Gå til innhold

sette inn flere egg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i utgangspunktet kun lyst til å forsøke et prøverørsforsøk, kunne derfor tenke oss å sette inn to egg istedet for ett, vet noen her om dette er mulig? Hvordan går man i tilfelle frem? Noen som har gjort dette og lykkes/mislykkes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har i utgangspunktet kun lyst til å forsøke et prøverørsforsøk, kunne derfor tenke oss å sette inn to egg istedet for ett, vet noen her om dette er mulig? Hvordan går man i tilfelle frem? Noen som har gjort dette og lykkes/mislykkes?

på Riksen er det legene som bestemmer hvor mange egg skal settes inn. Jeg fikk satt inn 2 egg ved 1. og 3. forsøk. Ved 2. forsøk fikk jeg kun 1,fordi den var et perfekt 4-delt egg.

Skrevet (endret)

på Riksen er det legene som bestemmer hvor mange egg skal settes inn. Jeg fikk satt inn 2 egg ved 1. og 3. forsøk. Ved 2. forsøk fikk jeg kun 1,fordi den var et perfekt 4-delt egg.

Endret av Gausmil
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kjenner i alle fall to små gutt-jente-prøverørstvillingpar, så at det settes inn mer enn ett egg i gitte situasjoner er helt sikkert.

Skrevet

Ops, blanda meg inn i feil tråd, sorry:)

Skrevet

har man noen som helst innvirkning på dette, eller er det kun legene som bestemmer? er det egentlig negativt å få satt inn to da, fordi de er dårligere enn om man bare får ett...? Ble du gravid etter de forsøkene, Anonym?

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om fra gynekologen er at prøverørsembryoer oftere deler seg og blir eneggede tvillinger enn andre embryoer + at tvillingsvangerskap er risikosvangerskap, og noe man prøver å unngå. Derfor er de litt restriktive med å sette inn flere egg, og gjør det oftest kun når man har hatt flere forsøk tidligere eller kvaliteten er dårlig. Det er visst heller ikke så mye større sjanse for graviditet ved å sette inn flere egg, men jeg husker ikke prosenttallene jeg fikk oppgitt, det er noen år siden.

(Ikke samme anonymbruker som over)

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om fra gynekologen er at prøverørsembryoer oftere deler seg og blir eneggede tvillinger enn andre embryoer + at tvillingsvangerskap er risikosvangerskap, og noe man prøver å unngå. Derfor er de litt restriktive med å sette inn flere egg, og gjør det oftest kun når man har hatt flere forsøk tidligere eller kvaliteten er dårlig. Det er visst heller ikke så mye større sjanse for graviditet ved å sette inn flere egg, men jeg husker ikke prosenttallene jeg fikk oppgitt, det er noen år siden.

(Ikke samme anonymbruker som over)

anonym fra over her. Signerer dette. Ja, jeg ble gravid, kun et av eggene fra siste forsøk festet seg

Skrevet

Jeg fikk satt inn to egg på alle forsøkene våre, på det siste forsøket så festet begge seg og vi fikk tvillinger.

Men de er blitt mer restrektive på å sett inn to egg pga tvillingsvangerskap er risikosvangerskap for mor og barn og som koster mere penger å følge opp.

Du kan være med på avgjørelsen ved å si at du ikke vil ha to egg inn, om du får to er opp til legen. Men mange klinikker setter inn to egg hvis det ikke er topp kvalitet på eggene, kvinnen er over 35 år eller hvis det er siste forsøket og ofte hvis det er fryseforsøk.

Skrevet

tusen takk for svar, det er virkelig ikke lett å få oversikten over alle muligheter der ute! Godt å se at det har klaffet for flere.. vipper over til å ta flere forsøk, men vi har hatt det så utrolig tøft, så vet rett og slett ikke hvordan vi vil klare oss hvis vi får tre neg forsøk... kjenner at det kanskje er greit å kaste inn håndkleet litt før.. men men, får se!

Skrevet

Offentlig setter det som oftest kun inn et egg hvis det er perfekt. ( de ser ann alder og hvor mange ganger man har prøvd og kvalitet på egg)

Legene på Ulevåll sa at man ikke ønsker flerlinggravideteter da dette er påkrevende for mor og barn.

Det finnes mengder av artikler om dette på nettet.

Jeg er på privatklinikk nå og de setter inn to hvis man ønsker det uansett kvalitet.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...