AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Jeg har veldig lyst til å jobbe på et laboratorium. Men har ingen utdannelse innenfor noe som har med lab å gjøre. Vet at bioingeniører jobber på lab. Så jeg lurer da på om det er noe man kan gjøre på lab, ta enkle prøver osv. hvor man ikke trenger utdannelse? Så en film her om dagen med en jente som jobbet på lab, hun hadde kanskje et årig utdannelse e.l., og jobbet med noe analyse greier for et firma. Noen som kan hjelpe meg? Vet det er et litt dumt spørsmål, men lurer veldig, og vet ikke hvor jeg skal lete. Det må da være noe man kan gjøre, identifisere væsker eller noe sånt, hvor man ikke trenger å være bioingeniør. Veldig takknemlig for svar
Cata Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Du kan jo lese litt i denne linken som jeg googlet meg fram til :
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Du kan jo lese litt i denne linken som jeg googlet meg fram til : Tusen takk
Gjest Anjelika Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Du kan kanskje bli laboratorieassistent. Et rimelig vidt begrep som kan bety så mangt, men ofte er det en person uten spesifikk utdanning innen feltet som gjør det en person uten utdanning kan gjøre. Dvs alt møkkaarbeidet, renhold/sterilisering f eks.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Du kan kanskje bli laboratorieassistent. Et rimelig vidt begrep som kan bety så mangt, men ofte er det en person uten spesifikk utdanning innen feltet som gjør det en person uten utdanning kan gjøre. Dvs alt møkkaarbeidet, renhold/sterilisering f eks. Tja, det kunne jo vært en begynnelse. Da hadde jeg hvertfall fått jobbet på lab. Men hvor finner man en slik jobb? Noen som vet om noen fabrikker/industri som jeg kan kontakte? Hvor skal jeg lete? Regner med det ikke er jobber som ligger på finn.no kanskje?
bioing Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 kjemi- og prosessoperatørutdanning på vgs nivå! bedre lønn en bioingeniører og en del lettere også!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 kjemi- og prosessoperatørutdanning på vgs nivå! bedre lønn en bioingeniører og en del lettere også! Høres spennende ut. Men jeg var ferdig med vgs i 2006 jeg da. Jeg har til våren en BA, men ikke i noe som har noe som helst med kjemi og laboratorier og gjøre. Jeg prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke så mye info. Skal søke litt til. Vet du om muligheter for å ta dette etter vgs? Er du bioingeniør? Har lest litt om det også, men det er jo en 3-årig utdannelse, men ser ikke ut som det er altfor vannskelig å komme inn i Oslo. Hva trenger man av realfagene for å komme inn? Takknemlig for svar
bioing Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Høres spennende ut. Men jeg var ferdig med vgs i 2006 jeg da. Jeg har til våren en BA, men ikke i noe som har noe som helst med kjemi og laboratorier og gjøre. Jeg prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke så mye info. Skal søke litt til. Vet du om muligheter for å ta dette etter vgs? Er du bioingeniør? Har lest litt om det også, men det er jo en 3-årig utdannelse, men ser ikke ut som det er altfor vannskelig å komme inn i Oslo. Hva trenger man av realfagene for å komme inn? Takknemlig for svar Dette er en link om kjemi og prosessutdanningen og hvor du kan ta det hen: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?ASP=21&Ran=65594&Niva=G&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&TP=02-06-09&Kurs=G.8860 Jeg regner med at du har mulighet for å ta det men det beste er å ta kontakt med noen inne på den siden.. Ja jeg er bioingeniør, og nei jeg tror ikke det er noe spesielt vanskelig å komme inn på studie i Oslo (ca 4 snitt??, samordnaopptak.no). Forøvrig kan du også ta utdanningen ved: •Universitetet i Agder •Høgskolen i Bergen •Høgskolen i Oslo •Høgskolen i Sør-Trøndelag •Universitetet i Tromsø •Høgskolen i Østfold •Høgskolen i Ålesund Disse fagene kreves for å komme inn: •Generell studiekompetanse + spesielle krav om matematikk R1/S1+S2 (2MX, 2MY eller 3MZ) + ett av fagene kjemi KJE1(2KJ), eller biologi BIO1 (2BI) eller fysikk FYS1 (2FY)
