Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert til å overvære en doktordisputas. Hvor lenge varer en sånn? Er det sånn at alle i salen kan stille spørsmål? Har det noen gang hendt at noen har støket på doktoreksamen? Tipper det ville vært utrolig kjipt med hele familien til stede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De varer som oftest 2-3 timer - i allefall de 4-5 disputas som jeg har deltatt på så langt.

Først ønskes man velkommen av dekanus, som presenter kandidaten, veileder og komiteen.

Så holder kandidaten en rundt 20 minutters presentasjon av sin avhandling, før 1. og 2. opponenten stiller spørsmål. Denne spørsmålsdelen varer ofte 1 til 1 1/2 time. Publikum får anledning til å stille spørsmål etter at komiteen er ferdig med sin runde. Etter dette trekker komiteen seg tilbake og tar avgjørelsen, som presenteres kort tid senere.

Det er fullt mulig å ikke bestå prøveforelesing og/eller disputas, men det hører nok til sjeldenhetene.

Gjest Spinell
Skrevet

Noen studiesteder gjennomfører dessuten både prøveforelesning og selve disputasen på samme dag. Da varer seansen litt lenger. Men det vanligste er vel at prøveforelesningen er dagen før.

(Prøveforelesning er en forelesning innen et emne som er beslektet, men litt på siden av, kandidatens doktorgradsarbeid. Kandidaten får oppgitt emnet for denne forelesningen en stund før disputasen, og skal vise sin evne til å sette seg inn i, og presentere, et tema. Ofte er dette den mest forståelige og morsomme delen av en disputas, etter min mening :) )

En disputas er jo offentlig, og som nevnt over er det åpent for alle å stille spørsmål til kandidaten etter at bedømmelseskomiteen er ferdige med sine spørsmål. På de disputasene jeg har overvært (også 4-5 stk) har det imidlertid vært ganske stille fra salen når opponentene har gjort sitt. Kanskje fordi diskusjonene etterhvert blir såpass avansert at det (nesten) bare er opponentene og kandidaten som har rede på hva det snakkes om ;)

Skrevet

Spørsmål fra salen (ex auditorio) er, så vidt jeg vet, nødt til å bli meldt på forhånd. Egentlig er en disputas et spill for galleriet, men det er allikevel slitsomt mens det står på. Tidligere var det vanlig med to prøveforelesninger første kveld (selvvalgt pluss oppgitt emne); disse skal være lagt opp slik at en person med ett års studier i faget skal kunne følge argumentasjonen. Deretter er det disputas neste dag, og varigheten av denne varierer, men ca. 10-14 inkludert lunsjpause er vanlig. Første del av selve disputasen er viet spørsmål fra førsteopponent, og andre del, etter lunsj, er andreopponentens. :)

Man kan ikke stryke, men disputasen må godkjennes av komiteen for at man skal få tildelt vitnemål.

Skrevet (endret)

Det er mulig at varigheten av disputasen varierer fra institutt til institutt og fra fakultet til fakultet. Ved mitt institutt har man i alle fall bestemt seg for å ha ganske faste føringer nå, da det tidligere var en tendes til at det skled ut. Da jeg disputerte fikk jeg klar beskjed: Prøveforelesningen skal vare fra 30 til 45 minutter. Helst nærmere 30 enn 45. Presentasjonen av oppgaven skal vare det samme som en standard forelesningstime, dvs. 45 minutter. Dersom du kommer deg gjennom alt på under 45 minutter så er det forsåvidt greit, men det bør ikke brukes betydelig kortere tid enn 45 minutter. Deretter er det tid for opposisjonen. Hver av opponentene holder på i ca. 45 minutter. Før var det en tendes til, i alle fall innen mitt fagfelt, at det var en good cop/bad cop-fordeling mellom opponentene, der den første skulle være den "slemme" mens den andre den "snille" :) Dette har man gått bort i fra nå. Men det er fremdeles en formell distinksjon mellom de to opponentene, da den første har fått pålagt oppgaven med "å sette doktorandens arbeid i en internasjonal sammenheng". Det vil si å redegjøre for hvordan oppgaven forholder seg til øvrig forskning innen samme tema.

Opposisjonen følger doktorandens forelesning og redegjørelse av egen oppgave uten avbrudd. Så da kan du regne med fra 2-3 timer uavbrutt tortu... jeg mener interessant diskusjon. Prøveforelesningen kan du velge å ha dagen før eller samme dag som selve disputasen (men før). Temaet for prøveforelesningen plukkes ut av doktorgradskomiteen og du får oppgitt dette nøyaktig 2 arbeidsuker før prøveforelesningen. Temaet skal helst ikke være for tett opptil temaet for avhandlingen din, og kan gjerne være noe som er helt perifert. Målgruppen for prøveforelesningen er tilhørerne, og nivået skal derfor helst ligge så lavt at alle kan følge med til en viss grad.

Når det gjelder muligheten for stryk så vil jeg påstå at den er fraværende. Selve disputasen er mer eller mindre en formalitet. Komiteen vurderer i god tid før disputasen om avhandlingen din er god nok til å kunne forsvares offentlig. Hvis oppgaven ikke er bra nok så får du vite det på forhånd, og du får heller ikke muligheten til å forsvare en oppgave som komiteen vurderer til å ikke være bra nok.

Endret av ilcrappo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...