Fritid Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Snart tid for julemennbaking.. Har en liten gutt som har melkeallergi.. Har noen ei super oppskrift på Julemenn UTEN MELK!
Munchlax Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 (endret) Snart tid for julemennbaking.. Har en liten gutt som har melkeallergi.. Har noen ei super oppskrift på Julemenn UTEN MELK! Her Har ikke prøvd dem selv, men de så da gode ut. Edit: Hvis du googler "kakemenn uten melk", så får du opp masse oppskrifter. Endret 10. november 2010 av Gyngehest
Arkana Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 (endret) Pepperkakeoppskriften vi bruker inneholder ikke melk, og dere kan jo enkelt bytte smør med melange uten melk eller soft spesial. 300 g romtemperert smør 5 dl sukker 1 dl sirup 1 ss malt ingefær 2 ss kanel 2 ts malt nellik 2 ts kardemomme 1 ss natron 2 dl vann ca 1,5 liter (900 g) hvetemel Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min). De delene som evt kal brukes til pepperkakehus bør ikke kjevles for tykke. Ellers er shortbreaddeig også greit til å lage kakemenn av og det smaker kjempegodt og er fast julebakst hos oss. Jeg bruker denne oppskriften (her kan du gjerne både doble og triple): 125 g mykt smør 70 g sukker 180 g hvetemel Rør smør og sukker hvitt og porøst. Rør inn melet. Kjevle ut til en leiv ca 1 cm tykk og stikk eller skjær ut ønskede figurer. Legg på stekebrett og dryss på litt sukker. Sett kaldt 20 minutter før de stekes ved 190 grader i 15-20 minutter (de skal ikke få særlig farge). Endret 10. november 2010 av Arkana
Gjest Spinell Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Arkana: kakemenner og pepperkaker er to svært ulike ting Det lærte jeg etter ha flyttet fra østlandet til Bergen i voksen alder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå