Gå til innhold

Hvorfor skattekort og ikke frikort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei noen jeg kjenner ”Anne” søkte i sommer om arbeidsavklaringspenger på Nav. På Nav fikk hun i september beskjed om at saken hennes var behandlet og at alt hun trengte å gjøre var og ringe ligningskontoret for å få tilsendt skattekort direkte til Nav.

Det blir ringt til ligningskontoret, og der spør ”Anne” som avtalt om hun kan få skattekortet sitt sendt direkte til Nav. Ligningskontoret sier at det kan de ikke pga. personsikkerhet. Da blir de enige om at ”Anne” skal få skattekortet hjem til seg og sende det til Nav selv. Når de på ligningskontoret logger seg inn på hennes navn ser de at hun ikke har tjent noe i år og de lurer på hva skattekortet skal være på. Det vet ikke ”Anne” men sier i stedet for at hun trolig får arbeidsavklaringspenger fra Nav og at det blir sikkert ikke så mye, vertfall ikke for i år, siden det alt var blitt september. På ligningskontoret vil de sende henne et frikort. ”Anne” presiserer at hun vil ha et skattekort. På ligningskontoret sier de at de ikke kan sende ut et skattekort når de ikke vet hva hun tjener. Ligningskontoret sier at de kan sende et frikort til henne. ”Anne” får sitt frikort fra ligningskontoret og sender det til Nav.

”Anne” får mail fra Nav om at de ikke kan behandle hennes søknad om arbeidsavklaringspenger før de har fått skattekort. Ikke frikort.

”Anne” sender en mail til Nav der hun forklarer at det var vanskelig og få skattekortet tilsendt pga. at ligningskontoret var usikre på hva de skulle sende, når de ikke fikk vite hvilket beløp det var snakk om. Hun spør om og få vite et ca beløp som ligningskontoret kan ha og forhode seg til når de skal skrive ut skattekortet.

Til svar får ”Anne” fra sin saksbehandler at hun skal spørre etter et skattekort med lav skatteprosent og at de ikke vet hvilket beløp det er snakk om før søknaden er behandlet.

Men i de andre mailene fra saksbehandler står det at søknadene er behandlet og at Nav bare trenger skattekortet før ”Anne” kan få støtten.

”Anne” er svært syk og har vært det i flere år. Hun har ikke orket og søke til Nav om støtte før nå i sommer når hun ble litt bedre. Hun trenger økonomisk støtte nå, og foruten kommentarer på det andre som er skrevet, ønsker hun å vite om hvilket tidspunkt hun får penger fra? Får hun penger fra september (da søknaden ble behandlet) noen måneder tidligere (da hun ble syk),eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hele poenget her er at ethvert deliv oppegående menneske vet sånn ca hva de tjerer, oppgit det og får så skattekort. deretter justeres skatten ut fra reell inntekt.

Skrevet

ser ikke helt problemet egentlig, kan ikke anne bare si hun vil ha skatteprosent på 10% for eksempel? om hun betaler for mye så får hun det igjen til neste år uansett. 10% er jo ikke mye heller.

Skrevet

hele poenget her er at ethvert deliv oppegående menneske vet sånn ca hva de tjerer, oppgit det og får så skattekort. deretter justeres skatten ut fra reell inntekt.

Folk som ikke har fast arbeidstid vet ikke alltid hvor mye de tjener...merkelig nok er jeg faktisk oppegående

Skrevet

Er det ikke da bare mulig å si en sum, f.eks 100.000 kr (siden hun er syk og ikke jobber), så kan hun kanskje få tabelltrekk? Eller må det være skattetrekk? Isåfall kan hun safe med 36% kanskje? Evt. lavere enn det.

Skrevet

Har aldri vist hve jeg kom til å tjene før jeg fikk skattekort før. Er ikke ferdig utdannet, så har bare hatt vikarjobber og deltidsjobber, men har nå bare sagt "tja 100 tusen ca" å fått skattekort.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra NAV at det enkleste ville være et tabellkort, og det fikk jeg da fra skattekontoret.

Skrevet

Gå inn på skatteetaten sine sider.

Gå på endring av skattekort. Oppgi der inntekt til en sum over frikortet, f.eks. 60.000. Du får da tilsendt skattekort kjapt i posten og kan da gå å levere det på nav. Fort gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...