Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år som har hatt kviser i mange år.

Har prøvd det meste som er reseptfritt fra apoteket, i tillegg til Tetralysal og div. kremer på resept, og Diane p-pillen.

Ingenting utenom Tetralysal har funket særlig. Hadde fått ganske fin hud etter et halvt år på Tetralysal, men så begynte jeg på p-piller og nå har jeg en del kviser igjen.

Jeg har de i ansiktet, på rygg og skuldre og en del nuppe-kviser på brystet.

Er både vanlige kviser, hvite og sorte prikker og får også sånne vonde kviser som ligger huden og aldri kommer ut ordentlig (cyster?). Akkurat de plager meg mest egentlig. Men alt plager meg..

Tetralysalen har mistet helt effekt etter jeg begynte på p-piller, og jeg er også veldig plaget av soppinfeksjoner, så har ikke så lyst til å gå på antibiotika uansett egentlig. Soppinfeksjonene blir ikke bedre av antibiotika jeg får for de heller.

Skal prøve å få ordnet meg en hudlege-time snart (måtte mase meg til en henvisning, men den timen jeg ikke før i mai, så har byttet lege og skal prøve å få en hudlege-time fortere).

Med den huden jeg har, og det jeg har prøvd, tror dere jeg kan få roaccutan da?

Eller er jeg ikke nok plaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære ts det er akkuratt å se meg selv skrive,alt det du skriver er sånn jeg har det.Bare jeg er 25 år og sliter forsatt ikke i skrivende stund siden jeg går på tetracyklin nå og diane.

Jeg er ganske sikker på at du kommer til å få resept på roucuttan og jeg vurderer dette selv veldig sterkt.

Si ifra hvis du har vært hos legen og hva han sier.

Skrevet (endret)

Vel, vil du egentlig utsette deg for dette preparatet? Du kan gjerne søke her på forumet hvor vi har diskutert dette opp og i mente.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?app=core&module=search&do=quick_search&search_filter_app[forums]=1

Jeg fikk brennkopper og lå 3 dager på sykehus før de visste hva som var feil med meg. Og etter en uke på sykehus måtte jeg oppfølges av hudspesialist.

( barnesykdommen Brennkopper, som er farlig å få i voksen alder og kan gjøre en steril. Brennkopper kan utvikles ved acne)

Ble behandlet med Roccutan i 6 måneder, fikk dekket kuren som kostet 13.000 kr i 1997 asså fra folketrygden

... 2% av alle pasientene gjennomførte selvmord på disse preparatene og det er ikke å stikke under en stol.

Det er ganske alvorlig preparat og hver lege må søke fordi den ikke er godkjent i Norge.

Jeg hadde samme kviser som deg og har gått på Tetralysal og tetrasyklin i 6 år! Så jeg måtte bytte.

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.skinline.no/file/229944.jpg&imgrefurl=http://www.skinline.no/articles/view/6814&usg=__h4YY120mnPLfFn9FekPEezAbaJo=&h=198&w=184&sz=10&hl=no&start=75&zoom=1&tbnid=-mHbCrjVP3inxM:&tbnh=129&tbnw=120&prev=/images%3Fq%3Dakne%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1127%26bih%3D693%26tbs%3Disch:10%2C1938&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=478&ei=UkndTOfsNsbtOabmwJgP&oei=JUndTMjtO8mBOojliM8O&esq=4&page=4&ndsp=27&ved=1t:429,r:17,s:75&tx=30&ty=51&biw=1127&bih=693

:popcorn:

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

(fra ts):

Jeg har veldig lyst til å bli helt kvisefri i hvertfall. Hadde vært så deilig å hatt helt fin hud.

Med tetralysalen har jeg fått bivirkninger som soppinfeksjoner og dårlig mage, og jeg tar sjansene mine på at bivirkningene fra Roaccutan ikke kan bli særlig verre, ser for meg å ha kjempetørre lepper og tørr hud mens jeg går på det, men det skal jeg klare å holde ut. Kan hende det blir litt vondt i ledd og, men hvor ille kan det være liksom.

Jeg kommer aldri til å bli så deprimert at jeg tar selvmord i alle fall.

Men er redd huden min er for "fin" til at jeg ikke kan få roaccutan egentlig.. Selv om jeg har synlige kviser. Men de er ikke så store og betente.

Ikke bare er de stygge, men de klør og svir og jeg er så lei av å konstant plukke på huden min og få kvisesår hele tiden, og arr.

Har så lyst å ha helt fin hud!

Er det noe forskjell på tetralysal og tetrasyklin?

Skrevet (endret)

SPM; Er det noe forskjell på tetralysal og tetrasyklin?

Svar; ja det er samme preparat, de har bare endre litt på molekylet til tetrasyklin,

så den er mildere, for magen for det meste.

Roaccutan:

Mine bivirkninger var atopisk eksem

som jeg forsatt sliter med! Gikk til lys-behandling på Ullevål, men det hjalp veldig lite.

http://www.google.no/images?q=atopisk%20eksem&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1111&bih=693

Jeg fikk oxo denne kjipe deprisjonen under behandlingen, som jeg ikke merket før jeg var vel ferdig med tablettene.

Tørre slimhinner, øyne, øre, lepper, nese, v-jay jay. Rennemage...

Etter noen måneder var kvisene på plass igjen :kjefte: ALDRI om jeg gjentar denne hestekuren, selv om spesialistene sa det var flest menn som måtte gjennomgå ennå en kur for å bli kvitt svineriet, hendte det noen kvinner oxo måtte gjøre det 2 ganger.

Hør om du er en egnet kandidat fra hudlege før du trenger å vurdere noe :goodbye:

Håper du finner et bøtemiddel som funker.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år som har hatt kviser i mange år.

Har prøvd det meste som er reseptfritt fra apoteket, i tillegg til Tetralysal og div. kremer på resept, og Diane p-pillen.

Ingenting utenom Tetralysal har funket særlig. Hadde fått ganske fin hud etter et halvt år på Tetralysal, men så begynte jeg på p-piller og nå har jeg en del kviser igjen.

Jeg har de i ansiktet, på rygg og skuldre og en del nuppe-kviser på brystet.

Er både vanlige kviser, hvite og sorte prikker og får også sånne vonde kviser som ligger huden og aldri kommer ut ordentlig (cyster?). Akkurat de plager meg mest egentlig. Men alt plager meg..

Tetralysalen har mistet helt effekt etter jeg begynte på p-piller, og jeg er også veldig plaget av soppinfeksjoner, så har ikke så lyst til å gå på antibiotika uansett egentlig. Soppinfeksjonene blir ikke bedre av antibiotika jeg får for de heller.

Skal prøve å få ordnet meg en hudlege-time snart (måtte mase meg til en henvisning, men den timen jeg ikke før i mai, så har byttet lege og skal prøve å få en hudlege-time fortere).

Med den huden jeg har, og det jeg har prøvd, tror dere jeg kan få roaccutan da?

Eller er jeg ikke nok plaget?

Jeg tror et av kriteriene for å kunne begynne på Isotretinoin, som det nå heter, er at dine kviser forårsaker arr. Hvis du vil kan du ser før-, underveis- og etterbilder av meg da jeg gikk på Isotretinoin (acne.blogg.no).

• Liker 1
Skrevet

SPM; Er det noe forskjell på tetralysal og tetrasyklin?

Svar; ja det er samme preparat, de har bare endre litt på molekylet til tetrasyklin,

så den er mildere, for magen for det meste.

Roaccutan:

Mine bivirkninger var atopisk eksem(barnesykdom som er farlig å få i voksen alder og kan gjøre en steril), som jeg forsatt sliter med! Gikk til lys-behandling på Ullevål, men det hjalp veldig lite.

http://www.google.no/images?q=atopisk%20eksem&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1111&bih=693

Jeg fikk oxo denne kjipe deprisjonen under behandlingen, som jeg ikke merket før jeg var vel ferdig med tablettene.

Tørre slimhinner, øyne, øre, lepper, nese, v-jay jay. Rennemage...

Etter noen måneder var kvisene på plass igjen :kjefte: ALDRI om jeg gjentar denne hestekuren, selv om spesialistene sa det var flest menn som måtte gjennomgå ennå en kur for å bli kvitt svineriet, hendte det noen kvinner oxo måtte gjøre det 2 ganger.

Hør om du er en egnet kandidat fra hudlege før du trenger å vurdere noe :goodbye:

Håper du finner et bøtemiddel som funker.

Du, nå får du rulle inn. Atopisk eksem er ikke en barnesykdom og kan heller ikke gjøre deg steril. Atopisk eksem er en samlebetegnelse på eksem som klør og kan dukke opp i alle faser i livet. Mest vanlig i barndommen, men kan like godt dukke opp i voksen alder.

Den barnesykdommen som kan gjøre deg steril er Kusma, og det gjelder kun når du er gutt.

• Liker 1
Skrevet

ser hva du mener, er endret nå, takk...

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS, jeg har svart på flere tråder som omhandler dette problemet, og vil igjen komme med en anbefaling av å prøve en hudrens....Jeg er også 20 år, og har slitt lenge med uren hud, kviser,store porer osv..Men tilslutt ble dette et så stort problem at jeg ville gi hudpleier en sjanse før jeg evt dro til lege og spurte om roaccutan eller at jeg ville få henvisning til hudlege....

Jeg fikk en dyprens utført av hudpleier, og jeg kunne nesten ikke tro resultatet da jeg så meg i speilet!! Huden min hadde allerede blitt mye bedre:) Jeg kjøpte med med produkter fra Danne Montague- King hjem(det var disse produktene hun brukte under dyprensen) og etter en knapp mnd har huden min blitt kjempefin:) Jeg har fått mange kommentarer om hvor fin ansiktshuden min har blitt:)

Jeg har , i likhet med deg, prøvd mye forskjellig av kremer, behandlinger osv men ingen ting har fungert. Jeg er nå kjempeglad for at jeg prøvde ut disse produktene, de funker kjempebra for meg:)

Håper du finner en løsning TS, som gjør at du blir fornøyd med huden din:) Husk; du er ikke alene med å ha et slikt problem:)

Skrevet

Wonders: Ikke for å være pirkete, men brennkopper er kan heller ikke gjøre deg steril. Et søk på googel sier null om kombinasjonen brennkopper og sterilitet. Ei heller vannkopper fører til sterilitet. Igjen, så er det bare Kusma av barnesykdommene som kan føre til sterilitet, og det gjelder menn.

Det finnes massevis av andre sykdommer som kan føre til sterilitet, men det er i hovedsak kjønnsykdommer.

TS: Ta deg en tur til legen, også får han/hun vurdere om du er en kandidat for Roaccutan eller ikke. :)

Skrevet (endret)

SmallTalk, forstår deg godt, og jeg liker deg veldig godt fra før og du er alltid redelig, så jeg tar det med ro :klemmer:

Det jeg fikk opplyst fra legene ang det med sterilitet er at det er en fare for at det kan oppstå når voksne mennesker får barnesykdommer.

Man må være utrolig belastet både psykisk og fysisk før man får lov å gå på Roaccutan.

Jeg var dekket av brennkopper i hodebunn, hele ansikt, inni munn og ører, halsen oxo. Det var så ille at legene la meg på isolat, og visste ikke hvilen syksom jeg hadde på 3 dager...

Advarer mot sterkt bilde; http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.helsedoktoren.no/images/PublicRelations/Images/Helvetsild1.jpg&imgrefurl=http://kidsgame6.simmsoft.co.uk/vannkopper-symptomer.html&usg=__MkTmlECyvWz4FDO38dF500OJUGk=&h=600&w=358&sz=49&hl=no&start=46&zoom=1&tbnid=RJOwPbchVwcViM:&tbnh=150&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dbrennkopper%2Bvoksen%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1111%26bih%3D616%26tbs%3Disch:10%2C1525&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=573&vpy=218&dur=37&hovh=291&hovw=173&tx=86&ty=164&ei=x97sTJimEsGZOprqkYIB&oei=qd7sTIf6HoKEOt7vzc0B&esq=17&page=4&ndsp=15&ved=1t:429,r:7,s:46&biw=1111&bih=616

Endret av Wonders
Skrevet

Ettersom selvmord er en bivirkning av Roaccutan, vil legen som foreskriver medisinen ikke gi deg den om han mistenker slike tanker hos deg, eller om du lider av depresjon.

Skrevet

Okei,. kvisene gjør meg jo litt deppa, og enkelte dager kvier jeg meg veldig for å gå ut av huset hvis jeg har en skikkelig ille kvise. F.eks. hadde jeg nettopp en sånn kvise som lå under huden og aldri kom opp, ved nesen, så nesten ut som en stor vorte. Den gikk jo selvfølgelig ikke vekk heller, og jeg gikk og følte meg skikkelig stygg og ekkel i to uker sikkert, før den dempa seg litt..

Men selvmord ville jeg aldri tatt uansett, det er jo bare å kjempe videre, til tankene forsvinner.

Men kvisene mine er jo ikke typisk sånne kviser man har når man får roaccutan, de er ikke så ille. Men jeg synes de er ille nok.

Og i og med at de er på ryggen og brystet og, orker jeg ikke styre med kremer og sånt.

Og har hatt de i så mange år og, er så sinnsykt lei.

Håper bare hudlegen vil gi meg roaccutan, det er jo min siste utvei føler jeg. Ellers tar jeg nesten selvmord av at jeg må leve med denne huden i mange år til..

Skrevet

Okei,. kvisene gjør meg jo litt deppa, og enkelte dager kvier jeg meg veldig for å gå ut av huset hvis jeg har en skikkelig ille kvise. F.eks. hadde jeg nettopp en sånn kvise som lå under huden og aldri kom opp, ved nesen, så nesten ut som en stor vorte. Den gikk jo selvfølgelig ikke vekk heller, og jeg gikk og følte meg skikkelig stygg og ekkel i to uker sikkert, før den dempa seg litt..

Men selvmord ville jeg aldri tatt uansett, det er jo bare å kjempe videre, til tankene forsvinner.

Men kvisene mine er jo ikke typisk sånne kviser man har når man får roaccutan, de er ikke så ille. Men jeg synes de er ille nok.

Og i og med at de er på ryggen og brystet og, orker jeg ikke styre med kremer og sånt.

Og har hatt de i så mange år og, er så sinnsykt lei.

Håper bare hudlegen vil gi meg roaccutan, det er jo min siste utvei føler jeg. Ellers tar jeg nesten selvmord av at jeg må leve med denne huden i mange år til..

Ååå hjelpe meg :( Du må ikke snakke slik :( Har du forsøkt å fikse problemet med hudpleie da? Jeg skjønner veldig godt hvorfor du er oppgitt, men jeg føler ikke helt at løsingen er å gå på Roaccutan, da kvisene faktisk kan komme tilbake og bivirkningene er mange :( Kan du ikke heller forsøke å finne ut hvorfor urenheten kommer? Det skader jo ikke å prøve en god hudpleie rutine, det trenger ikke å koste mye engang (alt er så mye billigere over nett) ;) Jeg kan godt hjelpe deg dersom du ønsker det, selv om jeg ikke er noe ekspert =) Men jeg vil tro og tror at det finnes en løsning for deg, kjære deg :)

Skrevet

Jeg har hatt moderat akne og fått Roaccutan. Utviklet akne da jeg var 21-22 år, og begynte da på en av mangfoldige tetracyclinkurer kombinert med Differin. Tok ofte pauser i tetracyclinbehandlingen om sommeren, og brukte da f.eks. Skinoren og Dalacin, som ikke gir like god effekt, men som funket over sommeren. Begynte som regel på ny tetracyclinkur på høsten når kvisene begynte å poppe tilbake.

Min akne har vært moderat, men arrdannende. Jeg får større kviser enn folk flest, de varer lengre, og etterlater røde merker (ikke arr, men røde merker fordi huden blir tynnere) som ikke forsvinner før etter 6-12 måneder. Jeg har ikke hatt store byller, men mange av kvisene får 2-3 gule hoder inni hverandre, så de blir ganske hovne og jævlige.

Min akne utvikles sakte hvis den ikke behandles, først med ca. en kvise per uke, så etterhvert en ny kvise hver dag, og etterhvert baller det på seg. Ubehandlet har jeg ansiktet fullt av kviser, men etter lang erfaring har jeg alltid startet med behandling for å unngå dette. Hvis jeg ikke får behandling, eskalerer også størrelsen på kvisene, og det er da jeg får varige arr (groper som aldri går vekk).