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Jeg jobber på et laboratorie og alle våre laboranter er lært opp der. Vi setter personlighet, nøyaktighet og forståelse for det som gjøres og viktigheten av at dette skal gjøres riktig først. Selvsagt krever dette at man har kompetent personell i bakgrunnen som kan spørres + utvikle metoder ol. Men det jeg mener er at det er muligheter selv om du ikke har utdanning innen faget hvis du allikevel har de rette egenskapene. Mange bedrifter med laboratorier tilbyr jo også mulighet for kursing ol underveis.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Må bare kommentere (er jeg som skrev anonymt over her) at selv om vi har laboranter uten fagutdanning så får de ikke bare møkkajobbene... De kjører analyser og instrumentene, skriver rapporter og hvis de er villig til å sette seg inn i ting for å få muligheten til å få mer ansvar så får de det. Og de får intern opplæring hvis det er behov og ønske om det.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Dette er en link om kjemi og prosessutdanningen og hvor du kan ta det hen: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?ASP=21&Ran=65594&Niva=G&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&TP=02-06-09&Kurs=G.8860 Jeg regner med at du har mulighet for å ta det men det beste er å ta kontakt med noen inne på den siden.. Ja jeg er bioingeniør, og nei jeg tror ikke det er noe spesielt vanskelig å komme inn på studie i Oslo (ca 4 snitt??, samordnaopptak.no). Forøvrig kan du også ta utdanningen ved: •Universitetet i Agder •Høgskolen i Bergen •Høgskolen i Oslo •Høgskolen i Sør-Trøndelag •Universitetet i Tromsø •Høgskolen i Østfold •Høgskolen i Ålesund Disse fagene kreves for å komme inn: •Generell studiekompetanse + spesielle krav om matematikk R1/S1+S2 (2MX, 2MY eller 3MZ) + ett av fagene kjemi KJE1(2KJ), eller biologi BIO1 (2BI) eller fysikk FYS1 (2FY) Takk for svar Har nå lest side opp og side ned om laborant yrket, bioing osv. Jeg ser at bioing også må ta blodprøver, så der ryker nok den utdanningen for meg
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Jeg jobber på et laboratorie og alle våre laboranter er lært opp der. Vi setter personlighet, nøyaktighet og forståelse for det som gjøres og viktigheten av at dette skal gjøres riktig først. Selvsagt krever dette at man har kompetent personell i bakgrunnen som kan spørres + utvikle metoder ol. Men det jeg mener er at det er muligheter selv om du ikke har utdanning innen faget hvis du allikevel har de rette egenskapene. Mange bedrifter med laboratorier tilbyr jo også mulighet for kursing ol underveis. Dette hørtes jo supert ut! To fluer i en smekk, liksom. Men hvordan i all verdan kan må få seg en slik jobb? Jeg har sett over alt som har med laboratorium på finn.no, og der ser det ut til at de kun søker folk som allerede har utdanningen/opplæringen. Og det er jo forståelig. Så hvordan være så heldig å få jobb på et sånt sted som du jobber? Hvor kan man lete? Kan du gi eksempel på firmaer hvor det er slike muligheter? Takknemlig for svar
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Jeg jobber på et laboratorie og alle våre laboranter er lært opp der. Vi setter personlighet, nøyaktighet og forståelse for det som gjøres og viktigheten av at dette skal gjøres riktig først. Selvsagt krever dette at man har kompetent personell i bakgrunnen som kan spørres + utvikle metoder ol. Men det jeg mener er at det er muligheter selv om du ikke har utdanning innen faget hvis du allikevel har de rette egenskapene. Mange bedrifter med laboratorier tilbyr jo også mulighet for kursing ol underveis. Høres ut som et veldig bra opplegg! Er jo også kjempeflott at man har mulighet til å jobbe seg oppover om man går inn for det.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Ok, ikke meningen å plage noen ved å dra opp en gammel tråd. Men kan ikke du, annonym bruker 10. nov 20:04 være så snill å svare. Jeg lurer sånn på hvor jeg kan få en slik jobb. Hvilke firma kan jeg kontakte? Har såå lyst til dette TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå