MajaSol Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 (endret) Mine erfaringer med Vitex agnus castus. Har brukt det i to runder nå, for å stabilisere menstuasjonen etter p-pillebruk. Slutta med pilla for litt over et år siden. Første gangen hjalp det meg med å få mensen ca en gang i mnd (har tidligere hatt VELDIG uregelmessig, kan være flere mnd mellom hver) Jeg har nå gått på det i litt over 2 måneder, og det har ikke fungert enda, men har lest flere steder at det tar 3 mnd før det fugerer optimalt? så håper det kicker inn snart. Jeg tar vitex som inneholder 1000 mg, hva optimal dose er tror jeg er vanskelig å si? Savner mer seriøs forskning på dette! Men ikke ta det etter at du event har blitt gravid. Og jeg tror at man trenger ikke ta det mens man har mensen.. MEN, noe annet viktig jeg vil nevne om Vitex, er at tidligere siden jeg var tenåring, har jeg vært VELDIG plaget av soppinfeksjoner i underlivet, fåfort jeg har badet for lenge, hoppa i høyet litt tett etter hverandre eller gått i klamme klær, eller alle de tingene , så får jeg garantert soppinfeksjon, har gått på en helt utrolig mengde canesten kurer, legen sier jeg er en av de uheldige som får det veldig lett, MEN DET jeg skal frem til! Etter at jeg har begynt å ta vitex, det er for ca 8-9 mnd siden! Har jeg ALDRI hatt soppinfeksjon! Og jeg har ikke levd noe annerledes utenom at jeg har tatt vitex i lengre perioder! Er overbevist om at dette er en genial side ved vitex som veldig få vet om!!! Det er jo så mye bedre å forebygge og aldri få det? Enn å behandle utbrudd og alt det ubehaget som følger med der? Dette er uansett min erfaring med vitex, som stort sett er positiv, men venter fortsatt som sagt på å få en helt regelmessig mens... MajaSol Endret 9. november 2010 av MajaSol
PlommentilPus Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Leste akkurat at Vitex hemmer sopp
MajaSol Skrevet 9. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2010 Leste akkurat at Vitex hemmer sopp Hvor leste du om det? :D Har saumfara nettet opp og ned etter det :O)
PlommentilPus Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm
MajaSol Skrevet 9. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2010 http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm ja jeg vet at det står der :O) men det er det ENESTE stedet jeg fant noe info om akkurat det. jeg stoler ikke helt automatisk på den informasjonen når jeg ikke finner noe annet om det på nettet, hverken på norsk eller engelsk... hvis du skjønner :O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå