fjellryp Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Jeg har lyst til å prøve meg på photoshop, men har aldri hatt det og kan ingenting! Tenker at det går an å kjøpe i div butikker, og er det dyrt? eller går det an å laste ned noe bra fra nettet?
fruBeist Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Fullverson av photoshop koster flesk, og er virkelig ikke nødvendig for en nybegynner på hobbybasis. Du kan laste ned prøveversoner gratis her http://www.adobe.com/no/ Det vil da funke i 30 dager, før du må kjøpe lisens for å bruke videre. Vil vel egentlig anbefale deg å kjøpe Adobe Elements (9 er vel nyeste nå) Denne koster rundt 1000-lappen, og er å få tak i på noen elektro og fotobutikker. Kan og bestilles på nett. http://www.kelkoo.no/ssc-117001-adobe-photoshop-elements-6.html Vil du bare ha et bilderedigeringsprogram helt gratis, så kan du laste ned Gimp herfra http://www.gimp.org/ Jeg som har brukt photoshop i mange år forstår ikke bæret av gimp, men det er fordi jeg er vandt med photoshop. Hører mange som sverger til gimp, så det er vel verdt forsøket, spesielt siden det er helt gratis.
aluminium Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Jeg har lyst til å prøve meg på photoshop, men har aldri hatt det og kan ingenting! Tenker at det går an å kjøpe i div butikker, og er det dyrt? eller går det an å laste ned noe bra fra nettet? Dersom du aldri har hatt Photoshop vil jeg anbefale å laste ned en prøveversjon fra nettet. Denne kan brukes i en måned eller noe sånt. Det å kjøpe et produkt til flere tusen som man kanskje ikke har bruk for er iallefall ikke noe jeg hadde gjort...
slask Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Hvis du ikke er kjent med det, så finnes gimp.org som er en ganske kraftig pakke for bildebehandling. Det kommer fort Photoshop-fans i sånne diskusjoner, men faktum er at pakka er gratis (også for Windows) og er stappa med funksjoner. Photoshop-fans er sjelden enige i at denne er bra. Andre sier det motsatte.
aluminium Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Gimp er meget bra faktisk. Dersom du aldri har brukt noen av de er det likegyldig hvilken du begynner med. Jeg har brukt PS en stund, og foretrekker det, mest på grunn av gammel vane egentlig...
Nyxe Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Gimp er fantastisk ! Jeg er vant med photoshop og klarer ikke sette meg inn i gimp, men jeg ser folk som kjenner programmet og det funker fett ! Hvis du vil forsøke Gimp så har den en photoshop versjon som skal være vennlig mot folk som er kjennt i den verden. Så kan du kanskje begynne med den så blir det lettere å sette seg inn i photoshop om du skulle ønske å bytte
hegejenta30 Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 Photoshop fullversjon er svindyrt! Og er i hovedsak beregnet på folk som jobber med grafikk/reklame/fotografi profesjonelt. En lisens koster 7695 kroner. Det fins et billigere alternativ som heter Photoshop Elements. Det er samme leverandør, og programmet gjør mer eller mindre det samme som storebroren, og koster en brøkdel (795 kr)! Så om du skal kjøpe programvaren så er det vel lommeboken som avgjør hvilken versjon du skal ha...
Henkie Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Photoshop fullversjon er svindyrt! Og er i hovedsak beregnet på folk som jobber med grafikk/reklame/fotografi profesjonelt. En lisens koster 7695 kroner. Det fins et billigere alternativ som heter Photoshop Elements. Det er samme leverandør, og programmet gjør mer eller mindre det samme som storebroren, og koster en brøkdel (795 kr)! Så om du skal kjøpe programvaren så er det vel lommeboken som avgjør hvilken versjon du skal ha... All programvare, også Photoshop, er myyye rimeligere på utenlandske nettbutikker. HER koster fullversjon av Photoshop CS5 (nyeste versjon) ca 3700,- I Norge krever de over det dobbelte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå