Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan det foregår når man har vært sykemeldt så lenge at folketrygden overtar sykepengene? Jeg har forstått at arbeidstaker bare betaler lønn i 16 kalenderdager, og det stemmer nokså godt med lønnen jeg har fått utbetalt fra arbeidsplassen. Men alle de dagene jeg ikke har fått betalt for, hvordan ordnes det? Er det arbeidstaker som må sørge for at jeg får de pengene av folketrygden? Og hvor lang tid må jeg regne med å vente på pengene mine fra dem? Og hvordan blir det med halv skatt i desember når folketrygden skal betale deler av lønnen min for november?

Endret av hikari
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste steder er det normalt at arbridsplassen har avtale med folketrygden slik at du får din vanlige lønn og arbeidsgiver betaler sine 16 dager og får alt etter det betalt av folketrygden. Som arbeidstaker merker man da minimalt annet enn at det står sykelønn eller lignende på lønnslippen.

Men har de ikke avtale med folktrygden må du ordne med de selv og ta med sykemeldinga di dit. De hjelper deg.

Men du bør ta en tlf til sjefen din så får du klarhet i det og det er sånt som en sjef skal svare på uten sure miner.

Skrevet

Takk for svar :) Hos oss har de tydligvis ikke den ordningen, men i følge en kollega skal arbeidsplassen gi beskjed til nav. Og utbetalingsdatoer fant jeg på nav.no, så det blir spennende å se om pengene kommer innpå når de skal! Men ja, skal snakke med sjefen for sikkerhets skyld, slik at jeg vet det ikke blir noen misforståelser.

Skrevet (endret)

Takk for svar :) Hos oss har de tydligvis ikke den ordningen, men i følge en kollega skal arbeidsplassen gi beskjed til nav. Og utbetalingsdatoer fant jeg på nav.no, så det blir spennende å se om pengene kommer innpå når de skal! Men ja, skal snakke med sjefen for sikkerhets skyld, slik at jeg vet det ikke blir noen misforståelser.

Jeg jobbet deltid hos Rimi og ble sykemeldt i forbindelse med en bilulykke. Var sykemeldt i tre uker og der hadde vi det samme opplegget, at jeg fikk lønn første 16 dager fra Rimi, deretter måtte de sende inn skjemaer til NAV som skulle utbetale lønnen min. Greit nok det, viss Rimi hadde hatt orden i sine systemer og NAV i sine.. Var bare rundt 1000 kroner jeg skulle få utbetalt, men fikk dem ikke. Ord mot ord, NAV sa de ikke hadde mottat papirene, Rimi sa de hadde sendt dem. Jeg gav opp, gadd ikke lage noe bid deal av det.

Endret av ssgxd
Skrevet

Jeg jobbet deltid hos Rimi og ble sykemeldt i forbindelse med en bilulykke. Var sykemeldt i tre uker og der hadde vi det samme opplegget, at jeg fikk lønn første 16 dager fra Rimi, deretter måtte de sende inn skjemaer til NAV som skulle utbetale lønnen min. Greit nok det, viss Rimi hadde hatt orden i sine systemer og NAV i sine.. Var bare rundt 1000 kroner jeg skulle få utbetalt, men fikk dem ikke. Ord mot ord, NAV sa de ikke hadde mottat papirene, Rimi sa de hadde sendt dem. Jeg gav opp, gadd ikke lage noe bid deal av det.

Det er akkurat en slik situasjon jeg vil unngå. All verdens med penger er det ikke snakk om ennå, et par-tre tusen på denne lønningen, men jeg trenger dem til julegaver. Dessuten, om det blir rot nå, hva skal jeg gjøre når lønningen for november skal komme, og mesteparten/alt skal betale av Nav? Uff, nei, håper det order seg uten problem!

Skrevet

Ta først en prat med sjef eller lønningskontor så du vet hva rutinene deres er.

Dersom du ikke føler deg trygg på at de sender papirene dine, kan du be om å få tilbake de som skal sendes til NAV og sende dem direkte til NAV selv.

Blir det problemer med utbetalingen, ring NAV og snakk med dem.

Skrevet

Det som er vanlig prosedyre er at:

Sykmelding del A går fra lege til NAV-kontor som registrerer den

Sykmelding del B skal den sykmeldte beholde selv

Sykmelding del C skal den sykmeldte levere arbeidsgiver

Sykmelding del D skal den sykmeldte sende/levere til den som skal utbetale sykepenger

Hvis arbeidsgiver betaler sykepenger utover arbeidsgiverperioden (16 kalenderdager) skal sykmeldt arbeidstaker fylle ut egenerklæringen og levere arbeidsgiver. Da vil arbeidsgiver kreve refusjon fra NAV.

Hvis det er NAV som betaler ut sykepenger etter arbeidsgiverperioden skal den sykmeldte fylle ut egenerklæringen og sende/levere sitt lokale NAV-kontor. I tillegg MÅ arbeidsgiver sende inn et skjema som viser inntekstopplysninger til den sykmeldte.

FEILKILDER:

- arbeidsgiver har ikke sendt inn inntektsopplysninger (skjer ofte)

- sykmeldt har levert del D, men egenerklæringen er feilaktig eller ikke utfylt (da blir den sendt i retur til sykmeldt for utfylling)

• Liker 1
Skrevet

Samme skjedde med meg da jeg jobbet i manpower. Nav sa de ikke hadde fått papirene fra manpower, mens manpower sa de hadde sendt. Manpower sendte da på nytt, og da gikk det veldig fort å få pengene fra nav.. Men akkurat når det gjelder at arbeidsgiver skal sende inn papirene stoler jeg ikke lenger på, de driter vel i om vi får sykepengene fra nav vistnok :P

Skrevet

Ta noen tlf. Til arbeidsgiver -og til nav eventuelt.

Av og til er det arb.giver som somler, og av og til er det nav..

Jeg har til og med opplevd at legen har somlet med sin del..

Den som ikke gidder å bruke energi for å få det man har krav på når systemet svikter, fortjener heller ingenting..

Skrevet

Ta noen tlf. Til arbeidsgiver -og til nav eventuelt.

Av og til er det arb.giver som somler, og av og til er det nav..

Jeg har til og med opplevd at legen har somlet med sin del..

Den som ikke gidder å bruke energi for å få det man har krav på når systemet svikter, fortjener heller ingenting..

Alt er sjekket og i orden her ihvertfall ;)

Så nå må saksgangen bare få ta den tiden det tar 'før de eventuelt kan betale ut sykepenger', som de sa på nav... Krysser fingrene for at det ikke tar altfor lang tid.

Skrevet

Alt er sjekket og i orden her ihvertfall ;)

Så nå må saksgangen bare få ta den tiden det tar 'før de eventuelt kan betale ut sykepenger', som de sa på nav... Krysser fingrene for at det ikke tar altfor lang tid.

Ikke vent for lenge. Vent enn liten uke og ring/stikk innom just in case!!.. Trust me. Nav ringer ikke deg om de ikke har all info etc. de trenger. Kan ikke stole på andre enn en selv i sånne situasjoner. Slitsomt og surt men sånn er det bare..

Har selv opplevd å vente 3 mndr på sykepenger pga div tragikomiske ting nav har stellt i stand.. :-S (Ringte 3 ganger & var 3 ganger på kontoret i den perioden før en intelligent Nav ansatt klarte å ordne alt på under 5 min. foran PC'n sin..)

Skrevet

Jeg vet at hos oss er det full orden i dette og at NAV roter. Påstår at opplysninger ikke er mottatt og dermed at vi ikke har sendt selv om vi da sender noe som helt åpenbart er en kopi nok en gang. Har til og med hendt at vi må sende for tredje gang før den syke får pengene sine fordi NAV mangler system. Så det er ikke alltid det er bedriftene som tuller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...