Etter ti år med disse plagene og mangfoldige tetracyclin-kurer, ba jeg om Roaccutan og fikk det. Jeg var mildt plaget da jeg oppsøkte hudlegen (Ole Fyrand), men forklarte "sykehistorien" og fikk derfor beskjed om at dette like godt kunne fortsette i ti år til, så derfor kunne jeg få Roaccutan.

Kuren ga ubehagelige bivirkninger, men var absolutt verdt det. Jeg har vært kvisefri i over to år, men dessverre har det blusset opp igjen i graviditeten. Hvis dette vedvarer etter fødselen, kommer jeg til å ta kuren igjen. Jeg ville ikke vært så bekymret for skrekkhistoriene, de kommer alltid frem i alle sammenhenger. Det er ikke påvist noen sammenheng mellom Roaccutan og selvmord - det at noen personer har tatt livet sitt samtidig som de har brukt Roaccutan, er ikke det samme som at Roaccutan har forårsaket selvmordet. Og som du sier - livet med akne kan være mye mer tyngende og nedbrytende enn et medikament med ubehagelige bivirkningen, men ønskede virkninger.

Skrevet

Bare en tilleggskommentar - har man først utviklet hudsykdommen akne, skal det litt til at hudpleie er tilstrekkelig. Først nå, etter at jeg har blitt kvisefri, ser jeg at det har noe for seg å bruke hudpleieprodukter. Det hjelper f.eks. på porer og småkviser som kan dukke opp rundt mensen. Da huden min var syk, var det kun medikamenter som hjalp.

Skrevet

Bare en tilleggskommentar - har man først utviklet hudsykdommen akne, skal det litt til at hudpleie er tilstrekkelig. Først nå, etter at jeg har blitt kvisefri, ser jeg at det har noe for seg å bruke hudpleieprodukter. Det hjelper f.eks. på porer og småkviser som kan dukke opp rundt mensen. Da huden min var syk, var det kun medikamenter som hjalp.

God hudpleierutine hjalp min hud som så ut som et helvete. Det gjelder bare å finne det som passer dine behov :) Det varierer selvsagt fra person til person! :)

Skrevet (endret)

2% av alle pasientene gjennomførte selvmord på disse preparatene og det er ikke å stikke under en stol.

Det er ganske alvorlig preparat og hver lege må søke fordi den ikke er godkjent i Norge.

Det første du skriver er en ganske drøy påstand, hvor har du den fra? Sist jeg leste om dette var det snakk om at det var noen pasienter som hadde tatt selvmord, og felles for disse var at de brukte eller nylig hadde brukt Roaccutan. Dette er en korrelasjon, ikke kausalitet.

Det andre du skriver er heller ikke sant, Roaccutan er nå godkjent i Norge, men det er bare hudleger som kan foreskrive det. Det mest alvorlige med Roaccutan er vel at det er sterkt fosterskadelig, så det er temmelig strenge retningslinjer for å skrive det ut til fertile kvinner. Når det er sagt brukte jeg Roaccutan i fast forhold UTEN å bruke hormonell prevensjon. Hudlegen lot meg ta dette ansvaret. Jeg måtte levere negativ graviditetstest hver måned for å få utlevert ny månedsdose. Jeg fikk også refundert en stor del av utgiftene.

Endret av lille katt
Skrevet

God hudpleierutine hjalp min hud som så ut som et helvete. Det gjelder bare å finne det som passer dine behov :) Det varierer selvsagt fra person til person! :)

Hudpleie kan hjelpe på en del acne, men ikke alle typer. Dersom acnen er hormonelt eller betennelsesutløst, så hjelper ikke hudpleie. Kommer den kun av overproduksjon av talg, så kan den hjelpe mye.

Skrevet

Hudpleie kan hjelpe på en del acne, men ikke alle typer. Dersom acnen er hormonelt eller betennelsesutløst, så hjelper ikke hudpleie. Kommer den kun av overproduksjon av talg, så kan den hjelpe mye.

Fullstendig klar over det :) Det er dog verdt å prøve, mener jeg! Skader jo ikke.. Ihvertfall dersom man ikke vet grunnen til at kviser/urenheter oppstår.. Så vidt jeg har forstått så hjelper ikke roaccutan på hormonell ubalanse.. Eller er det jeg som har misforstått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...