AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Er litt fortvila her, skal strikke et Harry Potter skjerf til samboeren min til jul og har kjøpt strikkeboka med oppskriftene. Jeg har funnet en ordliste på nettet; http://www.strikkeoppskrift.com/engelske-ord-og-uttrykk Men jeg klarer ikke å sette det sammen vettugt. Er det noen som kan hjelpe meg hvis jeg legger ut oppskriften her på engelsk? Hilsen strikkejenta
Zzyzx Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Det er sikker ikke noe problem. Prøv også ordlista til garnstudio, den er ganske omfattende.
Zzyzx Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Jeg kan prøve. Bruker mye engelske oppskrifter selv, så jeg tror ikke et skjerf skal være veldig vanskelig å oversette.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Så flott, her er oppskriften direkte skrevet fra boken. Instructions: With color A, CO 55 (70) sts, place marker to note beg rnd, and join in a circle, being careful not to twist sts. Work in St st as described in the stitch guidem changing colors as described in the stripe pattern. Complete 19 alternate stripes, ending with color A. BO all sts. Cut yarn, leaving an 20,5 cm tail. Finishing: Weave in CO and BO tails only. Trim tails from color changes to 4 cm long; they can be left loose on the inside of the scarf, as they won't be seen. Block scarf, is desired, according to yarn manufacturer's instructions. Add Fringe: There should be 11 fringe groups at each end of the scarf. 6 in color A and 5 in color B, alternating. Cut 60 (84) pieces of color A and 50 (70) pieces of color B, each 38 cm. long. (Or cut a piece of cardboard to 19 cm. wide and wind the yarn around it. Then cut the yarn wraps at one edge). To make each fringe group, hold 5 (7) pieces of yarn together and fold them in half. Push crocher hook through both layers of knitting; catch the folded loops of yarn, and pull them through the knitting. With loop still on crocher hook, catch long ends of yarn and pull through loop to secure. Remove the hook, thread the cut yarn ends through the loops, and tighten the fringe. Space the fringe groups evenly across the ends of the scarf, beginning and ending with color A. When all the fringe has been tied, trim yarn ends to a uniform lenght.
Zzyzx Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 (endret) Jeg legger til litt ekstra tips i tillegg til den direkte oversettelsen. Det er kanskje noe som er dårlig forklart, men du får bare spørre. Om du velger 55 eller 70 masker er ett fett, det bestemmer bare bredden på skjerfet. Instructions: With color A, CO 55 (70) sts, place marker to note beg rnd, and join in a circle, being careful not to twist sts. Legg opp 55 (eller 70) masker med farge A (rundpinne med lengde 40 cm skal være fint til dette). Sett på en maskemarkør, for å markere begynnelsen av runden, denne kan lages ved å knytte en løkke av en annen tråd i en annen farge enn de som skal være i skjerfet. Denne setter du bare på pinnen, og senere så flytter du den bare over på neste pinne isteden for å strikke den. Så begynner du å strikke, men pass på at maskene du har lagt opp ikke har vridd seg rundt pinnen, for da må du begynne på nytt igjen. Gå etter langs hele kanten og se at den ikke går rundt vaieren/pinnen. Work in St st as described in the stitch guidem changing colors as described in the stripe pattern. Strikk rettstrikk hele tiden og skift farge når mønsteret sier du skal. Det er her markøren kommer inn, du skifter farge ved denne hver gang. Da bare begynner du å strikke med neste farge, så kan du knytte sammen de to trådene på innsiden av arbeidet. Complete 19 alternate stripes, ending with color A. BO all sts. Cut yarn, leaving an 20,5 cm tail. Strikk til du har 19 like lange striper, du skal avslutte med farge A. Fell av alle maskene og la trådenden være ca 20 cm. Finishing: Weave in CO and BO tails only. Trim tails from color changes to 4 cm long; they can be left loose on the inside of the scarf, as they won't be seen. Sy inn de løse trådene fra begynnelsen og slutten på skjerfet. De løse trådene inni kan du bare klippe av til ca 4 cm og la henge. De vil ikke sees på utsiden. Gå likevel gjennom alle og sørg for at de er knyttet sammen slik at de ikke går lett opp igjen. To kjerringknuter burde holde. Block scarf, is desired, according to yarn manufacturer's instructions. Dette kalles å blokke på norsk. Vask skjerfet i henhold til instruksjonene på magebåndet til garnet. Tørk det flatt og gjerne på et underlag du kan sette nåler/tegnestifter i. Sett tegnestifter i den ene enden av skjerfet, strekk det ut og sett tegnestifter i andre enden. Langs skjerfet setter du også tegnestifter jevnt fordelt, slik at det får fin form. Add Fringe: There should be 11 fringe groups at each end of the scarf. 6 in color A and 5 in color B, alternating. Nå skal det lages frynser. 6 i farge A og 5 i farge B, disse skal settes på annenhver. Cut 60 (84) pieces of color A and 50 (70) pieces of color B, each 38 cm. long. (Or cut a piece of cardboard to 19 cm. wide and wind the yarn around it. Then cut the yarn wraps at one edge). Klipp 60 (eller 84) tråder av farge A og 50 (eller 70) av farge B. Alle disse skal være 38 cm lange. Du kan også tvinne garnet rundt en pappbit som er 19 cm bred, og så klippe av i ene kanten. To make each fringe group, hold 5 (7) pieces of yarn together and fold them in half. Push crocher hook through both layers of knitting; catch the folded loops of yarn, and pull them through the knitting. With loop still on crocher hook, catch long ends of yarn and pull through loop to secure. Remove the hook, thread the cut yarn ends through the loops, and tighten the fringe. For å lage en frynse holder du 5 (eller 7) tråder sammen og "brett dem på midten". Bruk en heklenål gjennom begge lagene av skjerfet og hent gjennom løkka. Stikk trådendene gjennom løkka og stram til. Space the fringe groups evenly across the ends of the scarf, beginning and ending with color A. Plasser frynsene jevnt langs skjerfenden, begynn og slutt med farge A. When all the fringe has been tied, trim yarn ends to a uniform lenght. Når alle frynsene er plassert klipper du dem til sånn at de er like lange. Endret 10. november 2010 av Zzyzx
Antoinette Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 (endret) Kult!! Denne vil jeg også prøve meg på. Endret 10. november 2010 av Antoinette
Zzyzx Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Det er en veldig enkel oppskrift, så den kan anbefales til de fleste som ikke er vant til å strikke mye. For meg blir den egentlig litt kjedelig siden det ikke er noe spesielt mønster eller fletter eller annen moro. Det stopper meg likevel ikke fra å strikke slike til julegaver, for det går iallfall fort.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Hadde du vært her skulle du fått en bukett roser. Tusen tusen takk! Hilsen strikkejenta
Zzyzx Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Forresten, står det i den oppskriften hvor mye som trengs av hver farge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå