Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er student med vanlig deltidsjobb, men vurderer å starte eget firma, av flere grunner. Hvordan blir dette i forhold til lånekassens inntektsgrense? Ser på hjemmesidene deres at:

Er du selvstendig næringsdrivende, blir personinntekten fastsatt etter egne regler. Det er skattemyndighetene som forvalter disse reglene og som fastsetter personinntekten til selvstendig næringsdrivende. Les mer på www.skatteetaten.no.

Min tidligere erfaring med enkelmannsforetak er at inntekten blir fastsatt ut fra regnskapet, etter at alle utgifter er trukket fra, er det denne inntekten de henviser til her? Noen som har erfaring med dette, og vet hvordan det fungerer i praksis?

Og hva skjer dersom man sparer opp en buffer/formue i firma, vil dette påvirke formuegrensa hos Lånekassen? Hva med verdier i firmaet, i form av utstyr og gjenstander?

Endret av Auraya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med det er den personinntekten du sikter til ja. Jeg er også selvstendig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) og student, men har bare studert 1 1/2 år, og tjente langt under noen grense i fjor.

Angående formue: Hvis du har enkeltpersonforetak er det ikke noe formelt skille mellom privat og firmaøkonomi, så formue i firmaet vil gjelde som din personlige (men husk at gjeld, f eks voksende studielån, trekkes fra så det heldigvis skal littegrann til å komme over grensa). Hvis du oppretter et aksjeselskap og antagelig også et NUF vil det nok være andre regler, men disse kan jeg ikke så mye om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...