AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Dere som drikker hvit te, hvordan er fargen på teen? Putter dere teposen oppi i vann som er 95 grader og lar den trekke 3 minutter? Når jeg gjør det så blir den hvite teen nesten svart.
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Hvit te skal ha en svak gul farge, gjerne se litt blek ut. Temperatur og trekketid varrierer med hva slags type det er snakk om. Hva slags merke er det, og hva heter teen?
Zzyzx Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Jeg tror ikke det er noen typer hvit te som skal ha 95 grader på vannet. Og den ferdige teen skal iallfall ikke bli svart. Den jeg har nå, fra Le Palais des Thés skal trekkes i sju minutter i vann som holder ca 80 grader. Den er vel det som kalles silver needle, og er svindyr. Tror det er denne.
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Jeg tror ikke det er noen typer hvit te som skal ha 95 grader på vannet. Og den ferdige teen skal iallfall ikke bli svart. Den jeg har nå, fra Le Palais des Thés skal trekkes i sju minutter i vann som holder ca 80 grader. Den er vel det som kalles silver needle, og er svindyr. Tror det er denne. Det er den jeg har også, skikkelig god Elsker den butikken! Syntes også 96 grader var vel høyt, men jeg har da ikke så mye peiling på te. Palais de thes har i alle fall instruksjoner om trekketid og temperatur, pluss at teen holder høy kvalitet. Verdt et forsøk, ts
Zzyzx Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Mens vi er inne på te, for de som har lyst til å være litt snobbete: Gyokuro anbefales virkelig. Jeg fikk et par relativt store poser fra noen venner som var i Japan, og jeg er faktisk litt lei meg for det. Teen er nemlig så fantastisk at jeg aldri kan drikke noen annen grønn te igjen. Det blir bare nedtur. Denne skal for øvrig brygges på 50-60 grader, altså enda lavere enn hvit te. Når det er sagt så drikker jeg pose-te også. Jeg er spesielt stor fan av engelsk krutt (Yorkshire Gold) til nesten ingen penger for en stor pakke.
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Mens vi er inne på te, for de som har lyst til å være litt snobbete: Gyokuro anbefales virkelig. Jeg fikk et par relativt store poser fra noen venner som var i Japan, og jeg er faktisk litt lei meg for det. Teen er nemlig så fantastisk at jeg aldri kan drikke noen annen grønn te igjen. Det blir bare nedtur. Denne skal for øvrig brygges på 50-60 grader, altså enda lavere enn hvit te. Når det er sagt så drikker jeg pose-te også. Jeg er spesielt stor fan av engelsk krutt (Yorkshire Gold) til nesten ingen penger for en stor pakke. Spennende! Denne har jeg ikke prøvd, og vi har testet en del japansk grønn te, men sencha synes jeg fort blir litt i overkant besk. Hvordan er den i smaken?
Zzyzx Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Spennende! Denne har jeg ikke prøvd, og vi har testet en del japansk grønn te, men sencha synes jeg fort blir litt i overkant besk. Hvordan er den i smaken? Veldig mild og fin, denne her har nesten et anslag av sjøduft og litt gress-smak. Hvis den ikke brygges riktig så kan den bli besk, spesielt hvis temperaturen på vannet er for høy. Jeg vil tro at Bancha kan være beskere, og dette er den hverdagslige grønne teen. Wikipedia om Sencha. Det ser ut til at jeg har rett i mine antagelser, litt lavere temperatur på vannet kan gjøre underverker dersom teen oppleves som besk. Beklager for at vi kupper tråden din, TS, men det var liksom en gyllen anledning. HVis jeg var deg ville jeg prøvd med lavere temperatur på vannet, maks 80 grader. Enkel måte å måle det på er å holde et steketermometer ned i vannkokeren.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Hvit te skal ha en svak gul farge, gjerne se litt blek ut. Temperatur og trekketid varrierer med hva slags type det er snakk om. Hva slags merke er det, og hva heter teen? Jeg trodde også at den skulle ha en svak gul farge! Det er slik hvit te: http://www.adagio.com/white/white_peony.html?buy=005005006&sid=a0945b58fd2c392375c5ba622e0cee1b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Veldig mild og fin, denne her har nesten et anslag av sjøduft og litt gress-smak. Hvis den ikke brygges riktig så kan den bli besk, spesielt hvis temperaturen på vannet er for høy. Jeg vil tro at Bancha kan være beskere, og dette er den hverdagslige grønne teen. Wikipedia om Sencha. Det ser ut til at jeg har rett i mine antagelser, litt lavere temperatur på vannet kan gjøre underverker dersom teen oppleves som besk. Beklager for at vi kupper tråden din, TS, men det var liksom en gyllen anledning. HVis jeg var deg ville jeg prøvd med lavere temperatur på vannet, maks 80 grader. Enkel måte å måle det på er å holde et steketermometer ned i vannkokeren. Kan du drikke teen med en gang etter at du har brygget den? Er det riktig temperatur?
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Veldig mild og fin, denne her har nesten et anslag av sjøduft og litt gress-smak. Hvis den ikke brygges riktig så kan den bli besk, spesielt hvis temperaturen på vannet er for høy. Jeg vil tro at Bancha kan være beskere, og dette er den hverdagslige grønne teen. Wikipedia om Sencha. Det ser ut til at jeg har rett i mine antagelser, litt lavere temperatur på vannet kan gjøre underverker dersom teen oppleves som besk. Beklager for at vi kupper tråden din, TS, men det var liksom en gyllen anledning. HVis jeg var deg ville jeg prøvd med lavere temperatur på vannet, maks 80 grader. Enkel måte å måle det på er å holde et steketermometer ned i vannkokeren. Da skal den testes ut Vet at temperaturen har mye å si for bitterheten, så det spørs om det ikke er termometeret vårt som må ut. Føler ikke at det er helt til å stole på.
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #11 Skrevet 10. november 2010 Kan du drikke teen med en gang etter at du har brygget den? Er det riktig temperatur? Teen skal brygges i riktig temperatur
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #12 Skrevet 10. november 2010 Teen skal brygges i riktig temperatur Som er? Har du erfaring med hvit peony te?
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #13 Skrevet 10. november 2010 Som er? Har du erfaring med hvit peony te? Nei, men vannet skal holde 75-85 grader for hvit te generelt, så jeg ville prøvd noe sånt. Synes det høres merkelig ut at den blir så mørk som du sier, da.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #14 Skrevet 10. november 2010 Nei, men vannet skal holde 75-85 grader for hvit te generelt, så jeg ville prøvd noe sånt. Synes det høres merkelig ut at den blir så mørk som du sier, da. Bruker du alltid termometer når du koker teen? Jeg har nok brukt altfor varmt vann tror jeg.
Gjest Airi Skrevet 10. november 2010 #15 Skrevet 10. november 2010 Bruker du alltid termometer når du koker teen? Jeg har nok brukt altfor varmt vann tror jeg. En ting du kan gjøre er å koke opp vannet og vente et halvt minutt til ett minutt før du heller teen over bladene. Etter 30 sekunder holder vannet ca. 80 grader. Men jeg bruker termometer, siden vi har det uansett (nå mistenker jeg det for å være ganske ubrukelig da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå