rachel who Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Hei Er det noen her inne som sparer privat pensjonssparing? Hvorfor, hvorfor ikke? Noen tips?
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Jeg gjør det, men det blir ikke mye i året. Har pensjonsfond i SpareBank1, fordi jeg fikk tilbud gjennom fagforbundet. Det skader ikke å spare allerede, med tanke på den nye pensjonsreformen, også får man skattelette for en del av det man sparer også. Jeg får 28%.
rachel who Skrevet 10. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2010 Jeg gjør det, men det blir ikke mye i året. Har pensjonsfond i SpareBank1, fordi jeg fikk tilbud gjennom fagforbundet. Det skader ikke å spare allerede, med tanke på den nye pensjonsreformen, også får man skattelette for en del av det man sparer også. Jeg får 28%. Hva gikk det tilbudet ut på? Hvor mye sparer du i mnd? Er du ikke redd for å tape noen av disse pengen, siden det er i aksjefond?
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 (endret) Hva gikk det tilbudet ut på? Hvor mye sparer du i mnd? Er du ikke redd for å tape noen av disse pengen, siden det er i aksjefond? Jeg sparer i rentefond Du kan lese om det her: http://lofavor.no/id/457.0#toppers Edit: feil link Endret 10. november 2010 av Airi
Rosalie Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Jeg gjør det, men det blir ikke mye i året. Har pensjonsfond i SpareBank1, fordi jeg fikk tilbud gjennom fagforbundet. Det skader ikke å spare allerede, med tanke på den nye pensjonsreformen, også får man skattelette for en del av det man sparer også. Jeg får 28%. Og rentefradraget er mye mindre enn det du må betale i skatt når du tar ut pengene. Så den spareformen er rett og slett ulønnsom. I følge Dine Penger, bør man IKKE spare i pensjonsfond elns., men i aksjer eller verdipapirer. Har vel bl.a. med fleksbiliteten å gjøre - binder du pengene i ren pensjonssparing får du de ikke ut før du har nådd en viss alder samme hvor mye du kan ha bruk for dem tidligere, i tillegg til at skattelettet de reklamerer med jo kun er bogus. Jeg sparer i verdipapirer. Kanskje pengene blir tilskudd til alderspensjonen, kanskje pengene brukes dersom jeg ved samlivsbrudd må kjøpe partner ut av felles bolig, kanskje de blir et kjærkomment tilskudd i hverdagen dersom jeg blir arbeidsufør.
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 (endret) Og rentefradraget er mye mindre enn det du må betale i skatt når du tar ut pengene. Så den spareformen er rett og slett ulønnsom. I følge Dine Penger, bør man IKKE spare i pensjonsfond elns., men i aksjer eller verdipapirer. Har vel bl.a. med fleksbiliteten å gjøre - binder du pengene i ren pensjonssparing får du de ikke ut før du har nådd en viss alder samme hvor mye du kan ha bruk for dem tidligere, i tillegg til at skattelettet de reklamerer med jo kun er bogus. Jeg sparer i verdipapirer. Kanskje pengene blir tilskudd til alderspensjonen, kanskje pengene brukes dersom jeg ved samlivsbrudd må kjøpe partner ut av felles bolig, kanskje de blir et kjærkomment tilskudd i hverdagen dersom jeg blir arbeidsufør. Sånn jeg forsto det betales det bare inntektsskatt, ikke formueskatt eller innskuddskatt. Dessuten er denne ordningen inkludert forsikring; blir man langvarig ufør, overtar banken sparingen og øker sparebeløpet med 3% årlig. Endret 10. november 2010 av Airi
Rosalie Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 (endret) Sånn jeg forsto det betales det bare inntektsskatt, ikke formueskatt eller innskuddskatt. Dessuten er denne ordningen inkludert forsikring; blir man langvarig ufør, overtar banken sparingen og øker sparebeløpet med 3% årlig. Les artikkelen så skjønner du hvorfor skatte-% blir høyere enn 28%. Men jeg er generelt skeptisk til å låse sparepenger på den måten, med mindre man allerede er gjeldfri og har en solid bufferkonto til uforutsette hendelser. Det hjelpre deg heller ikke som ufør 30-åring at banken tar over sparingen - du får allikevel ikke tak i midlene før du blir alderspensjonist. Den beste måten å spare til alderdommen er for øvrig å betale ned på gjelda man har... Endret 10. november 2010 av Rosalie
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Jeg er klar over at 28% er mindre enn 38,7%. Men vi vet ikke hvor mye utbetalingene blir beskattet såpass langt inn i fremtiden, og vi vil gå gjennom mange forandringer til jeg går av med pensjon. Min plan er å spare også de 28% jeg får i skattelette ved siden av. Man får ikke noe skattefradrag ved egen sparing, og sparer du det du får i skattelette i tillegg, kan IPS faktisk lønne seg. Hva pensjonen beskattes med har ikke noe med hvor vidt pengene har stått i egen fondsparing eller i IPS, så sånn sett kan skattelettet komme godt med. For meg vil det lønne seg å spare i IPS og i tillegg spare skattefradraget så fremt jeg ikke beskattes med over 40% når jeg går av med pensjon. Jeg ser også det at pengene er bundet som en fordel, da planen er å yte godt av dem ved pensjonsalder, ikke i det første jeg møter motstand før den tid.
hilli Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Jeg har en spareavtale til aksjefond som er min "pensjonssparing", har ikke troen på IPS. Jeg sparer selvfølgelig til andre ting ved siden av.
rachel who Skrevet 11. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2010 Les artikkelen så skjønner du hvorfor skatte-% blir høyere enn 28%. Men jeg er generelt skeptisk til å låse sparepenger på den måten, med mindre man allerede er gjeldfri og har en solid bufferkonto til uforutsette hendelser. Det hjelpre deg heller ikke som ufør 30-åring at banken tar over sparingen - du får allikevel ikke tak i midlene før du blir alderspensjonist. Den beste måten å spare til alderdommen er for øvrig å betale ned på gjelda man har... I følge min bank, kan jeg ta ut pengene når jeg vil.
Rosalie Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 I følge min bank, kan jeg ta ut pengene når jeg vil. Da er det vanlig verdipapirparing, ikke IPS.
rachel who Skrevet 12. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. november 2010 Da er det vanlig verdipapirparing, ikke IPS. Ja, det er aksjefond.
Rosalie Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 Men da er det ikke pensjonssparing, men sparing til pensjon. Big difference.
rachel who Skrevet 12. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 12. november 2010 Men da er det ikke pensjonssparing, men sparing til pensjon. Big difference. Djesus, jeg er litt grønn. Hva er forskjellen her?
Rosalie Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 Pensjonssparing forstås som kortnavnet på individuell pensjonssparing (IPS), som jeg har skrevet om lengre opp i tråden. Det du (og jeg) gjør, er å spare med mål om å ha mer penger å rutte med som pensjonister. Her kunne målet like gjerne vært ny bil eller innskudd til hus. Men vi velger altså å spare i verdipapirer for å sikre alderdommen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå