Gå til innhold

Samebryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert i samebryllup neste sommer, og det blir veldig spennende. Men jeg lurer veldig på en ting: Hva har man på seg alle tre dagene? Jeg har ikke kofte, og bunad orker jeg ikke å dra med meg. Skal jeg ha tre forskjellige kjoler?

Hva skjer egentlig på de forskjellige dagene? Vet jo ingenting om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spørre brudeparet? Samebryllup høres jo veldig spennende og eksotisk ut da!

Skrevet

Hva med å spørre brudeparet? Samebryllup høres jo veldig spennende og eksotisk ut da!

Jeg kjenner ikke brudeparet. Det er søskenbarn av mannen min, og mannen min har heller aldri vært i samebryllup i voksen alder, og det er ganske håpløst å spørre mannen min om jeg trenger tre kjoler eller ikke. Hehe.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Hva med å spørre svigerforeldrene dine? De er vel tante og onkel til en av brudefolket. Siden mannen din har vært i samebryllup som barn, regner jeg med at foreldrene har vært tilstede i samisk bryllup tidligere...

Ellers må jeg si at det første jeg tenkte var bunad. Ser du ikke ønsker å ta den med, men jeg vil foreslå at du vurderer bunaden en gang til.

Endret av Spinell
Skrevet

Ja, har tenkt å spørre svigerforeldrene mine i jula når vi er på besøk, men det er svigerfar som er samisk, og jeg tror ikke han bryr seg så mye om kjoler. Ikke svigermor for den saks skyld. Hehe. Det var derfor jeg tenkte å spørre her også.

Men mannen har noen andre søskenbarn jeg sikkert kan sende mail til på facebook og spørre.

Skrevet (endret)

Angående bunad, det er flere grunner til at jeg ikke har så lyst til å ta med den. Den består av mange deler, er redd for å rote bort noen. Dessuten er den ukomfortabel å ha på. Og så har jeg jo bare en skjorte, så det kan jo bli litt ubehagelig å ha den på flere dager på rad.

Og så må den syes inn. Men det må den jo uansett. Så jo, jeg skal vurdere det.

Men lurer jo litt på om noen har noen erfaringer med hva som er forventet.

Endret av Store My
Skrevet

Da tar du på deg en kjole du føler deg flott i, enkelt og greit! ;)

Hvordan "kleskoden" er kommer litt an på selve bryllupet, er det et skikkelig tradisjonelt samisk bryllup med flere hundre gjester, eller er det færre gjester? Vet du om det er mange andre ikke-samer som skal dit?

Har selv vært i samisk bryllup flere ganger, og moren min (som ikke har kofte) har bare tatt på seg det hun enn har av finklær (kjole eller skjørt) der og da. En fin sommerkjole bør gjøre susen... :) Det er som regel ikke så veldig strengt mht. kleskode i samiske bryllup for de som ikke bruker kofte, så lenge man har pyntet seg normalt anstendig.

Så først nå at det skulle vare i tre dager. Det har jeg aldri vært med på, men alle andre (som bruker kofte) bruker jo de samme klærne alle dagene, så det burde jo du også kunne. Men om du har flere antrekk på lur kan det jo alltids være greit å skifte? Hmmm...

Tror det blir bra uansett hva du bestemmer deg for. ;) Men det flotteste er jo så klart om du tar med bunad, alltid veldig pent med et bunadsinnslag i samiske bryllup.

Skrevet

Da tar du på deg en kjole du føler deg flott i, enkelt og greit! ;)

Hvordan "kleskoden" er kommer litt an på selve bryllupet, er det et skikkelig tradisjonelt samisk bryllup med flere hundre gjester, eller er det færre gjester? Vet du om det er mange andre ikke-samer som skal dit?

Har selv vært i samisk bryllup flere ganger, og moren min (som ikke har kofte) har bare tatt på seg det hun enn har av finklær (kjole eller skjørt) der og da. En fin sommerkjole bør gjøre susen... :) Det er som regel ikke så veldig strengt mht. kleskode i samiske bryllup for de som ikke bruker kofte, så lenge man har pyntet seg normalt anstendig.

Så først nå at det skulle vare i tre dager. Det har jeg aldri vært med på, men alle andre (som bruker kofte) bruker jo de samme klærne alle dagene, så det burde jo du også kunne. Men om du har flere antrekk på lur kan det jo alltids være greit å skifte? Hmmm...

Tror det blir bra uansett hva du bestemmer deg for. ;) Men det flotteste er jo så klart om du tar med bunad, alltid veldig pent med et bunadsinnslag i samiske bryllup.

Takk for svar. Svigermor mente at man har på seg "bryllupsklær" den første dagen, og "søndagsklær" de andre dagene. Håper det stemmer ;) Da kan jeg eventuelt kjøpe en ny kjole (alltid fint med en unnskyldning for å kjøpe ny kjole) og ha på meg andre finklær de andre dagene. Og når du også sier at det ikke er så strengt iht kleskode, så føler jeg meg beroliget på det området.

(Forøvrig vet jeg ikke hvor mange som er bedt i bryllupet. Tenkte å høre med ene søskenbarnet av mannen min etter vi har mottatt innbydelse. Kan jo hende det står noe på innbydelsen også).

Du har rett i at det er fint med bunadinnslag i samiske bryllup. I mitt bryllup hadde ca halvparten av gjestene kofte, og veldig mange hadde bunad og noen hadde andre klær. Det ble veldig stilige bilder. :Nikke: Så jeg tenker mer og mer på om jeg skal ha med meg bunaden eller ikke. Har jo god tid til å tenke på det, det er jo tross alt ikke før neste sommer (jeg bare liker å være forberedt i god tid. Hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...