Gå til innhold

Hvorfor sitter han "feil" vei? Hva svarer man til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hvorfor sitter han feil vei?" spurte tre små jenter i barnehagen da jeg satte sønnen min inn i bilen da jeg hentet ham i dag. Han er to år gammel og sitter selvsagt bakovervendt og det skal han gjøre så lenge det er tryggest, dvs til han er fire. Jeg setter bilsikkerhet høyt. Instinktivt svarte jeg at det var fordi det var best hvis noe skjedde med bilen. Hadde en voksen spurt meg (og det gjør de, forbausende få har barna sine bakovervendt og kommer med alle slags tåpelige unnskyldninger som på ingen måte når opp til "fordi det er tryggest") hadde jeg selvsagt sagt min hjertens mening uten å mukke. Men da jeg kjørte fra barnehagen tenkte jeg litt over hva disse barna tenkte. Jeg regner med jeg kommer til å bli spurt dette oftere og oftere ettersom sønnen min blir eldre og færre og færre andre på hans alder sitter bakovervendt. På den ene siden vil jeg ikke si til andres barn at foreldrene deres ikke gjør det som er best, men samtidig føler jeg ikke at jeg har noe ansvar for å beskytte dem mot det jeg ser på som ren idioti. De bør jo sitte bakovervendt de også. Jeg kommer selvsagt ikke til å legge skjul på det for min egen sønn hvis eller når jeg får samme spørsmål fra ham, jeg kommer til å si rett ut at det er det beste hvis noe skjer og at jeg heller vil gjøre noe annerledes enn alle andre hvis det betyr at han er trygg.

Så egentlig har jeg svart på mitt eget spørsmål, men jeg lurer vel litt på hva andre som har opplevd dette har svart. Sier dere det som det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel berre å seie at det er tryggast å sitje "feil veg"?

Skrevet

Er vel berre å seie at det er tryggast å sitje "feil veg"?

Enig. Det enkle er som regel det beste.

Skrevet

"Hvorfor sitter han feil vei?" spurte tre små jenter i barnehagen da jeg satte sønnen min inn i bilen da jeg hentet ham i dag. Han er to år gammel og sitter selvsagt bakovervendt og det skal han gjøre så lenge det er tryggest, dvs til han er fire. Jeg setter bilsikkerhet høyt. Instinktivt svarte jeg at det var fordi det var best hvis noe skjedde med bilen. Hadde en voksen spurt meg (og det gjør de, forbausende få har barna sine bakovervendt og kommer med alle slags tåpelige unnskyldninger som på ingen måte når opp til "fordi det er tryggest") hadde jeg selvsagt sagt min hjertens mening uten å mukke. Men da jeg kjørte fra barnehagen tenkte jeg litt over hva disse barna tenkte. Jeg regner med jeg kommer til å bli spurt dette oftere og oftere ettersom sønnen min blir eldre og færre og færre andre på hans alder sitter bakovervendt. På den ene siden vil jeg ikke si til andres barn at foreldrene deres ikke gjør det som er best, men samtidig føler jeg ikke at jeg har noe ansvar for å beskytte dem mot det jeg ser på som ren idioti. De bør jo sitte bakovervendt de også. Jeg kommer selvsagt ikke til å legge skjul på det for min egen sønn hvis eller når jeg får samme spørsmål fra ham, jeg kommer til å si rett ut at det er det beste hvis noe skjer og at jeg heller vil gjøre noe annerledes enn alle andre hvis det betyr at han er trygg.

Så egentlig har jeg svart på mitt eget spørsmål, men jeg lurer vel litt på hva andre som har opplevd dette har svart. Sier dere det som det er?

Har samme probl.. har en svigerinne som gir f. i bilsikkerhet og ungene hennes er ofte hos oss. venter bare på dette spørsmålet.. Er jo greit med voksne, der sier man det som det er. men med barn? hvis de spør hva som kan skje vis du sitter forrover, hva svarer du da? "du kan brekke nakken!!" ??

Skrevet

Hadde svart at setet hans skal stå den veien, og at alle må sitte i setet sitt når de kjører bil.

Skrevet

Så rart. Dette spørsmålet fikk jeg faktisk fra noen barn i barnehagen der jeg jobber i dag. De spurte hvorfor P på tre år sitter feil vei i bilen (hun ble hentet akkurat da). Jeg svarte bare at " det er sikkert fordi hun skal sitte slik". Da sa ei av jentene:" Åja. Kanskje hun må sitte slik i den bilen.Det er sikkert slik det er" Små barn krever ofte ikke så lange og utgreiende svar. De var fornøyd med svaret fra meg.

Skrevet

Mens jeg la ingenting i mellom når en venninne av datteren spurte hvorfor hun måtte ha bilbelte på; det måtte hun ikke hos mamma....

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Regner med du lærer å svare barn så snart ditt eget krapyl begynner å stille deg 400 spørsmål om dagen ;)

Skjønner ikke helt problemstillinga di egentlig. Må si jeg blir litt forvirra her..

Lurer du på hva du burde sagt til barna?

Synes du det er vanskelig å snakke med barn?

Er du irritert fordi barna ikke visste årsaken?

Er du irritert på voksne mennesker som spør?

Eller var du bare ute etter å rettferdgiggjøre hvorfor du settr barnet ditt feil vei i bilen?

Skrevet

Regner med du lærer å svare barn så snart ditt eget krapyl begynner å stille deg 400 spørsmål om dagen ;)

Skjønner ikke helt problemstillinga di egentlig. Må si jeg blir litt forvirra her..

Lurer du på hva du burde sagt til barna?

Synes du det er vanskelig å snakke med barn?

Er du irritert fordi barna ikke visste årsaken?

Er du irritert på voksne mennesker som spør?

Eller var du bare ute etter å rettferdgiggjøre hvorfor du settr barnet ditt feil vei i bilen?

Nei, hun var bare ute etter å fortelle alle som ikke har anledning til å ha barna bakovervendt i bil at de er idioter som ikke skulle hatt barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger ikke rettferdiggjøre at barnet mitt sitter bakovervendt. Etthvert oppegående menneske har fått med seg at det er det tryggeste for barnet sitt. Velger man da å gjøre totalt motsatt får man ingen respekt hos meg rett og slett. Jeg bryr meg midt på ryggen om unnskyldinger som bilsyke etc. Jeg vil heller ha spy i bilen, eller holde bilkjøring til et absolutt minimum (f.eks. kun korte turer for å handle og i allefall ingen langkjøring, da tar vi tog eller fly) enn å risikere at barnet mitt dør hvis noe skulle skje. Det er et veldig veldig lett valg.

Skrevet

Hun setter så visst ikke barnet sitt "feil vei", derimot RIKTIG vei.

TS; jeg synes du skal være ærlig med dem som spør, og svare at det er tryggest.

• Liker 1
Skrevet (endret)

TS: med mindre agendaen din er som gjest #9 antyder, synes jeg du legger alt for mye tolkning i spørsmålet fra barna.

"Hva mener de egentlig" osv.. (Pluss antydningen om at de trolig vil forstå det som kritikk av foreldrene deres dersom du svarer at du mener det er best på den måten du gjør det.) Herregud, de er barnehagebarn! De har ikke lært å bruke dobbelt betydning, hint og antydninger bevisst enda.

Svar enkelt og greit som de andre her sier. Du har ingen plikt til å komme med lange utredninger og rettferdiggjøring av egne handlinger overfor tilfeldige småbarn. Det har ingen hensikt, heller.

Endret av Spinell
Gjest Gjest også mamma
Skrevet

I utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i å forklare andres barn om ting de spør om. Men du virker utrolig sinna, så jeg anbefaler deg å henvise dem til deres egne foreldre. Så kan heller foreldrene fortelle hvilke grunner de har for å sette dem forovervendt.

Skrevet

Min sønn sitter fremovervendt nå når han snart er fem, men sitter fortsatt i stor bilsete, dvs sånn som de på året under kaller "babysete". Dette er unger jeg kjenner så jeg har null problem med å svare. Men dette har de lært et sted. Kanskje av de andre ungene som kjører til barnehagen og sitter foran med vanlig bilbelte over halsen. Jeg så to i dag og tre i går, så dette er ikke trollete eller en syk film - dette er virkeligheten.

Jeg blir faktisk helt satt ut.

Trygg Trafikk anbefaler nå seter til 10 år er det vel - ok, ikke trepunktseler, men likevel. Foreldre er så jævlig opptatt av bestitest-votter og dresser - men kjører med unga veltende rundt i bilen. Galskap!

Skrevet

Lurer veldig på hva du gjør den dagen barna kommer med et virkelig vanskelig spørsmål?

Skrevet

Jeg synes IKKE TS er ute etter å sette andre på plass, men helelr at hun ikke vil gjøre livet til ungene 'skremmende' fordi de evt oppfatta at de ikke sitter på en 'trygg' måte, fordi hun sa at bakoversitting var tryggest. Forstår ikke hvorfor noen tar seg så nær av inlegget til Ts..

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes IKKE TS er ute etter å sette andre på plass, men helelr at hun ikke vil gjøre livet til ungene 'skremmende' fordi de evt oppfatta at de ikke sitter på en 'trygg' måte, fordi hun sa at bakoversitting var tryggest. Forstår ikke hvorfor noen tar seg så nær av inlegget til Ts..

Ja, det er rart at det er de som vil barnas eget beste som må forsvare seg. Tydelig at enkelte her føler seg ille berørt, og med god grunn.

Gjest Småbarnsmor
Skrevet

Jeg ville rett og slett bare svart at h*n sitter riktig vei, ikke feil vei og latt det være med det.

Ofte så nøyer barn seg med et enkelt svar, men om det hadde kommet et oppfølgingsspørsmål, så hadde jeg svart at det var fordi det var tryggest.

Enkelt og greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...