Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg var 10år har jeg slitt med huden - kviser. Gjort alt, vært hos de fleste leger, tatt de fleste piller man kan få, lagt på de fleste kremer og renset huden så den både blir gul og blå, men etter 10år gir man opp og sier "greit, du får fikse deg sjøl"!

Nå har jeg flyttet fra stedet jeg vokste opp, fått ny jobb og gjort en stor vending i livet mitt. Jeg har gått ned hele 20kg og generelt fikset opp meg selv! Er stor fornøyd med resultatet og at jeg endelig kan gå inn i klær og føle meg vell. Så får jeg brev i posten om "Reunion" fra gamle skolen - og jeg kjenner fryden stå i meg! Endelig skal jeg få vise frem hvor flott jeg har blitt på disse årene! Også ser jeg meg i speilet - bang... Huden!!

Huden har jeg bare glemt helt! Den har fått være som den er. Kvisete på den ene siden og tørr så det flasser på den andre. Jeg har prøvd å rette det opp siden jeg fikk brevet - uten særlig hell. Så nå spør jeg dere, flinke damer der ute:

Hvordan kan jeg fikse huden min?! Om så ikke ordentlig, men bare med sminke? Har dere tips til foundation o.l som kan gjøre et greit resultat med å skjule både kviser og tørr hud? Jeg har aldri vært god på tildekknings sminke og nå trenger jeg virkelig råd! Gjerne steg for steg.

Hadde blitt uendelig takknemlig, har så lyst til å gi dem en liten støkk når jeg kommer inn døra - jeg mener, når jeg først har gått ned så mye så er det dumt om huden ødelegger... :ler:

Hilsen nybegynner på dette forumet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Jeg er en jente som interesserer meg litt over gjennomsnittet for slike emner ;) En dekkende og BRA foundation jeg kan anbefale deg er en fra Jane Iredale eller Everyday Minerals. Begge disse er av mineraler, og inneholder ei heller Bismuth Oxychloride som sies å ikke være bra for uren hud. Ang. hudpleien din kan jeg dessverre ikke anbefale noe da jeg ikke vet noe om hva du bruker nå. Men hold deg gjerne til salong produkter, de er som regel 'trygge' på ingredienser ;D Noen bra er Md formulations, Dermalogica, Decléor, Matis (de tester på dyr, men har noen av de BESTE merkene på markedet etter min mening), Green People, Ole Henriksen.. Ja, lista er lang =)

Du kan gjerne ta en tur innom bloggen min og lese mer ;)

Med ønske om en fin kveld :)

Skrevet

Tusen takk for tips Yasi! Bor desverre på et litt "tilbaketrukket" sted så vi har ikke akkurat stort utvalg av produkter innen sminnke. Men kan alltids bestille fra nettet :D

Kanskje du har noen tips - sånn - steg for steg type? For jeg har virkelig ikke peiling hva jeg skal putte på først, hvor mye o.l. Har noe pudder, men føler alltid at den fremhever der jeg har tørr hud. Har jeg ikke tatt på nok foundation da?

Tusen takk for tilbakemelding altså - setter veldig pris på det!

Skrevet

Du bør ikke begynne med masse nye produkter rett før en happening i tilfelle du reagerer på de. Men en god skrubb (du kan lage selv med sukker og honning), og masse fukt funker nok til å myke opp huden og fjerne hudflak som du kanskje har over kvisene. Utover det en mineral foundation virkelig fint å få dekket kviser med. En primer til å glatte ut porene er også fint å bruke.

Finnes det ikke et parfymeri eller frisør etc som kan gjøre sminken for deg denne ene dagen? Også kan du jo gjøre mer research og kjøpe produkter over tid etter det så du slipper slike "å nei" øyeblikk.

Skrevet

Gratulerer så mye med vektnedgangen foresten!

Skrevet

Det er en frisør salong her, men det er vel alt. Gjør de slikt tror du? Kanskje jeg skulle koste på meg det for denne ene kvelden, vet dere hva slikt evetuelt ville kostet?

Tusen takk for tips og jo takk - det har tatt lang tid, men var verdt svette dråpe ;)

Skrevet

Jeg tror det blir litt lite tid å teste ut forskjellige ting, man kan få anbefalt både det ene og det andre på et forum, men det er jo ikke gitt at det passer huden din, selv om du prøver å beskrive huden din best mulig.

Har du mulighet å dra til en hudpleier i nærheten som er noen lunde ok? Sånn at noen kan faktisk se på huden og rense ut og bruke produkter som passer?

Skrevet

Det er en frisør salong her, men det er vel alt. Gjør de slikt tror du? Kanskje jeg skulle koste på meg det for denne ene kvelden, vet dere hva slikt evetuelt ville kostet?

Tusen takk for tips og jo takk - det har tatt lang tid, men var verdt svette dråpe ;)

Det er mange frisører som driver med sminking, men prisene varier nok veldig. Under 500kr er vel normalt for en enkel makeup. Bare ringe og høre :jepp:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hei! Velkommen til forumet, du kommer til å oppleve at alle bombarderer deg med forskjellige tips og triks og forskjellige meninger.. Men det regner jeg med at du forventet ;)

Her er mitt råd:

IKKE finn på å teste ut nye produkter når det er en uke til du skal på fest. Du kan ende opp med en allergisk reaksjon med store sår, utslett, eksem eller enda fler kviser. Du kan rett og slett ende opp verre enn før du startet!

Husk også at du ikke burde skrubbe ansiktet samme dag, eller dagen før - da skrubbingen gjerne framprovoserer litt uren hud, før det blir bedre. Skrubb nå, eller la vær! Og ikke skrubb for mye!

Og så kanskje et råd du ikke har spurt om, men du kanskje trenger:

Ikke prøv å vær perfekt. Du har mista MANGE kilo, og jeg regner med at de andre på festen får hakeslepp uansett! Hvis du tar på deg selvtilitten din, og smiler og hever deg over gammel møkk, så kommer de til å gi blanke i problemhuden din. For å si det sånn: huden din kommer neppe til å bli den store snakkisen! ;)

Lykke til!

Skrevet

Skriver under på de som sier det ikke er rette tiden å teste ut nye produkter bare noen dager før en begivenhet. Det er imidlertid utrolig hva god sminke kan skjule og fremheve, men beste er å få hjelp fra noen som kan dette, hvis man selv ikke har noen erfaring (og gode produkter verktøy).

Selv har jeg god erfaring med f.eks. å dekke over stygge røde godt synlige kviser med mineralfoundation (Bare Escentuals Matte). Bruker det først direkte på problemet (påførte med concealerkost - har også vanlig concealer, men foretrekker å bruke "konsentrert" foundation) og deretter vanlig påføring med kabukibørste over resten av ansiktet. Etter resten av sminken er lagt, avslutter jeg med fikseringsspray.

Denne fjerner ett pudrete resultat, samtidig sminken smelter fint inn i huden. Den holder huden matt, og får sminken til å sitte.

Jeg bruker enten MD Formulations Moisture Defense Antioxidant Spray eller MAC Fix + rose.

Spesielt når jeg dekker over "problem", slik at pudderet vises mer, blir det "usynlig" etter noen runder med spray (spayer litt, venter en stund og gjentar en til to ganger).

Skrevet

Vel, tusen takk for mange nyttige tips :D Jeg skal bruke uka på å øve meg litt på sminke, får jeg det til er det jo greit. Får jeg det ikke til skal jeg spørre om de kanskje gjør noe make-up for folk på frisør salongen.

Skal nok også gå til innkjøp av noen produkter som har dukket opp her :D Tusen tusen takk!

Og nei, streber ikke etter perfeksjon, ville bare heve selvfølelsen også litt på huden ;)

Skrevet

Tusen takk for tips Yasi! Bor desverre på et litt "tilbaketrukket" sted så vi har ikke akkurat stort utvalg av produkter innen sminnke. Men kan alltids bestille fra nettet :D

Kanskje du har noen tips - sånn - steg for steg type? For jeg har virkelig ikke peiling hva jeg skal putte på først, hvor mye o.l. Har noe pudder, men føler alltid at den fremhever der jeg har tørr hud. Har jeg ikke tatt på nok foundation da?

Tusen takk for tilbakemelding altså - setter veldig pris på det!

Nettet er absolutt din venn :)

Siden du har så kort tid på deg, kan det kanskje være lurt å la noen fagfolk sminke deg. Selv om du faktisk kan reagere da også, ingen som kan gi noe garanti på det. Derfor jeg rådet deg til å holde deg til 'trygge' merker, for da er sjansen noe mindre.. Men ja, man vet aldri hva man kan reagere på! :(

Du kan jo kanskje smøre deg med en litt fetere krem der hvor du er tørr og en litt mindre fet krem der hvor du er noe fetere.

Standard rekkefølge er slik:

Rens

Serum

Fuktighetskrem

Primer

Concealer

Foundation

Deretter kommer blush også noe å sette alt med, dersom du vil det. Mac fix + som ble nevnt her er veldig god :D Mascara og øyenskygge kan du legge på når du mener det passer best. Før eller etter, spiller ingen rolle =)

Gratulerer med vektnedgang forresten :D Det er godt å høre ;) Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Gratulerer med vektnedgang!! Primer,concealer,mineralfondation,solpudder og blush er det du trenger. Det er viktig å ikke legge mye på huden og helst ikke altfor mye glitter. Et tynt lag på og spray lett over med en settingspray (du finner faktisk et par gode på apoteket) så ikke du blir så pudrete. På en uke rekker du nok ikke å bestille på nett men hudpleiere pleier å føre god sminke som glo og bare minerals har jeg sett :) Lykke til ;)

Skrevet

Ingen her har nevnt Tikei mineralfoundation, men jeg gjør det likevel da de leverer på et par dager! Bestill noen små prøver i forskjellige farger (10 SEK pr stk tror jeg) på tikei.se. Noen av de kan være litt gultonet, så anbefaler deg å kjøpe prøver først. Med tanke på hvor lite tid du har er dette et greit tips.

Veldig billig er det også. Anbefaler børsten ultimate kabuki til å påføre foundationen med.

Har du noen vanlige butikker ala Cubus i nærheten der du kan få tak i litt småting som øyeskygge og blush?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...