AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg vurderer å kjøpe leilighet for å så leie ut. Uten at jeg noen gang har planer om å bo i leiligheten selv. Rett og slett fordi får ingenting i rente på høyreentekonto. Tenkte å kjøpe leilighet med tanke på å kun tjene penger på utleie er smart. Jeg har egenkapital til å kjøpe en leilighet gjeldsfritt. null lån. Kan det her være en smart måte og investere på?? Alle sier at eiendom er tingen å kjøpe.
Piper Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Lite smart å gjøre det på den måten, for du har jo da ikke noe å trekke fra på skatten og må skatte for hele leien. Har du lån har du lov til å trekke fra utgiftene. Derfor ville jeg valgt å ha noe i lån, som gjør at du kan trekke av det på skatten.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Lite smart å gjøre det på den måten, for du har jo da ikke noe å trekke fra på skatten og må skatte for hele leien. Har du lån har du lov til å trekke fra utgiftene. Derfor ville jeg valgt å ha noe i lån, som gjør at du kan trekke av det på skatten. Jeg har faktisk et lån fra lånekassen siden jeg studerer, som jeg tok fordi alle sier at man skal ta det fordi det er så bra, selv om jeg ikke trenger lånet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Lån på leiligheten er det selvfølgelig snakk om her, ikke studielån. Og husk at dersom du ikke bor i leiligheten selv må du også skatte av et evt overskudd når du selger.
Zzyzx Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 (endret) Men om man finansierer hele leiligheten med EK vil nettoen likevel være 78% av leieinntektene. Hvordan kan det ikke lønne seg? Det gir uansett høyere avkastning enn høyrentekonto, selv om man tar høyde for vedlikehold og reparasjoner. Hvis man ikke har lån fra før av så kan ikke jeg fatte at det skal være lønnsomt å ta opp lån for å bedrive utleie. Så vidt jeg har fått med meg så vil ikke lån og renter kunne gå som fradrag på skattepliktig utleie uansett, der er det kun rene driftsutgifter som kan føres som fradrag. Så der TS ikke betaler renter i dag må hun plutselig betale renter hun bare får 28% i fradrag for. Det høres ut som å kaste penger ut vinduet i min verden. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=191037 Dette minner om alle de som sier at "det lønner seg jo skattemessig å ha lån!" når jeg sier jeg er gjeldfri. Nei, det gjør ikke det. Selv formuebeskatning ville vært mindre enn det jeg betalte i renter. Endret 8. november 2010 av Zzyzx 1
Løvetanten Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Få råd i banken av en formuesforvalter. Sannsynligvis mer peil enn oss på KG
zuperduper Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Men om man finansierer hele leiligheten med EK vil nettoen likevel være 78% av leieinntektene. Hvordan kan det ikke lønne seg? Det gir uansett høyere avkastning enn høyrentekonto, selv om man tar høyde for vedlikehold og reparasjoner. Hvis man ikke har lån fra før av så kan ikke jeg fatte at det skal være lønnsomt å ta opp lån for å bedrive utleie. Så vidt jeg har fått med meg så vil ikke lån og renter kunne gå som fradrag på skattepliktig utleie uansett, der er det kun rene driftsutgifter som kan føres som fradrag. Så der TS ikke betaler renter i dag må hun plutselig betale renter hun bare får 28% i fradrag for. Det høres ut som å kaste penger ut vinduet i min verden. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=191037 Dette minner om alle de som sier at "det lønner seg jo skattemessig å ha lån!" når jeg sier jeg er gjeldfri. Nei, det gjør ikke det. Selv formuebeskatning ville vært mindre enn det jeg betalte i renter. Helt riktig - og helt enig.
zuperduper Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Få råd i banken av en formuesforvalter. Sannsynligvis mer peil enn oss på KG Banken er aldri et lurt sted å gå for å søke økonomiske råd. De har press på seg for å selge ulike produkter, så man vil aldri kunne få et nøytralt svar der. 1
Løvetanten Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 Banken er aldri et lurt sted å gå for å søke økonomiske råd. De har press på seg for å selge ulike produkter, så man vil aldri kunne få et nøytralt svar der. Nei, enig. Mye bedre å spørre på Kvinneguiden
Nalla Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Så lenge du setter deg inn i reglene rundt utleie kan det være en grei måte å bruke pengene dine etter det jeg kan skjønne. Men det kan være greit å være obs på når utleie kommer inn som næring (er det fem utleieenheter eller no lignende tro?). Hvis du flytter inn i boligen og bor der i tolv måneder i løpet av de to siste årene før du selger vil du også slippe å betale skatt av et evt. overskudd. Så sett deg inn i de lovene som gjelder, da det er en del ansvar som følger med å være utleier. Ikke for å skremme deg, men det eksisterer jo en del skrekkhistorier om leietakere som etterlater leiligheten rasert o.l. Litt rotete svar, men forhåpentligvis får du litt nytte av det
Gjest AnneShirley Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Jeg ville også tenkt en del på det arbeidet man faktisk har med utleie. Det kommer kanskje mer penger enn man får på høyrentekonto, men det kommer ikke "av seg selv". Du må kanskje stadig skaffe nye leieboere. Du kan risikerer å få måneder uten leieinntekter. Du kan få leietakere som er dårlige betalere, som ødelegger osv osv. Jeg er ellers også enig i at du ikke kan stole på evt råd i banken, men det betyr ikke at det ikke kan være verd å høre hva de evt har å foreslå (du må bare gjøre egne vurderinger av de forslagene du får også).
zuperduper Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Nei, enig. Mye bedre å spørre på Kvinneguiden Det kan være kompetente folk som svarer her også vettu . Problemet er bare at når man ikke kjenner til hvem som svarer, så vet man ikke sannhetsgehalten i svarene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå