AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Hva gjør man hvis mor tidligere har vært alkoholiker.. Men hun selv ønsker at vi skal ha ett bryllup med alkohol å alt..' Å vi synes det er mest riktig med alkohol ovenfor de andre gjestene..'' Hva tenker dere..hva gjør man?
Miss Muffet Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Hvordan gjør mor det i andre sosiale sammenkomster hvor det serveres alkohol ?
Lulilelu Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Selvfølgelig skal dere kunne ha alkohol i bryllupet. Hun er vel andre plasser det finnes alkohol også uten at det noe problem.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 I noen settinger tar hun ett halvt glass for å slippe å føle på det.. Andre ganger drikker hun bare pepsimax.. Det har gått veldig bra! Men hun er ikke så sosial, ikke med folk så ofte og vet aldri hvordan form hun er.. hva om det er en svak periode..
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Så sterk får bare moren din være på denne ene dagen..! Har selv familie med alkohol problemer, og vi unngår å servere alkohol hvis vi kan.. men i bryllupet mitt vil jeg servere alkohol, det er min dag og jeg gjør som jeg vil. da får de finne en måte å takle det på, eller laver å komme... 1
Timar Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Det er deres bryllup, så hvis der vil ha alkohol, så tar dere det! Går kanskje an å avtale med servitøren på forhånd at din mor skal ha alkoholfritt (gitt at hun ønsker det selv, da), så slipper hun å bli satt på prøve underveis i serveringen.
Jade Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Dere bestemmer da selv om dere ønsker alkohol eller ikke. Fint at moren din ikke har noe i mot det. Men et halvt glass? Alkoholikere skal ikke ha alkohol overhodet. Og det er ingenting som heter eks-alkoholiker.
kallekrakil Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Hva gjør man hvis mor tidligere har vært alkoholiker.. Men hun selv ønsker at vi skal ha ett bryllup med alkohol å alt..' Å vi synes det er mest riktig med alkohol ovenfor de andre gjestene..'' Hva tenker dere..hva gjør man? Kanskje hun syntes, som de fleste eldre mennesker og andre som kjenner til litt skikk og bruk, at en bør servere det som seg hør og bør i et bryllup? Kanskje hun har tittet på KG og sett hvordan brukere her til stadighet forklarer at alkoholen er valgt bort pga en "alkoholiker-slektning" som gjene henges ut til spott og spe for alle som brudeparets alibi. Forøvrig drikker ikke noen alkoholikere et halvt glass om de er på vannvogna. Hele greia med alkoholikere er jo at de ikke kan kontrollere seg, om moren din tar litt og ikke mer så er hun ikke alkoholiker men har mer sannsynlig vært det en kaller på godt engelsk en "binge-drinker"
Lulilelu Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 (endret) Hun kan jo bli servert drikke på samme måte som alle enda, bare i form av alkoholfri. Da kan hun late som, ingen trenger å vite noe utenom de som allerede vet og hun kan være like mye med som alle andre. Endret 10. november 2010 av Lulilelu
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Men et halvt glass? Alkoholikere skal ikke ha alkohol overhodet. Og det er ingenting som heter eks-alkoholiker. Det kommer da helt an på alkoholikeren. Noen kan aldri røre det igjen uten å sprekke, andre kan lære seg å få ett litt mer normalt forhold til det. Hva man kaller seg er også en individuelll sak, noen synes det er riktig å identifisere seg som alkoholiker etter at drikkingen er under kontroll, andre føler større kontroll ved å definere seg bort fra det. Ikke vær så kategorisk, finnes ikke to rusmisbrukere som er like. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Tusen takk for svar.. Kjempe mange fine og ålreite svar.. Jeg ahr aldri vært med henne når hun har tatt ett halvt glass, det er bare noe hun har fortalt at hun gjør ellers. For jeg har frem til nå nektet henne å drikke i nærheten av meg. Jeg får ta en ordentlig prat med min mor å høre hva hun ønsker og tenker, å ta med noen forslag herfra som det med om det med alkoholfritt kan være en løsning.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 At hun kan serveres alkoholfritt altså.. Eller om hun ikke bryr seg om andre ser..
estrella Skrevet 14. november 2010 #13 Skrevet 14. november 2010 Vi har bestemt oss for at den dagen vi gifter oss så kommer vi til å ha et alkoholfritt bryllup. Det er et par grunner til at vi velger det: 1)Jeg er lite glad i alkohol, kan ta meg et par glass vin, men that's it egentlig. Så det er i utgangspunktet mitt ønske å kun ha alkoholfri drikke. 2)Min far er tørrlagt alkoholiker - det er ikke alkohol av respekt i middagselskaper rundt han. Helt valgfritt fra oss rundt, han selv ville aldri "nektet" andre å drikke..men vi rundt setter mer pris på hans selskap enn alkoholen. 3)Det vil være en del barn den dagen vi gifter oss, i selskapet, vi er begge to enig i at alkohol og barn ikke hører sammen, uansett mengde. Det er opp til de som gifter seg, om det er med eller uten alkohol, enten det er alkoholikere eller ei tilstede.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #14 Skrevet 14. november 2010 Svogeren min er tøørlagt alkoholiker, og det har aldri vært noe problem at andre drikker alkohol i nærheten av ham. Det eneste vi selvsagt gjør, er å sørge for å ha alkoholfri mat (dvs. ikke rødvinsaus, desserter med alkohol osv.) At vi andre drikker et glass sjampis når noe feires, gjør ham ingenting. Selv drikker han som regel coca cola, det liker han visst best. Nå må det sies at det er ingen i vår omgangskrets som drikker mye, det begrenser seg til ett eller to glass til maten. Han hadde sikert følt seg mer utenfor om det hadde vært fyllefester det hadde vært snakk om. Det trenger ikke være noe problem, men om hun nylig har klart å slutte, er det kanskje annerledes.
