:-) anna Skrevet 12. oktober 2003 #1 Skrevet 12. oktober 2003 Sjekk denne.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/10/12/380766.html Må innrømme at jeg som mor instinktivt tar parti med elg-kua. Skjønner godt at hun gikk til angrep når han drepte ungen hennes. Det virker jo litt vel kynisk da!! (anna er dyrevenn) Men så synes jeg faktisk at folk som jakter er kyniske. Det er ikke det at jeg ikke skjønner at bestanden må beskattes. Men jeg skjønner ikke for mitt bare liv at folk kan ha glede av å drepe dyr.
Gjest Embla s Skrevet 12. oktober 2003 #2 Skrevet 12. oktober 2003 Helt enig!!! JEg skjønner heller ikke vitsen. Gledes drepere.. Greit at det er fint å være i skog og natur, men hvorfor ikke skyte med kamera? Og det er jo ikke beskatning eller matauk som er drivkraften - det er jo dette med å drepe dyret.... :-?
Gjest Madam Felle Skrevet 12. oktober 2003 #4 Skrevet 12. oktober 2003 En mor er en mor enten det er i dyrelivet eller i menneskelivet og jegeren fikk som fortjent
Gjest Starya Skrevet 12. oktober 2003 #5 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg må nok innrømme at jeg ikke ble overveldet av sympati for fyren, akkurat..
Tusenfryd Skrevet 12. oktober 2003 #6 Skrevet 12. oktober 2003 Mye av det mange av oss, spiser, har en mamma... Jeg hadde aldri klart å jakte - men elsker å få elgkjøtt i fryseren om høsten.
Piñacolada Skrevet 12. oktober 2003 #7 Skrevet 12. oktober 2003 En mor er en mor enten det er i dyrelivet eller i menneskelivet og jegeren fikk som fortjent
manji Skrevet 12. oktober 2003 #8 Skrevet 12. oktober 2003 Trodde det bare var div. fugler, elg og hjort folk jaktet på. Ante ikke at folk kunne skyte kuer og kalver.
Tusenfryd Skrevet 12. oktober 2003 #9 Skrevet 12. oktober 2003 Nei, man kan ikke jakte kuku og kukalv, men elgebarnet heter kalv. Hvis det var det du mente. Og elgmamma heter ku. I elgkvoten jaktlaget får, står det okse, ku og kalv.
:-) anna Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg er glad i all slags kjøtt OG har vokst opp på gård. Så jeg vet hvor maten kommer fra og aksepterer det så lenge man behandler dyret på en etisk og skikkelig måte og avliver det så smertefritt og raskt som mulig... Og fordi jeg er vokst opp på gård vet jeg også at morsinstinktet ikke er noe som bare hører menneskeverden til. MEN jeg skjønner IKKE at noen kan ha glede av å drepe dyr. (Så han her synes jeg faktisk at fikk som fortjent) En som jobber på slakteri hadde sikkert fått sparken om han syntes det var morsomt å ta livet av dyret. Det å ha glede av å drepe dyr er litt "twisted" i mine øyne. Uansett om det er smågutter som plager insekter eller voksne guttunger som springer rundt i skogen og dreper elg og hjort. Når det skjer som underholdning og moro er det ekkelt. (Og jeg lurer på hva slags maktfølelse eller kick jegere egentlig får av det ettersom de ikke, som Embla så skarpsindig sier velger rifle ikke kamera) Skikkelig turn off er det også!!!! Hadde ALDRI kunnet vært sammen med en jeger.
Labella Skrevet 12. oktober 2003 #11 Skrevet 12. oktober 2003 Synes overhode ikke synd på fyren! Skulle han først felle kalven fikk han i hvert fall ta mora samtidig - ikke vente til "senere i jakta"... Men kalven kunne jeg ta. Egentlig kua også, men det var bestemt at den skulle felles seinere i jakta.
manji Skrevet 12. oktober 2003 #12 Skrevet 12. oktober 2003 Og elgmamma heter ku. I elgkvoten jaktlaget får, står det okse, ku og kalv. Jah. For lett skal det være. Er det rart jeg ble forvirret.
Gjest Poirot Skrevet 12. oktober 2003 #13 Skrevet 12. oktober 2003 Synes overhode ikke synd på fyren! Skulle han først felle kalven fikk han i hvert fall ta mora samtidig - ikke vente til "senere i jakta"... Ofte består et jaktlag av flere folk, som splitter seg opp på ulike team. En elg er mye mat og selger man kjøttet får man en del penger. Ikke rart å spre kvoten. Forøvrig synes jeg jakt er helt ok, i og med at kjøttet blir brukt. (Forutsatt at man er flink til å skyte. Er dere klar over hvor alvorlig et kraniebrudd kan være...?
Labella Skrevet 13. oktober 2003 #14 Skrevet 13. oktober 2003 Selvfølgelig er et kraniebrudd alvorlig, og det er jo synd på ham. Men jeg mener alvorlig at det ikke burde vært lov å skyte kun en av mor og barn - enten ingen eller begge samtidig! Samme hvordan jaktlaget er organisert.
Suzy Skrevet 13. oktober 2003 #15 Skrevet 13. oktober 2003 Om jakt - var det noen som så Ut i Naturen-programmet tirsdag 7, oktober? Det belyste temaet jakt på en spennende måte. Se mer HER Veldig bra program... Suz
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #16 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg kunne heller aldri hatt samvittighet til å drepe et dyr, men jeg ser nødvendigheten av at andre gjør det. Elgbestanden i Norge er altfor stor i dag, og holder vi ikke kvoten nede, vil de ødelegge vegetasjonen og økosystemet i skogene de lever i. Og jeg sier heller jatakk til litt elgkjøtt fra et dyr jeg vet har levd ute i naturen og hatt et forhåpentligvis godt liv, enn en biff fra Rimi som kommer fra en okse som har stått på en trang bås hele livet. Der han har spist genmodifisert fôr slik at slaktevekta skal bli høyest mulig.
Maxine Grey Skrevet 13. oktober 2003 #17 Skrevet 13. oktober 2003 Mye av det mange av oss' date=' spiser, har en mamma...[/quote'] Men mat, det må vi ha. Ansvaret for hvordan vi skaffer oss den, må vi ta på oss. ...sier Mother. som også er oppvokst på gårdsbruk, og spiser både ku og kalv (hvalkjøtt også!)
Fakse Skrevet 13. oktober 2003 #18 Skrevet 13. oktober 2003 Synes det blir litt selvmotsigende å være motstander av jakt så lenge man spiser kjøtt. Vil som gjest her sier mye heller spise et dyr som har levd et lykkelig (langt eller kort) liv i skogen, enn en brasiliansk indrefilet der dyret har levd hele sitt liv innestengt i en trang bås. Slakting på et slakteri er utrolig stressende for dyrene, mens de dyrene som felles ved jakt stort sett ikke vet hva som skjer før det er over. Jeg har glede av å plukke kantareller på høsten. Ikke fordi jeg synes det er morro å rive dem løs fra bakken, men fordi det er spennende om man finner noe, det er gode naturopplevelser og det er tilfredstillende å komme hjem med mat som man selv har høsta. Vil tro at det er mye av det samme for en jeger. Er neppe selve trykkingen på avtrekkeren som gjør det til en bra opplevelse.
VesleBråka Skrevet 13. oktober 2003 #19 Skrevet 13. oktober 2003 Der jeg kommer fra jakter man faktisk som matauk, og der skyter de heller ikke kalver.. man har et valg selv om man får en jaktkvote nemlig. En ting er at elgkua får slite med brystspreng og kanskje infeksjoner fordi hun blir ikke kvitt melken sin, en annen ting er at en elgkalv er ikke mye mer enn skinn og bein, altså masse arbeid for veldig lite kjøtt. Det tredje er at man synes beskattningen skjer feil, at eldre dyr som har fått sitt avkom er hva som bør felles, ikke den oppvoksende generasjon. Som et resultat av det er det også mye fin elg der, og alle jaktlag klarer stort sett hvert år å få tak i alle voksne dyr i kvoten sin.. De skyter da heller ikke kyr med kalver, bare kyr uten kalver. Å si at det er synd på mannen fordi han fikk kraniebrudd, Nei, jeg klarer ikke å synes synd på dumme folk. 1) han skjøt kalven på 10 METERS HOLD. ALLE vet at man skal ha stor respekt for elgkyr, de er kjent for å angripe hvis noen truer/skader kalven. Hvis han ikke vet slikt, har han ingenting å gjøre i skogen med et gevær. 2) Han fikk kraniebrudd tirsdag, og reiste på jakt igjen på fredag.. kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen??
Gjest sexysadie Skrevet 13. oktober 2003 #20 Skrevet 13. oktober 2003 Tror til og med mora mi hadde gått til angrep på en fyr som hadde skutt meg. Den der dama skal man ikke kødde med for å si d sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå