Gå til innhold

Hvilken brannvarsler bør jeg velge?

Aloeman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Etter det jeg kan se så holder det med noen Deltronic PHR-1211 ? Noen som har noe mening om det? :) (http://www.tryggogsikker.no/html/461.html). Har ett rekkehus på ca 140 kvm.

Denne deltronic er optisk. Har lest litt om ioniske røykvarslere men etter det jeg kan se så er disse på vei ut.

Takker for svar :)

Jeg ville valgt en kombinasjon av optiske og ioniske røykvarslere, siden de reagerer på litt forskjellige ting. Optiske varslere reagerer på tetthet av partikler over en viss størrelse, i lufta, mens ioniske varslere kan oppdage partikler som er for små for en optisk detektor. I praksis betyr det at ioniske detektorer kan oppdage ulmebranner på et relativt tidlig stadium, mens brannen enda bare avgir gass, men lite røyk. Men de gir også forholdsvis flere falske alarmer enn de optiske varslerne. Jeg tror at i områder av huset der det er lite potensiale for falsk alarm i form av f.eks stekeos, eller damp fra dusjing, ville det være greit å ha en eller flere ioniske varslere. Eksempler kunne være soverom, kjeller, o.l, og i oppholdsrom kunne man kanskje gå for optiske varslere.

De ioniske varslerne var en periode kritisert fordi de har en liten radioaktiv strålingskilde innebygd, og mange mente at dette var en helsefare (noe det ikke er, siden stråledosene er så små at dagligdagse variasjoner i bakgrunnsstrålingen totalt overskygger dem), men ellers har jeg ikke hørt noe om at de er på vei ut. Hvis det er tilfelle, ville jeg skaffet meg noen fort som fy.

Men Deltronic 1211 ser ut som et framifrå system, og sier de at det kan oppdage ulmebranner, så kan det sikkert det. Trådløs kobling i nettverk er et klart fortinn. Og så vidt jeg forstod, kan du også koble hele greia til en alarmsentral for en billig penge.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...