kallekrakil Skrevet 14. november 2010 #15 Skrevet 14. november 2010 Vi har bestemt oss for at den dagen vi gifter oss så kommer vi til å ha et alkoholfritt bryllup. Det er et par grunner til at vi velger det: 1)Jeg er lite glad i alkohol, kan ta meg et par glass vin, men that's it egentlig. Så det er i utgangspunktet mitt ønske å kun ha alkoholfri drikke. Jeg er lite glad i noe annet enn Happy meal, that's it egentlig. Så det er mitt ønske å ha happy meal den dagen. 2)Min far er tørrlagt alkoholiker - det er ikke alkohol av respekt i middagselskaper rundt han. Helt valgfritt fra oss rundt, han selv ville aldri "nektet" andre å drikke..men vi rundt setter mer pris på hans selskap enn alkoholen. Min far/bestefar/mor/onkel er intolerante for den og den maten, og samtidig er min far nettopp ferdig med å være vegetarianer og spiser ikke noe annet enn McDonalds mat. 3)Det vil være en del barn den dagen vi gifter oss, i selskapet, vi er begge to enig i at alkohol og barn ikke hører sammen, uansett mengde. Det er opp til de som gifter seg, om det er med eller uten alkohol, enten det er alkoholikere eller ei tilstede. Det vil være barn tilstede og en skal ta hensyn til dem også så da er Happy meal best. Det er opp til de som gifter seg hva de vil gjøre i sitt bryllup, uansett hvem som kommer. Forøvrig: Kniper en igjen på tradisjonell beverting og tradisjonelle bryllup må en ikke bli særlig overrasket over at en del gjester ikke gidder å komme. Om jeg blir invitert på rockkonsert også viser det seg at det er kun en naken afrikansk dame med panfløyte så gidder jeg ikke bruke tiden min på det. Samme gjelder bryllup. 3
Gjest norah Skrevet 15. november 2010 #16 Skrevet 15. november 2010 (endret) for det første stusser jeg på at hun tar seg et halvt glass avogtil når hun er tørrlagt alkoholiker. nei, ingen rusmisbrukere er like - men avhengigheten skiller ikke mellom noen. skal en pillemisbruker bare ta en valium av og til? eller en med spiseforstyrrelser bare kaste opp maten en sjelden gang? uansett, over til tema; begge mine foreldre, inkludert mannen til min mor er tidligere rusmisbrukere - av den heavy typen.(foreldrene mine er skilt) moren til samboere min er også tidligere avhengig(ikke fullt så tungt som i min familie) - og de har alle vært aktive lenge de anonyme fellesskapene. jeg kommer til å servere alkohol i mitt bryllup. hadde noen av dem vært såpass ustabile at det var en stor sjangse for at de gikk på en skikkelig smell i mitt bryllup hadde jeg ikke invitert dem, for jeg hadde vissst at om jeg serverte alkohol eller ikke så var igjen sjangsen stor for at vedkommende hadde med medbrakt selv og spolerte hele dagen for alle sammen. i så tilfelle har de det såpass dårlig med seg selv at de burde vært på avrusning istedetfor bryllupsfest. man går ikke på en sprekk helt "tilfeldig" - dette er noe som skjer over tid. man er ikke fullstendig tørrlagt og har sjelsro den ene dagen for så å gå på fylla dagen etter i et bryllup. da har man gjerne hatt det dårlig en stund før, eller slitt med tanker relatert til det i større grad enn vanlig. det hjelper ikke at jeg lar være å servere alkohol i løpet av en dag når de tross alt har tilgang på alkohol døgnet rundt eller i livet. klarer de ikke være i sammenhenger hvor alkohol servere overhodet har man et veldig stort problem, for avhengigheten skal man jo leve med resten av livet. Endret 15. november 2010 av norah
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #17 Skrevet 23. november 2010 Har diverse rusmisbrukere i familien. Kunne ikke ramle meg inn sidelengs å servere alkohol i bryllupet mitt,om de kommer eller ikke. Jeg er ikke komfortabel med det. Om folk ikke kommer,fordi de ikke får gratis sprit, er de ikke velkomne uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 kallekrakil. tviler på noen blir lei seg for at du ikke kommer i bryllupet til folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå