Gå til innhold

Fortvilet og forvirret..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet på 6.året. Min samboer flyttet inn for snart 3 år siden. Han har betalt minimalt for å bo her. Jeg har et avdragsfritt lån på leiligheten, og fordi jeg har vært redd for at han skulle betale ned på mitt lån, har vi betalt halvparten av husleien hver, og så har jeg betalt ham tilbake det han har betalt for mye iløpet av året når skatteoppgjøret har kommet. I ettertid har jeg forstått både på mine venner og mine foreldre at dette ikke har vært riktig... De mener at han skal betale halvparten og ferdig med det? Hva mener du/dere?

Det er altså snakk om en veldig sentral leilighet midt i byen, med nydelig utsikt - totalrenovert rett før jeg kjøpte. Og han har betalt rundt 2000,- lenge, mens vi nå er "oppe" i 2500,- hver pga rentene. Absolutt alt av interiør har jeg kjøpt, både før han flyttet inn og etterpå. Dette gjelder også flatskjerm og pc. (Han eier ikke annet enn et par gitarer, sine egne klær og dvd'er+cd'er) Bilen min har han også benyttet seg av tilnærmet gratis, fordi min kjære pappa hele veien har betalt veiavgift og forsikring på den. De eneste utgiftene han har på den er spleising av bensin, og i det siste noen reparasjoner vi har spleiset på. Men han mener altså da at siden han er med på å betale på reparasjoner på min bil, er bilen like mye hans som min...

Nå har det oppstått en ny ubehagelig situasjon.. Låsen på ytterdøren nede ble ødelagt for litt siden. Dvs dørtelefonen sluttet å virke. Ytterdøren deler vi med èn av de 3 andre leilighetene i bygget, så denne leiligheten skal selvsagt være med på å betale reparasjonen. Grunnen til at den ble ødelagt er ren slitasje. Reparasjonskostnaden ble på nesten 4200,- og nå nekter min samboer å være med på å betale for det, fordi det ikke er hans leilighet, som han sier... Jeg synes imidlertid at han absolutt skal være med på det, for dette er jo en ytterdørlås vi ALLE har gjort slitasje på - inkludert han. Og med tanke på alt det ovennevnte, blir jeg så fortvilet over at han atter en gang bare skal slippe gratis unna.

Vi betaler 500,- kr i mnd til en felles konto for alle 4 leilighetene i bygget, som går til felles forsikring. Som f.eks hvis huset må males, taket repareres osv.. Vet du/dere om dette med dørlåsen kan tas av denne kontoen?

Og er det noen som er i samme situasjon som oss, hvor den ene eier absolutt ALT - leilighet, interiør, pc, bil osv. Hvordan gjør DERE det?? Finnes det noen oversikt over hva som er riktig å dele på når bare den ene eier leiligheta?

Er så fortvilet og så vanvittig lei av å krangle om penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen grunn til at han ikke har kjøpt seg inn? Det ville jo gjort alt enklere for dere begge.

Skrevet

Jeg synes han burde betale husleie jeg, uten at det betyr at han nedbetaler på ditt lån. Det er uhørt at han skal bo gratis, fordi du er redd for at han kan kreve 50% om dere går ifra hverandre. Han har jo fått gullhøna og mer til! Det må du få orden på. Jeg vet ikke hvordan, men håper noen andre i samme situasjon kan gi deg råd og løsning.

Skrevet

Er det noen grunn til at han ikke har kjøpt seg inn? Det ville jo gjort alt enklere for dere begge.

Ja, grunnen er at han rett og slett ikke får lån... Han har altfor mange inkassosaker på seg.

Skrevet

Jeg synes også han burde betale husleie. Frekt av han å mene at bilen er halvparten hans fordi om han har betalt reperasjon. Er også frekt av han å ta imot skattepengene dine som tilbakebetaling av "husleia" hans. Bo gratis og gratis bil jada.

Skrevet

Hva ville det kostet han å bo i en leilighet uten deg? Det er jo litt ulike priser på leiemarked rundt i landet, men tror jeg ville tatt utgangspunkt i det det ville kostet han å leie en leilighet, i denne leide leiligheten ville han i tillegg hatt utgifter til strøm, internett osv... kanskje jeg ville gjort det litt billigere siden dere er kjærester, men det er i hvertfall et forhandlingsgrunnlag. Helt uhørt at han skal bo som nå i hvertfall.

Skrevet

Han leier jo av deg. Det er ikke din skyld at han har en skakk økonomi. Hadde han leid et annet sted ville det sikkert være mye dyrere. Han bør betale mer, det mener nå jeg. Du kan ikke være redd for at han skal føle seg lurt. Han kunne uansett ikke brukt pengene sine til å nedbetale noe lån.

Han burde også være med på å betale reparasjon på noe han er med på å slite ut.

Det er DIN bil. Bruker han den, får han være med å betale reparasjoner når han kan ha vært med å forårsake skadene, og selvsagt skal dere dele på bensin når dere begge bruker den. Hvis dette ikke er en god ordning for han får han ligge unna bilen din og heller skaffe seg sin egen.

Skrevet

Han taper ikkje på å leige hos deg. Han måtte uansett ha betalt husleige ein plass. Sett opp ei fast husleige. Del på straum, internett, kabel-tv, slike løpende utgifter som er uavhengig om at leiligheten er eid eller leid...eventuelt legg på husleiga hans tilsvarende.

Du betaler alt av reperasjoner og oppussing av leiligheten, også denne låsen. Det gjelder forøvrig også reperasjon/bytte av kvitevarer som er nødvendig i ein leilighet.

Så lenge bilen står registrert på deg som einaste eiger så er du eineste eiger. Dere bør avklare bruk og utgifter vedrørende bilen slik at det ikkje blir krangel i framtida.

Hos oss eide han bilen, men eg fekk bruke den. Delte bensinutgiftene, men resten av utgiftene tok han seg av. Nå var det kun rett og rimelig sidan eg betalte husleiga og mange av dei andre fellesutgiftene sidan han ikkje hadde fast jobb og dermed begrensa inntekt.

Skrevet

leit å oppdage slike sider ved samboeren sin mener jeg, syntes det høres veldig smålig av han å ikke være med på denne betalingen. Skjønner at det er ubehagelig å krangle om penger, men hvis grunnen til krangler er at han som regel snor seg unna betalinger og da får deg til å føle at det er du som er urimelig, det synes jeg er så feil som det kan få blitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...