdannet sykepleiere". men det er man vel aldri? lærer man ikke så lenge man lever?

hehe, litt avsporing fra temaet:-) men tusen takk for tips og kloke ord!

som feks på sykehus ser jeg jo at de fleste sykepleierne springer beina av seg for å rekke alle oppgavene sine. og får nesten ikke noe tid til selve pasienten (unntatt prosedyrer) det er ikke noe for meg. sånn har det ihvertfall på de avdelingene jeg har vært i praksis. kjempe synd..

Skrevet

Ja,er enig med deg..Det var mine forslag, at man skal velge noe spennende og interressant(som ikke behøver å være akuttmedisin!)Er forøvrig ikke noe "akuttmenneske" jeg heller.

• 2 uker senere...
Skrevet

prøver å lete litt på nettet, men syns det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. noen som har tips til nettsider?

og hvor kan man jobbe som sykepleier, unntatt sykehus og sykehjem?

Skrevet

det går an å få noen tips på kommunens nettsider stort sett

Skrevet

Hvis du er interessert i rehabilitering kan Sunnaas eller andre spesialsykehus innen rehab også være veldig interessante. (De rehab-sentrene jeg kjenner til har mange hofteopererte eldre pasienter, og få andre, for å si det slik. Dette kan selvsagt variere :) )

For lavterskel rustilbud er det vel rusteamene i hver enkelt kommune som er mest aktuelle? I så fall er vel løsningen å google litt + lete på aktuelle kommuners hjemmesider.

Skrevet

Jeg ville også valgt noe sånt som dette. Merket at det var for lite kunnskap om dette i hjemmesykepleien, så de trengte egen spesialsykepleier i sår. Dessverre hadde sårsykepleieren alltid ekstremt mye å gjøre, så det hadde vært greit om en av de andre sykepleierne også hadde grunnleggende ferdigheter og kunnskap om sårpleie. Du vil nok helt sikkert få være med siden det er en såpass lang praksis og du snart er ferdigutdannet. Det eneste du ikke får gjøre er vel kanskje sårrevisjon og lignende.

Ellers ville jeg valgt noe som var relevant mtp bacheloroppgaven. Jeg valgte en veldig spesiell plass å ha praksis på, noe som ga meg utrolig mye kunnskap om ny forskning, alternative metoder etc som jeg kunne bruke i oppgaven, og det gikk veldig bra med skrivingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...