Gå til innhold

kroppsøvning som privatist vg3

Anbefalte innlegg

Gjest Nabojenta
Skrevet

Jeg leste på en annen tråd her om en jente som hadde lyst å ta kroppsøvning som privatist.

Jeg har tenkt lenge at jeg ønsker å ta kroppsøvning som privatist. I hovedsak fordi at jeg er så utrolig dårlig i gym, og føler jeg må gjøre noe for å forbedre dette. Og den eneste måten jeg ser at går an for å forbedre karakteren, er å ta faget opp som privatist.

Har ringt Troms fylkeskommune idag å snakket med de som har med privatister å gjøre, og fant ut at det var mulig å ta eksamen i kroppsøvning bare tyve minutter unna der jeg bor, i mai. Fikk vite at eksamenen var på tre timer, den var skriftlig og at man kunne ha med boka. Fikk og høre at det var bare å melde ifra om at jeg skulle slutte i faget, så melde meg opp som privatist når det stedet åpnet nå i januar måned.

Har også pratet kjapt med rådgiveren om dette, og han sa det bare var å bytte.

Problemet kom når jeg skulle prate med gymlæreren min om dette. Han sa han hadde vært sensor i kroppsøvningfaget, men det var noen år siden. Tipper mellom 2-4 år siden eller noe sånn. Og han sa at jeg måtte ha en spesiell grunn for å ta faget som privatist, og at eksamenen var både skriftlig og praktisk. Noe som strider imot hva som står på lenken jeg ga overfor, og det som Troms fylkeskommune (de som har ansvaret for privatister) sa.

Så derfor lurer jeg på dette;

1. Kan man ta kroppsøvning som privatisk uten å ha noen sykdommer eller lignende som tilsier det? Grunnen min er jo fordi at jeg er såpass dårlig, og vil forbedre det på den eneste måten jeg kan.

2. Er eksmenen skriftlig, eller er den praktisk? Eller begge deler?

3. Er den vanskelig?

4. Er det mange spørsmål?

5. Hvis man leser den gym boka vi har på tredjeåret et par ganger, er man da godt rustet, eller burde man lese masse og i tillegg se endel på internett osv?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nabojenta
Skrevet

Ingen som vet noe om et av spørsmålene engang?

Skrevet

Så vidt jeg vet behøver du bare å ta en skriftlig eksamen etter Kunnskapsløftet. :)

Skrevet

1. Kan man ta kroppsøvning som privatisk uten å ha noen sykdommer eller lignende som tilsier det? Grunnen min er jo fordi at jeg er såpass dårlig, og vil forbedre det på den eneste måten jeg kan.

Aner ikke, det kommer an på hva skolen din godtar. Jeg slet med en treningsrelatert belastningsskade som gjorde at jeg ikke kunne være med på store deler av gymtimene pga smerter. Fikk tilbud om alternativ trening først, men det var ikke noe bra. Etter mye fram og tilbake fikk jeg meldt meg av faget og tok privatisteksamen i stedet. Skolen var litt motvillig i utgangspunktet.

Førstegangseksamen i KRO1003 er skriftlig.

3. Er den vanskelig?

Det kommer an på hvor mye du kan om trening generelt... Jeg har spilt fotball, vært med i skiklubb en stund, prøvd meg på håndball og friidrett og lignende i løpet av oppveksten, og etter hvert har jeg trent på treningssenter og hatt et bevisst forhold til trening uten å være med i noen klubb. Det hjalp meg mye. Stiller du helt på bar bakke, så kan det være mye å sette seg inn i.

Det var ikke så mange spørsmål da jeg tok den (4 timers eksamen), men noen oppgaver var veldig omfattende og tok lang tid.

5. Hvis man leser den gym boka vi har på tredjeåret et par ganger, er man da godt rustet, eller burde man lese masse og i tillegg se endel på internett osv?

Det er helt individuelt. Hvor raskt du lærer og hvor mye du kan fra før av spiller viktig rolle. Noen steder får man jo ta med boka på eksamen, og da tror jeg ikke du trenger å pugge så veldig mye. Da jeg tok den fikk jeg ikke ha med boken, så da måtte jeg vite ting skikkelig.

Til slutt vil jeg påpeke at det er helt ekstremt viktig at dersom du melder deg av gymmen, så må du likevel fortsette å trene! Om du allerede er i dårlig form, så blir du ikke bedre av å bevege deg enda mindre. Jeg synes det var både interessant å lærerikt å ta kroppsøving som privatist, fordi jeg fikk kunnskaper om idretter jeg aldri har prøvd, og jeg utvidet kunnskapene mine om kjente idretter og om trening og treningsplanlegging generelt. Så kunne jeg teste det ut på ordentlig, på egen hånd :) Jeg trente annenhver dag på egen hånd det året.

