Gå til innhold

STRAX fargekart

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

sitter her med Strax fargekartet foran meg. er på utkikk etter en rolig og lys grønnfarge til kjøkkenet. Vi har innredning i bjørk, furupanel (lakk m hvitpigment)i tak og ask parkett. Vinduskarmer og lister i furu. Grønnfagen bør harmonere med NEVER som stua er malt i. Noen tips?

Skrevet

fant ikke så mange grønnfarger i Strax jeg.. :-?

Skrevet

Husk at du er ikke nødt til å velge farge fra Strax selv om du skal ha maling fra Strax. :blunke:

Skrevet

Oki, neppe her dere trodde menn kom inn i bildet, men har faktisk drevet med dette.. :)

Straxkartene er generelt veldig dårlige på grønne farger, prøv å finne et ladykart isteden.

Du har et kart fra Lady som heter "60 tidløse farger" eller noe i den dur. Der er det endel fine grønnfarger. Du kan også gå på et utendørs kart, for eksempel Jotun Dekkende utendørs, som har flere av de dypere fargene.

Om du er ute etter duse farger, vil Lady Fusion kartet være aktuelt for deg.

Det aller beste er å gå "amok" i en såkalt fargebar, det vil si de små lappene med 4 prøver på. Ta med deg de fargene du har lyst på og de som står nærmest, fargene er veldig forskjellige i det kunstige lyset i en butikk og det vanlige lyset hjemme.

Noe du må være veldig oppmerksom på, er at disse fargeprøvene du finner på fargechips (de lappene i fargebaren) og i brosjyrer, ofte har en glans som skiller seg litt fra malingen. Fargen i seg selv er ikke forskjellig (ikke så mye i allefall), men måten malingen reflekterer lyset på endrer fargen veldig.Tenk litt over dette.

Håper du har blitt littegrann klokere, send meg en pm om du har spm om spesielle farger, så skal jeg se om jeg kan bidra. :)

Skrevet

Bare en kommentar, men....skal dere bruke Straxmaling på kjøkkenet?? Vi ble anbefalt og bruke en annen maling som er litt mer slitesterk....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei: det er jeg som la inn hovedinnlegg. Nei skal ikke bruke STRAX på kjøkkenet(male panel), men det var det farvekartet jeg hadde, og på "den frodige paletten" er det noen fine farger synest jeg. Nå har jeg et LADY kart og, med "fortuna", "street", "terra" og "citrus". Tror jeg må på malebutikken og kikke litt, se etter Fusionfargene. Synest ofte det er vanskelig å finne farger i fargebaren, prøvene lyver endel synest jeg. (bommet totalt engang, grått ble babyblått=)) På de små fargeprøvene ser Glass,Sarepta og lys Kokari fin ut, må se om de har oppstrøksprøver på butikken..men bare kom med flere tips hvis dere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...