mami Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Vi skal kjøpe hus! Jeg skulle gjerne ha funnet meg et lite hus til 1.6- 1.9 mill, men det ser ikke lyst ut Vi har funnet en bolig som vi kan få til 2.2 mill. Dette er en eldre bolig, som trenger litt oppgradering. Mannen tjener 450 000 og jeg ligger på ca 250 000. Er 2.2 mill galskap når vi også har to barnehagebarn pluss at en del penger må puttes inn i huset til oppgradering? Vi kan fa 2.3 mill av banken, men har lite lyst til å maxe ut hele beløpet. Har lyst til å leve litt også Noen som har råd,erfaringer som kan deles med meg?
Shade Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Den beste måten å avgjøre det på er kanskje å få se utregningen til banken Vi fikk ihvertfall en utskrift av utregningen de gjorde for å avgjøre hvor mye vi kunne få i lån og jeg synes den var grei å ta en titt på for å få en bedre oversikt over utgiftene.
zuperduper Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Noen som har råd,erfaringer som kan deles med meg? Den gyldne hovedregel for maks låneopptak er fremdeles tre ganger inntekten tror jeg. For dere blir det da 2.1 mill. 2.2.mill er jo nesten der, så sånn sett kan det være innen rekkevidde. Hvis det trengs oppgraderinger og dere skal låne hele summen til kjøp av huset, hvordan har dere tenkt å finansiere oppgraderingene? Selv om renta nå er lav, så må man også ha i bakhodet at renta kan gå opp til 8-10% - hva man da skal gjøre. Kan man fortsatt betjene lånet, eller må man da selge..?
mami Skrevet 9. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2010 Hvis det trengs oppgraderinger og dere skal låne hele summen til kjøp av huset, hvordan har dere tenkt å finansiere oppgraderingene? Vi har tenkt at vi kan vente med oppgraderingen da etter ca 2 år, regner med at husprisene har steget litt og at vi kan ta opp et lån hvor vi pusser opp. Er jeg helt på jordet nå? Vi ha kun hatt et lite billån før, så dette er et stooort steg for oss. Vi er i 30 årene begge to ( + -) så vi har lyst til å komme oss inn på markedet snart. Er også redd for at rentene skal fyke opp i været om et år eller to....
Illuminati Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Er du redd for renten kan dere binde den for 10 år på litt over 4%, så det er en risiko du kan eliminere. Forøvrig tror jeg dere vil klare et slikt lån, men må være forberedt på å telle kroner mellom hver lønning og kutte forbruk til et minimum. Men hvis det er det dere ønsker får dere det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå