AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Når jeg sitter litt på facebook og kikker på 13- åringens og hennes venner på facebook så blir jeg til tider opprørt. Mye velger jeg å la passere selvfølgelig, har jo vært ung selv også, men kjenner at mye gjør meg opprørt. Det siste nå er at de kategoriserer hverandre fra 1- 10 på utseende. Jeg har sagt til datteren at dette er noe som fort kan bli sårende, og ser nå at noen av vennene har fått score under 5 av andre venner. Hva skal man gjøre som forelder? Ta på seg ørepropper og skylapper og la det passere, eller gnåle om dette til datteren. Nå er det ikke hun som har gitt slike lave score, men hun gir noen venninner 7 og 8 og andre 10- jeg synes det er noe stort tull!! Huff! Og så er det rasistiske "vitser" som går på omgang, og tommelen opp på ulike stygge videoer! Jeg kan jo ikke bli en stalker på min datters facebookside heller føler jeg, på jakt etter noe som jeg må ta opp med henne. Nei må vel bare fortsette slik vi har gjort, at jeg tar opp det med henne hvis jeg ser noe som hun gjør som jeg ikke liker, å ikke bry meg om hva alle andre gjør. Andre som kjenner seg igjen?
minipia Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Mine barn er for små til å være på facebook enda, så jeg har ikke erfaring, men; jeg synes absolutt man kan være "stalker" på sine BARN, og barn er de fortsatt når de er 13 år. Jeg synes man skal være forelder så lenge man kan, og følge med på hva barna gjør. Selvfølgelig skal en 13-åring ha privatliv, men ikke på det nivået. Se forøvrig klipp fra en artikkel i Budstikka om mobbing på ungdomskolen: Man mobber på en helt annen måte enn tidligere. Dere chatter på internett, tar bilder med mobiltelfonene og sender fra dere kommentarer som når veldig mange, sier Eirik Skarsbø. Han er med i Bruk Hue-kampanjen som startet på Risenga skole i Asker denne uken. Kampanjen er et landsomfattende prosjekt for å forebygge såkalt digital mobbing blant unge. Flere skoler i Asker og Bærum er med i kampanjen, som tar for seg et stadig økende område av mobbing. - Et alvorlig problem - Vi er bekymret over denne utviklingen. Det er et alvorlig problem at internett er blitt vår tids gapestokk, sier politiførstebetjent Berit Michelet i ungdomsteamet på Bekkestua. - Det virker som terskelen for å følge loven på nettet er lavere, sier Michelet. Også rektoren ved en Asker-skole frykter at man bare ser toppen av isfjellet. På skolen ble det onsdag kveld arrangert et foreldremøte ettersom man har måttet hanskes med grov mobbing ved skolen. - Mobbeepisoder på internett pågår ofte lenge før vi får greie på dem, sier rektoren. Vedkommende ønsker ikke på noen måte å identifisere skolen av hensyn til ofrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå