matentusiasten Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 (endret) Dette er såvidt jeg har forstått et omdiskutert tema. Jeg skal ta for meg dette på bloggen - i den anledning har jeg invitert gjester til blindtest. Vi skal finne ut om det er merkbar forskjell eller ikke, på buljong i pølsevannet. Hva er deres erfaringer med dette? Dere som mener at dette utgjør forskjell må gjerne komme med "oppskrifter" og andre tips, så skal jeg ta det i betraktning under "forsøket". Endret 9. november 2010 av matentusiasten
Supraspinatus Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Dette er såvidt jeg har forstått et omdiskutert tema. Jeg skal ta for meg dette på bloggen - i den anledning har jeg invitert gjester til blindtest. Vi skal finne ut om det er merkbar forskjell eller ikke, på buljong i pølsevannet. Hva er deres erfaringer med dette? Dere som mener at dette utgjør forskjell må gjerne komme med "oppskrifter" og andre tips, så skal jeg ta det i betraktning under "forsøket". Jeg har aldri smakt buljong som er lagt i pølsevann. Spent på resultatet. Det kommer jo litt an på type pølse og om den er delt eller ikke. Dersom det er et fysisk skille mellom innsiden av pølsen og utsiden, så vil jo ikke pølsen ta til seg noe smak, men i motsatt tilfelle så vil jo den ta til seg smak. Buljong er jo ganske salt, og det er de fleste pølser og. Kanskje det blir for mye av det gode?
matentusiasten Skrevet 9. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2010 Jeg gjennomførte en blindtest med 30 resultater ikveld. Skal sette meg ned og analysere dataen, så får vi se om det hadde noe for seg eller ikke =) Kan røpe at jeg hadde en kjele med øl+buljong i tillegg til en med bare buljong og en med bare vann. De to første hadde også laurbærblad, løk og pepper i seg. Følg med på bloggen for resultatet
Frk. Belle Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Jeg gjennomførte en blindtest med 30 resultater ikveld. Skal sette meg ned og analysere dataen, så får vi se om det hadde noe for seg eller ikke =) Kan røpe at jeg hadde en kjele med øl+buljong i tillegg til en med bare buljong og en med bare vann. De to første hadde også laurbærblad, løk og pepper i seg. Følg med på bloggen for resultatet Følger spent med Bruker selv brujong, men vi får se om jeg forsetter etter testen
Gjest navnelapp Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Eg er pølsesjef på dugnad i gården og på maaange loppemarknader, og har alltid timian, buljong og ein løk delt i to i kokevatnet. Å blande inn øl er sikkert også godt! Det skal eg prøve neste gong. :-)
matentusiasten Skrevet 11. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2010 Rapport kommer ikveld! Gled dere
Hoppetaujenta Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Jeg tror jo faktisk at buljong og andre smakstilsetninger jobber seg inn i pølseskrotten og gjør opplevelsen til noe mere...enn det var uten.
Pingting Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 Ut fra min høyst subjektive og sikkert litt lettlurte erfaring, så har det også litt med pølsene å gjøre. Hvis man kjøper typer som ikke smaker så mye, så tar de lettere opp smaken fra buljongen. Også tror jeg kanskje det har noe med trekketid å gjøre også? :klø: Og sikkert også med type pølseskinn, hvor mye fett vs kjøtt vs krydder vs annet det er i pølsene og så videre. Gleder meg til å se resultatene dine ihvertfall! Uansett: jeg er fan av å la dem trekke i øl, jeg da. Vørterøl har såpass mye og distinkt smak at det gir en liten piff på pølsene. Pleier å gjøre det slik. (hah, der fikk jeg reklamert for min egen blogg også) Hvis du buster vørterølmetoden blir jeg sur, Matentusiasten!
Antoinette Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 (endret) Jeg bruker en terning oksebuljong, en løk i båter og som tidligere nevnt, en kvist timian. Lærte det av mamma for mange år siden. Endret 11. november 2010 av Antoinette
matentusiasten Skrevet 11. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2010 Her er resultatet fra testen Kos dere!
Hoppetaujenta Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Næmmen, er det mulig? Hmm... Sikker på at ikke pølsene skulle ha vært fortært uten alt tilbehøret da? Det tror nemlig jeg.
matentusiasten Skrevet 11. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2010 Næmmen, er det mulig? Hmm... Sikker på at ikke pølsene skulle ha vært fortært uten alt tilbehøret da? Det tror nemlig jeg. Halve testen ble utført uten tilbehør/lompe!
Gjesten Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Dette var veldig interessant! Jeg lurer på hva som hadde skjedd med smaken om man hadde brukt en gaffel og stukket noen hull i pølsen før man la den i vannet *har overhodet ingen peilig på mat, så ikke angrip*
Independent_ Skrevet 11. november 2010 #14 Skrevet 11. november 2010 (endret) Min første tanke var at nei det har ingenting for seg med buljongen i vannet, fordi pølser har skinn og derfor ikke trekker til seg smaken inn i kjøttet. :gjeiper: Endret 11. november 2010 av Independent_
matentusiasten Skrevet 11. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2010 Dette var veldig interessant! Jeg lurer på hva som hadde skjedd med smaken om man hadde brukt en gaffel og stukket noen hull i pølsen før man la den i vannet *har overhodet ingen peilig på mat, så ikke angrip* Et par av pølsene ble skjært i, og gikk tilbake i vannet uten at det hadde noe å si. Lurer på om jeg skal kontakte en pølsemaker for en proffs mening på feltet. Stay tuned =) Uansett vil gaffelstikking ødelegge "snerten" som skal være i en skikkelig wienerpølse, så det er uaktuelt!
Gjesten Skrevet 11. november 2010 #16 Skrevet 11. november 2010 Et par av pølsene ble skjært i, og gikk tilbake i vannet uten at det hadde noe å si. Lurer på om jeg skal kontakte en pølsemaker for en proffs mening på feltet. Stay tuned =) Uansett vil gaffelstikking ødelegge "snerten" som skal være i en skikkelig wienerpølse, så det er uaktuelt! Godt å vite!
Nuith Skrevet 11. november 2010 #17 Skrevet 11. november 2010 Ikke for å ødelegge tråden, men jeg er oppvokst med at buljong i pølsevannet er viktig når man koker STEKEPØLSER, ikke wienerpølser. Ja, vi kokte mye stekepølser.
Antoinette Skrevet 12. november 2010 #18 Skrevet 12. november 2010 (endret) Så på bildene fra testen at du har brukt wienerpølser fra Finsbråten, de synes jeg smaker forferdelig. Men ja, ikke noe gaffelstikking i pølsene, da smaker de bare vann etter trekking. Endret 12. november 2010 av Antoinette
Gjest Consensio Skrevet 12. november 2010 #19 Skrevet 12. november 2010 Jeg merker veldig stor forskjell på pølsene om de har liggi i vann eller buljong. Bruker ikke slik pølsebuljong da, men ofte hjemmelaget buljong. Har faktisk forsøkt blindtest selv, og merker hva som var hva hver gang
matentusiasten Skrevet 12. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 12. november 2010 Bra dere er kritiske. Jeg liker å sette problemer under debatt! Jeg skal kontakte en pølsemaker for å få en "second opinion" =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå