Gå til innhold

Antall kcal for mann som ikke vil ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har bestemt meg for å legge om kostholdet mitt, ikke fordi jeg vil ned i vekt, men fordi jeg trenger å leve litt sunnere...

Pr i dag spiser jeg mye usunn mat, som pizza, kebab og hamburger til lunsj, potetgull og sjokolade til kvelds, og alltid øl til middag...

Jeg vil begynne å leve mye sunnere, spise mer frukt og grønnsaker, mer fiber, begynne å ta tilskudd av vitaminer og omega 3, begynne å trene igjen og rett og slett bli sunnere!

Jeg fant en kalkulator på nett for å regne ut hor mange kalorier man trenger om dagen, og den viste at jeg skal ha 3.800 (!) om dagen for å holde meg på den vekta jeg har...

Jeg er nesten 2 meter høy, så regnet med at jeg skulle ha ganske høy forbrenning... Men.. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få i meg så mye mat, som i tillegg er sunn..

Hadde jeg bare skulle spist pizza hadde det vært greit, men det er vel mye mindre kalorier i den sunne maten jeg hadde tenkt å spise...

Så...

Er det noe som vet:

Hvor mange måltider om dagen bør jeg satse på?

Hvor mange kcal på hvert måltid? Hvordan bør jeg fordele det utover dagen...?

Vil som sagt ikke ned noe særlig i vekt (et par kilo skader sikkert ikke, men jeg vil ikke gå ned så mye...)

BMIen min er 22,9, som jeg har forstått er en ganske normal BMI..

Kan jo si at jeg er 1,97 høy og veier 89 kilo... Og er 23 år gammel... Og er gutt :)

Håper noen har noen tips til meg.

Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom vekt ikke er i fokus, kan ikke du bare bytte ut maten du spiser nå med sunt og se hvordan det går? Ha litt fett til alle måltider (avokado, nøtter, hjemmelaget dressing eller oljer) og pøs på med grønnsaker. Smoothier er en fin måte å få inn ekstra kalorier på en sunn måte også, spesielt med banan blir det mer kalorier i dem.

Skrevet

Hei.

Jeg har bestemt meg for å legge om kostholdet mitt, ikke fordi jeg vil ned i vekt, men fordi jeg trenger å leve litt sunnere...

Pr i dag spiser jeg mye usunn mat, som pizza, kebab og hamburger til lunsj, potetgull og sjokolade til kvelds, og alltid øl til middag...

Jeg vil begynne å leve mye sunnere, spise mer frukt og grønnsaker, mer fiber, begynne å ta tilskudd av vitaminer og omega 3, begynne å trene igjen og rett og slett bli sunnere!

Jeg fant en kalkulator på nett for å regne ut hor mange kalorier man trenger om dagen, og den viste at jeg skal ha 3.800 (!) om dagen for å holde meg på den vekta jeg har...

Jeg er nesten 2 meter høy, så regnet med at jeg skulle ha ganske høy forbrenning... Men.. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få i meg så mye mat, som i tillegg er sunn..

Hadde jeg bare skulle spist pizza hadde det vært greit, men det er vel mye mindre kalorier i den sunne maten jeg hadde tenkt å spise...

Så...

Er det noe som vet:

Hvor mange måltider om dagen bør jeg satse på?

Hvor mange kcal på hvert måltid? Hvordan bør jeg fordele det utover dagen...?

Vil som sagt ikke ned noe særlig i vekt (et par kilo skader sikkert ikke, men jeg vil ikke gå ned så mye...)

BMIen min er 22,9, som jeg har forstått er en ganske normal BMI..

Kan jo si at jeg er 1,97 høy og veier 89 kilo... Og er 23 år gammel... Og er gutt :)

Håper noen har noen tips til meg.

Takk på forhånd

så bra at du har bestemt deg for å legge om kostholdet! det kommer kroppen din til å bli glad for. du vil nok merke forskjell på fordøyelsen, huden, energinivået osv.

syns ikke du skal fokusere så mye på antall kalorier, det viktigste er at du bytter ut disse usunne matvarene, og spiser deg mett. du har en fin vekt i forhold til høyden, og når du starter opp med trening igjen, vil du mest sannsynlig endre litt på kroppssammensetningen. tren både styrke og kondisjon, som vil hjelpe til med å bygge muskler, og redusere litt på fettprosenten. dette forutsetter selvsagt at du spiser sunn mat som gir deg energi, i tillegg til at du hverken spiser for lite eller for mye mat.

fire hovedmåltider: frokost-lunsj-middag-kvelds + to mellommåltider. det anbefales å ikke la det gå mer enn tre timer etter hvert måltid, pga blodsukkerfall, men dette er jo veldig individuelt. noen liker best å spise færre, men større måltider. mens andre foretrekker små, og hyppige. jeg vil anbefale flere mindre måltider (spiser deg passelig mett), slik at du holder blodsukkeret og energinivået stabilt gjennom hele dagen.

start dagen med en god frokost (feks havregrøt, egg, brødskiver med godt pålegg, müsli u/sukker) som gir deg energi. lunsj kan bestå av brødskiver, eller en varmrett. middag bør bestå av grønnsaker (hver dag!), proteinkilde (kjøtt/fisk etc), potet/ris. poenget mitt er at maten fordeles slik at du spiser de største måltidene tidligere på dagen, og avslutter med et lite måltid på kvelden. kroppen har størst behov for energi når den er i aktivitet (om dagen), i motsetning til når den går i hvilemodus om natten. men dersom du trener senere på kvelden, trenger du et litt større måltid etterpå. det er unntaket fra regelen:-)

dette er bare et forslag, men jeg svarer gjerne på spørsmål hvis det er noe du lurer på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...