Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis foreldrene ens har null inntekt og flere hundre tusen i gjeld, og de dør, arver barna gjelden deres da?

Jeg har foreldre, men har ikke hatt kontakt med de på 10 år av veldig gode grunner. De har begge rotet til livet sitt med alvorlig mye gjeld og elendighet, og jeg er den fornuftige typen som tross oppveksten min som var veldig tøff har klart meg greit.

Jeg lurer på hva som skjer når en av de dør, arver jeg automatisk gjelden deres? Vil jeg bli forpliktet å ordne med begravelsen deres, eller kan jeg snu ryggen til og fraskrive seg alt ansvar?

Kan man "skille" seg fra foreldrene sine, og ikke ha noe med de å gjøre formelt sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan si i fra deg arven, og da er du ikke ansvarlig for gjelden heller. Men er det noe de harom du vil ha, som for eksempel ting fra besteforeldre eller lignende, bør du prøve å få det før de eventuelt dør. Forier du ifra deg arven, har du ikke krav på noe

Gjest Idamarte
Skrevet

Ja, jeg tror du arver gjelden, men du kan frasi deg hele arven.

Skrevet

Hvis foreldrene ens har null inntekt og flere hundre tusen i gjeld, og de dør, arver barna gjelden deres da?

Jeg har foreldre, men har ikke hatt kontakt med de på 10 år av veldig gode grunner. De har begge rotet til livet sitt med alvorlig mye gjeld og elendighet, og jeg er den fornuftige typen som tross oppveksten min som var veldig tøff har klart meg greit.

Jeg lurer på hva som skjer når en av de dør, arver jeg automatisk gjelden deres? Vil jeg bli forpliktet å ordne med begravelsen deres, eller kan jeg snu ryggen til og fraskrive seg alt ansvar?

Kan man "skille" seg fra foreldrene sine, og ikke ha noe med de å gjøre formelt sett?

Arveloven § 1 tilsier at du er dine foreldres livsarvinger, og livsarvinger arver både gjeld og formue. Men du må GODTA arven og skriver under på at du velger å ta arven. Hvis du tar arven stilles du også ansvarlig for gjelda som henger på. Hvis du derimot fraskriver arven, må du ikke betale gjelda til dine foreldre. I utgangspunktet er det du som arver fra dine foreldre ja, siden du er livsarvinger, men du kan jo takke nei.

Skrevet

Tusen hjertelig takk til Piper, IdaMarte og Independent for gode og hjelpsomme svar. Nå føler jeg at jeg kan senke skuldrene :) Da har jeg ihvertfall et valg. Trodde det var slik at jeg ble tvunget til å arve...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...