Skrevet

Jeg har hørt den er skriftlig - kun skriftlig.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Aner ikke, det kommer an på hva skolen din godtar. Jeg slet med en treningsrelatert belastningsskade som gjorde at jeg ikke kunne være med på store deler av gymtimene pga smerter. Fikk tilbud om alternativ trening først, men det var ikke noe bra. Etter mye fram og tilbake fikk jeg meldt meg av faget og tok privatisteksamen i stedet. Skolen var litt motvillig i utgangspunktet.

Førstegangseksamen i KRO1003 er skriftlig.

3. Er den vanskelig?

Det kommer an på hvor mye du kan om trening generelt... Jeg har spilt fotball, vært med i skiklubb en stund, prøvd meg på håndball og friidrett og lignende i løpet av oppveksten, og etter hvert har jeg trent på treningssenter og hatt et bevisst forhold til trening uten å være med i noen klubb. Det hjalp meg mye. Stiller du helt på bar bakke, så kan det være mye å sette seg inn i.

Det var ikke så mange spørsmål da jeg tok den (4 timers eksamen), men noen oppgaver var veldig omfattende og tok lang tid.

Det er helt individuelt. Hvor raskt du lærer og hvor mye du kan fra før av spiller viktig rolle. Noen steder får man jo ta med boka på eksamen, og da tror jeg ikke du trenger å pugge så veldig mye. Da jeg tok den fikk jeg ikke ha med boken, så da måtte jeg vite ting skikkelig.

Til slutt vil jeg påpeke at det er helt ekstremt viktig at dersom du melder deg av gymmen, så må du likevel fortsette å trene! Om du allerede er i dårlig form, så blir du ikke bedre av å bevege deg enda mindre. Jeg synes det var både interessant å lærerikt å ta kroppsøving som privatist, fordi jeg fikk kunnskaper om idretter jeg aldri har prøvd, og jeg utvidet kunnskapene mine om kjente idretter og om trening og treningsplanlegging generelt. Så kunne jeg teste det ut på ordentlig, på egen hånd :) Jeg trente annenhver dag på egen hånd det året.

Okei, takk for svar:)

Det med å holde seg i form på egenhånd kommer ikke til å bli noe problem, har ordnet medlemskap i et treningssenter for en mnd siden :)

Har sett på tidligere eksamener fra 2007 til 2010, og jeg syns egentlig de virker ganske greie. I omtrent alle er det med at man må lage egentreningsprogramm, og det er noe som egentlig er veldig greit.

Tror det kan bli spennende å ta dette faget som privatist :)

Skrevet

Meg bekjent har man ikke lov å droppe ut av et fag mens man enda er elev i det via normalt løp på VGS, for å ta det som privatist. Men erfaringsmessig er det langt fra alle skoler som bryr seg eller er klar over dette.

Skrevet

jeg trengte ikke noen spesiell grunn. såvidt jeg vet kan du ta absolutt alle VGS-fag som privatist, så lenge du ikke er elev i faget samtidig (og det er jo bare å melde seg ut av faget når som helst).

eksamen er kun skriftlig. i mitt fylke var det ikke lov å ha boka med på eksamen, men jeg hadde lest den nøye en gang, skumlest den en gang og klarte meg kjempefint.

å ta kroppsøving som privatist var kanskje det beste valget jeg gjorde på VGS! :-)

Skrevet
så lenge du ikke er elev i faget samtidig (og det er jo bare å melde seg ut av faget når som helst).

Kan man egentlig det? Det innebærer jo at man blir delkurselev, og da endres forholdet mellom rettigheter og plikter ift. skolen. Blant annet skal fravær for delkurselever egentlig føres opp som timer, ikke timer og dager. I tillegg blir man kanskje nedprioritert på andre måter?

De fleste skoler er imidlertid ikke så veldig gode på reglene, så det er kanskje lite å frykte.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Meg bekjent har man ikke lov å droppe ut av et fag mens man enda er elev i det via normalt løp på VGS, for å ta det som privatist. Men erfaringsmessig er det langt fra alle skoler som bryr seg eller er klar over dette.

Joda, er fult mulig. Snakket med rådgiveren på fredag, hun sa at alt jeg trengte å gjøre å melde ifra at jeg slutter i faget, for å så melde meg opp som privatist i januar. :)

Skrevet

Joda, er fult mulig. Snakket med rådgiveren på fredag, hun sa at alt jeg trengte å gjøre å melde ifra at jeg slutter i faget, for å så melde meg opp som privatist i januar. :)

Jeg tok gym som privatist til jul i fjor. Jeg trodde og jeg fikk ha med boka så giddet ikke å lese så mye. Kvelden før eksamen fant jeg ut at de seks nordligste fylkene ikke får ha med boka :P Så da heiv jeg meg i lesing.. Gikk bra, hadde heldigvis gode kunnskaper fra før. Tok det i kunnskapsløftet, og det var en lett skriftelig eksamen.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Jeg tok gym som privatist til jul i fjor. Jeg trodde og jeg fikk ha med boka så giddet ikke å lese så mye. Kvelden før eksamen fant jeg ut at de seks nordligste fylkene ikke får ha med boka :P Så da heiv jeg meg i lesing.. Gikk bra, hadde heldigvis gode kunnskaper fra før. Tok det i kunnskapsløftet, og det var en lett skriftelig eksamen.

Whoot? Jeg bor i Troms, og skal ta eksamen på Bardufoss, men når jeg ringte det nr som står på privatistweb sa de at det var lov å ha med boka?

Skrevet

Whoot? Jeg bor i Troms, og skal ta eksamen på Bardufoss, men når jeg ringte det nr som står på privatistweb sa de at det var lov å ha med boka?

Det kan jo ha forandret seg siden i fjor. Jeg bor i Trondheim nå (er faktisk opprinnelig fra en plass ikke langt unna bardufoss:p ) og jeg var jo som sagt veldig sikker på at jeg fikk ha med boka. Men dagen før oppdaga jeg at det ikke var tilfelle. Fikk vite da at de seks nordligste fylkene ikke fikk ha med boka, og det var lokalbestemt, derfor det var forskjell fra sør og nord. Grundig urettferdig! Men gikk nå bra likevel, om jeg ikke hadde lest så mye :P Forsikre deg bare grundig om det før eksamen, så du ikke gjør som meg og lar være å lese og satser på det går greit med boka. I mitt tilfelle gikk det jo bra siden jeg hadde mye kunnskaper om trening og muskler og alt fra før, men ikke alle har jo nødvendigvis det.. Håper de har forandret på det, ser ingen grunn til at det skal være forskjell på eksamen fra nord til sør. Bør være likt for alle!

Gjest Nabojenta
Skrevet

Det kan jo ha forandret seg siden i fjor. Jeg bor i Trondheim nå (er faktisk opprinnelig fra en plass ikke langt unna bardufoss:p ) og jeg var jo som sagt veldig sikker på at jeg fikk ha med boka. Men dagen før oppdaga jeg at det ikke var tilfelle. Fikk vite da at de seks nordligste fylkene ikke fikk ha med boka, og det var lokalbestemt, derfor det var forskjell fra sør og nord. Grundig urettferdig! Men gikk nå bra likevel, om jeg ikke hadde lest så mye :P Forsikre deg bare grundig om det før eksamen, så du ikke gjør som meg og lar være å lese og satser på det går greit med boka. I mitt tilfelle gikk det jo bra siden jeg hadde mye kunnskaper om trening og muskler og alt fra før, men ikke alle har jo nødvendigvis det.. Håper de har forandret på det, ser ingen grunn til at det skal være forskjell på eksamen fra nord til sør. Bør være likt for alle!

Haha kult da, jeg er opprinnelig fra Trondheim og bor nå en plass ikke langt fra Bardufoss:p

Håper virkelig reglene har forandret seg da.. Hvordan fant du ut at det ikke var lov å ha med boka likevel?

Skrevet

Hei!

Jeg går vg2 og tok eksamen i kroppsøving (som privatist)i dag. Hvis jeg består eksamen så trenger jeg ikke å ha gym i vg3 også.

Alle hjelpemidler er tillatt, eksamenstid er 3 timer.

Oppgaven så slik ut:

I denne oppgaven skal du planlegge en periode med styrketrening for en gutt/jente på 16 år som ikke har drevet systematisk styrketrening tidligere.

a)Planlegg en treningsperiode på 3 måneder for denne personen

b)Drøft mulige uheldige side ved trening

Det er veldig viktig å passe på at man tar eksamen med kode Kro 1003, hvis man vil slippe å ha gym på videregående skole. Man trenger ikke å være syk for å ta gym som privatist... Det er bedre å spørre rådgiver enn gym læreren hvis man vil gå som privatist i gym. Det jeg måtte gjøre være å melde meg ut av faget, for å kunne melde meg som privatist deretter.

Og husk å spørre om alle hjelpemidlene er tillatt der du bor (det er forskjellig fra stedet til stedet).

Skrevet

jeg bodde i Nordland da jeg gikk VGS, og fant ut at vi ikke fikk bruke boka ved å sende en mail til eksamenslederen i Nordland. eksamenslederen i Troms heter Anne Fjellanger, og kan kontaktes på denne e-postaddressen: [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...