AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Får gang på gang inkassoregninger jeg ikke husker hva kommer av engang.. Jeg har kun en deltidsjobb, og husleie og strøm, samt et barn på under 1 år. Jeg skammer meg utrolig mye over dette og har ikke turt å ta kontakt md familie/venner for hjelp/råd. Sammenlagt beløp pålyder vell en 5-6 tusen kroner i tillegg til at jeg har ett lån på 7000 fra lånekassen som jeg har fått brev ang oppsigelse på.. jeg måå jo betale det ned før det blir sagt opp hvis ikke sliter jeg senere. Jeg er jo bare 22 år og er ikke ferdig med utdanning engang! Inkassobyråene jeg har fått brev fra er: Svea finans Gothia Jeg har gått lenge arb ledig uten støtte fra NAV ifølge dem har jeg ikke rett på noe.. men jeg får ikke det til å stemme heller.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Hva med først å snakke med mor/far - høre om de kan hjelpe deg med disse 13.000 kronene for å løse ut disse to inkassosakene? Så bør du stekt vurdere å skaffe deg en deltidsjobb. Sikkert ikke bare-bare når en er student og småbarnsmor, men høres ut som du trenger noe inntekt å leve av.
Timar Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Trodde sosialkontoret kom på banen i sånne situasjoner? Evnt nav med overgangsstønad osv hvis du er alene med barnet? Det viktigste er å ta grep i forhold til økonomien din. Få oversikt over hvem du skylder penger og hvor mye. Ring dem og fortell at du jobber med en løsning for å få betalt, så unngår du mange problemer. Hvis du er student, er det da rart at du må betale på studielånet ditt? Ring dem og spør, og ring også NAV og spør om de kan hjelpe deg med å få økonomisk oversikt.
Gjest Xelle Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Du burde snakke med foreldrene dine før beløpet blir noe høyere. Nav betaler ikke for lån og inkasso.
Mann_30 Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Jeg har gått lenge arb ledig uten støtte fra NAV ifølge dem har jeg ikke rett på noe.. men jeg får ikke det til å stemme heller. Det er flere faktorer her du ikke redegjør for. Dersom du er student har du ikke krav på støtte fra NAV. Da må man basere seg på studielån og stipend. I tillegg får man ikke støtte fra NAV dersom man har verdier man ikke har forsøkt å selge, være seg bil båt eller hytte o.l... Du redegjør jo ikke for alle aspekter ved din økonomi. Det synes jeg du kan gjøre. Ellers blir det vanskelig å gi råd. Hva gjør du nå? Hva er dine inntekter. Hvordan bor du? Hva er dine utgifter. I tillegg synes jeg det fremstår tullete når samlet beløp er under 20.000. Det du bør gjøre er å sende brev til dine kreditorer og be om å få betale avdragsvis, og begrunne dette med at du nå har mange kreditorer og at beløpene sett under ett er for store til å klare å betale alt på en gang. Lånekassen er veldig greie å ha med å gjøre sånn sett. I det hele tatt høres det for meg ut som at du har lite grep om din egen økonomi. Du kan ikke rømme fra dine problemer, du må møte de og forsøke å løse de!! Ta grep om ditt eget liv.
Timar Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Man har jo krav på ekstra støtte fra NAV hvis man er aleneforsørger OG student? Nå skriver ikke TS noe om hun er alene eller ikke, men det framstår ihvertfall som om hun er det.
QueenPenelope Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 (endret) De forsvinner hvert fall ikke av seg selv. Ignorerer du dem, blir beløpene bare høyere og høyere, og ender i betalingsanmerkning. Det kan påvirke mulighetene dine for å få lån, forsikring, telefonabonnement osv. Det beste er at du legger kortene på bordet ovenfor foreldrene dine. Beløpet på 13000 er så lite, at det vil være ille å rote det til for denne summen. Kan du låne av foreldrene dine, er det det beste. De er gjerne litt mer fleksible på nedbetalingen. Går ikke det, må du få oversikt over økonomien din, og finn ut hvor mye du kan klare å betale i måneden. Ring lånekassen og inkassoselskapet, og si at du ønsker å gjøre opp for deg, men at du har det trangt nå. Si hvor mye du kan betale hver måned, og de vil gå med på det. De er greie å snakke med så lenge du viser vilje. Men da må du følge det opp, og sørge for å innbetale hver måned. Hvis du roter til det, vil de ikke være så greie lengre... 13000 er fullt mulig å ordne opp i!! Så ikke mist nattesøven, men ta tak i dette før beløpet plutselig har doblet og tredoblet seg, og endt i betalingsanmerkniner. Lykke til EDIT: Når du ringer inkassoselskapet... spør hva beløpene gjelder. Ikke påta deg noe ansvar dersom dette viser seg å være feil. Da må du skriftlig bestride kravene. Da skal all behandling stanse, og kreditor må bevise at kravet er reelt. Endret 10. november 2010 av QueenPenelope 1
QueenPenelope Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Vil du ikke legge ut alt her, kan du godt sende meg en PM så skal jeg hjelpe deg å sortere både tanker og penger Dette ordner seg! 1
Christina_ Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Man har jo krav på ekstra støtte fra NAV hvis man er aleneforsørger OG student? Nå skriver ikke TS noe om hun er alene eller ikke, men det framstår ihvertfall som om hun er det. Ja, og nei. Fra sosialkontoret får du INGENTING. Fra NAV (trygd) kan man søke om utdanningsstønad, ekstra barnetrygd og barnebidrag.
Djungelvrål Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Trodde sosialkontoret kom på banen i sånne situasjoner? Ja gud det hadde vært kjekt..hvis sosialkontoret betalte all kredittgjelda vår!! (?)
missLynch Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 (endret) Vel så viktig som å få betalt ned det du skylder, er vel å reflektere over hvorfor du blir skyldig penger. Kjøper du ting du strengt tatt ikke trenger? Klær, elektronikk osv? Medlemsskap på treningssenter, bokklubber? Det hjelper lite å greie å bli kvitt den gjelda du har nå, hvis situasjonen blir akkurat den samme på denne tiden neste år. Forhåpentligvis har du fått en vekker med denne "luksusfelle-opplevelsen", og greier å ta bedre grep om økonomien din nå. Endret 11. november 2010 av missLynch 1
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Enig med de andre. Gå gjennom det du skylder og be familie evt venner om et lån. Noe du kan selge som du ikke trenger? Klær/møbler/sportutstyr på e-bay eller finn f.eks? Du sier du jobber deltid, studerer du da på dagtid? Kan hende du får jobbe mer om du snakker med jobben din. Det ordner seg, men du må ta ansvar selv.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 Det eneste du kan gjøre er å ta ansvar og få nedbetalt gjelden min. Trust me, jeg fikk lære det the hard way. Endte opp i forliksrådet, dømt til å betale 36 tusen kroner. Til ett nettstudium jeg slurvet med å betale. Inkassobyråene tuller ikke. Men de hjelper deg gjerne.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Det eneste du kan gjøre er å ta ansvar og få nedbetalt gjelden min. Trust me, jeg fikk lære det the hard way. Endte opp i forliksrådet, dømt til å betale 36 tusen kroner. Til ett nettstudium jeg slurvet med å betale. Inkassobyråene tuller ikke. Men de hjelper deg gjerne.
-Serena- Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 (endret) Det eneste du kan gjøre er å ta ansvar og få nedbetalt gjelden min. Gjelden "din" mener du vel? ikke "min" hehe du har sikkert skrevet feil. hvis d ikke var d du mente da? Endret 12. november 2010 av -Serena-
Gjest navnelapp Skrevet 12. november 2010 #16 Skrevet 12. november 2010 Alle NAV-kontor har gjeldsrådgjevingsteneste. Det er også ein telefon du kan ringe, du finn det på nav sine nettsider. Der er det folk som er tilsett for å hjelpe deg å rydde opp i dei økonomiske forholda dine. Lykke til!
Hanselot Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Du har 13000 i gjeld og du er i krisestemning? Det er klart, om du ikke gjør noe nå så har du sikkert 150000 i gjeld om 10 år. Lån penger i bank, 13000 med ett års nedbetalingstid koster deg 1200,- pr mnd, eller 600 til 700,- over to år. Får du deg en heltidsjobb får du betalt ned dette på to-tre mnd, så jeg syns dette framstår som litt tullete. Ta ihvertfall kontakt med inkassobyråene og få ordnet nedbetalingsordning i det minste...
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #18 Skrevet 12. november 2010 Du har 13000 i gjeld og du er i krisestemning? Det er klart, om du ikke gjør noe nå så har du sikkert 150000 i gjeld om 10 år. Lån penger i bank, 13000 med ett års nedbetalingstid koster deg 1200,- pr mnd, eller 600 til 700,- over to år. Får du deg en heltidsjobb får du betalt ned dette på to-tre mnd, så jeg syns dette framstår som litt tullete. Ta ihvertfall kontakt med inkassobyråene og få ordnet nedbetalingsordning i det minste... Man får ikke lån når man ikke har jobb.
Gjest Applestore Skrevet 12. november 2010 #19 Skrevet 12. november 2010 Men da skaffer man seg evt en jobb til! Jeg ville gått til mine foreldre og bedt om hjelp. Det er mye bedre å spørre om hjelp nå, enn når den er oppe i 130 000..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå