AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Vi leier en leilighet, hvor det står presisert i kontrakten at dyrehold ikke er tillatt. Helt greit. Men så har det seg sånn at en av våre venner har en hund. De bor et stykke unna oss, såpass langt at hunden helst bør være med når eieren er på besøk (et "normalt" besøk inkludert reisevei er litt for lenge å være alene for en hund). Så derfor har altså denne hunden vært på besøk hos oss et par ganger, maks 3-4 timer av gangen. Forrige gang hund og eier var på besøk, traff de husverten vår på utsiden. Litt senere fikk vi melding fra husverten om at dyrehold var forbudt ihht. kontrakten. Jeg sendte melding tilbake og spurte om det gjaldt dagsbesøk også, og det gjorde det visst.. Jeg har ingen problemer med å rette meg etter husvertens ønsker, men jeg lurer på om han egentlig har mulighet til å nekte hunden å bare komme på besøk? En ting er overnatting eller veldig mye besøk, men det er ikke tilfellet her..
frøken_øst Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 kjenner ikke til reglene på dette området, men kan umulig tenke meg at utleier kan nekte deg å ha besøk av venner med hund, det får være måte på hva utleier skal kunne bestemme. Min erfaring er at mange utleiere prøver seg i forhold til å innføre alle de reglene de selv ønsker skal gjelde, men at de ikke har hjemmel i loven for disse
Gjest Feline. Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Siterer husleieloven: Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. -og jeg tviler på at hunden er til ulempe for huseieren bare noen timer... Og etter min mening er det god nok grunn at den hunden ikke kan være alene hjemme i mange timer når vennen din kommer på besøk
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Tusen takk for svar begge to, nå har jeg noe å slå i bordet med!
frøken_øst Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 og dyrehold betegner jo hvis hunden bor der permanent over tid, å ha en hund på besøk er ikke dyrehold:) det er greit nok at utleiere skal kunne bestemme over sitt utleieobjekt, men innenfor rimelighetens grenser og man skal ikke bare la seg overkjøre:)
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Makan til maktmisbruk da hehe. Men man må huske at noen ganger har han kanskje en god grunn! En slektning av meg leier under kjempetrivelige husverter, og der får de ikke ha noe som helst hund eller dyr pga at datteren deres er utrolig allergisk! Selv om de ikke er der nede selv så kan det jo skje i senere tid da de har flyttet ut feks. Og er man foreldre så vil man jo ikke utsette barna for noe som kan være farlig for de :S Men har ikke din utleier noen bra grunn å komme med så er han litt sær da. Han liker vel ikke hunder, og dere har kanskje ikke noe spesielt forhold til han annet enn en leieavtale, så man bør vel bare føye seg etter om han ikke gir etter etter en prat
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Heisann! Ifølge loven (har snakket om dette med advokat for to måneder siden) er det slik at huseieren din må bevise at hunden er til ulempe for ham/andre brukere av eiendommen. Det er med andre ord ikke ditt ansvar å bevise at hunden ikke er til sjenanse, men de som hevder at den er det sitt ansvar. Noen andre her nevnte allergi blant barn, og det er jo noe man bare må ta hensyn til, men, da må det jo nesten nevnes på forhånd. Kontrakter som inneholder avsnitt om dyrehold kan man fint se bort ifra (altså det aktuelle avsnittet, ikke hele kontrakten). Tilbake til allergi; om man har husdyr, og når man er på visning det blir nevnt alvorlig allergi, er det jo både til det beste for deg selv og huseier at du finner et annet sted å bo. Så nei, huseier kan ikke nekte deg å ha en hund på besøk bare fordi han "ikke liker hunder". Men har han en veldig god grunn, bør du kanskje ta det til etterretning? Grunnen til at mange ikke vil ha husdyr er jo de innlysende: allergi/helse (mennesker kan reagere allergisk opp til fem år etter hunden var der) og slitasje forårsaket av dyret. Er leietakeren derimot innstilt på å erstatte ting dyret har skadet når de flytter ut, burde det jo ikke være noe problem. Tenker da på oppklorte dører/karmer etc. Er jo aldri en hyggelig situasjon, men du bør kanskje spørre huseieren din om det ligger noe spesielt bak det at de ikke vil ha dyr der? Ellers så bør du for høflighetens (og nabofredens) skyld informere om at et dyr blir å oppholde seg i leiligheten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå