Gjest Lise Skrevet 9. november 2010 #81 Skrevet 9. november 2010 Og hva hadde du gjort dersom nugatti og andre søte pålegg ikke fantes? Hadde barna dine sultet ihjel? Det er du som forelder som gir dem nugatti-alternativet og sørger for en elendig vane. For the record så har jeg også to kresne barn, som ikke vil ha smør, majones, kjøttpålegg, ost osv.osv. Noen ganger er det plent umulig å få i dem mat, men usunn mat har likevel aldri vært et alternativ! Jeg tar dem med i butikken og lar dem velge hvert sitt pålegg, som vi kjøper så lenge det ikke er søtt kliss. Ofte belønnes de med ei skive med prim hvis de først spiser ei skive med sunt pålegg. Det er mange muligheter! Å tillate små barn å leve på brødskive med nugatti er pur latskap. Men her har jo barnet matlyst da blir det noe helt annet. Det er verre om for eksempel barnet ikke har matlyst og selv ikke det de liker best kanskje frister de mindre en det ekleste du vet frister deg. Om barnet ikke har matlyst så hjelper det ikke å tenke når barnet blir sultent så spiser det til slutt for barnet blir kanskje ikke sultent men slappere og slappere. Her nytter det ikke med slikt som spiser du brødskiva får du noe annen mat fordi barnet har kanskje ikke lyst på noe mat. Så er det ikke nødvendigvis slik at barn som ikke er glad i mat er mer bortskjemte en andre de kan være greie gjøre alt husarbeid og alt en spør dem om bortsett fra og spise uten at du passer på. Det kan være de misliker mat litt på samme måten som andre vegrer seg for å ta penselin for eksempel. Barn er ikke like Ellers så synes jeg TS burde snakke med rektor om hvilken mat de synes er ok på skolen.
kanel23 Skrevet 9. november 2010 #82 Skrevet 9. november 2010 Hva om barna kun har brunost på skiva hver eneste dag i sju år? Like mye sukker og like usunt som nugatti, men sikkert godkjent, for det er jo nasjonalpålegget her i landet. Jeg hadde faktisk reagert på det også! Poenget her er ikke at man skal opprette et matpakkeovervåkningspoliti, og detaljstyre foreldres nistevalg. Jeg vil tro at det som har skjedd i denne situasjonen er at en lærer har oppdaget at en elev har et ekstremt ensidig kosthold, noe som ikke er bra for noen, og særlig ikke for barn i voksealderen, og deretter har prøvd å ta opp dette med foreldrene. At lærere reagerer når de ser ting som tyder på manglende engasjement eller kompetanse fra foreldre, synes jeg er en god ting, selv om det i 90% av tilfellene sikkert er unødvendig bekymring fra lærerens side.
Piper Skrevet 9. november 2010 #83 Skrevet 9. november 2010 Jeg hadde faktisk reagert på det også! Poenget her er ikke at man skal opprette et matpakkeovervåkningspoliti, og detaljstyre foreldres nistevalg. Jeg vil tro at det som har skjedd i denne situasjonen er at en lærer har oppdaget at en elev har et ekstremt ensidig kosthold, noe som ikke er bra for noen, og særlig ikke for barn i voksealderen, og deretter har prøvd å ta opp dette med foreldrene. At lærere reagerer når de ser ting som tyder på manglende engasjement eller kompetanse fra foreldre, synes jeg er en god ting, selv om det i 90% av tilfellene sikkert er unødvendig bekymring fra lærerens side. Og jeg syns det er imponerede at en lærer bruker så mye tid på å sjekke maten til elevene, og truer med å ta fra elevene maten om de ikke har på pålegg som han godkjenner. Omsorgssvikt på skolen kaller nå jeg det, selv om enkelte forsvarer læreren her inne. Å ta fra noen mat, er grov omsorgssvikt og den læreren burde revurdert hele saken sin eller ventet seg en solid klage på høyere hold. Og det mener jeg helt seriøst, for man tar ikke fra elevene maten de har med på skolen. Så får man kalle læreren engasjert og lignende, men jeg kaller det omsorgssvikt på skolen. Og denne læreren har ikke hatt elevene i 7 år, men begynte nå i høst. Det vil si at han bruker tiden de spiser til å gå rundt og sjekke hva de har på maten, og det høres helt vanvittig ut. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 9. november 2010 #84 Skrevet 9. november 2010 I klassen min gikk det en hyper guttunge som levde på loff og nugatti gjennom barneskolen. Alt sukkeret hjalp tydeligvis ikke på konsentrasjonen... Nugattinekt støtter jeg, men utenom det kan læreren bare drite i å blande seg opp i hva barna eter.
kanel23 Skrevet 9. november 2010 #85 Skrevet 9. november 2010 Og jeg syns det er imponerede at en lærer bruker så mye tid på å sjekke maten til elevene, og truer med å ta fra elevene maten om de ikke har på pålegg som han godkjenner. Omsorgssvikt på skolen kaller nå jeg det, selv om enkelte forsvarer læreren her inne. Å ta fra noen mat, er grov omsorgssvikt og den læreren burde revurdert hele saken sin eller ventet seg en solid klage på høyere hold. Og det mener jeg helt seriøst, for man tar ikke fra elevene maten de har med på skolen. Så får man kalle læreren engasjert og lignende, men jeg kaller det omsorgssvikt på skolen. Og denne læreren har ikke hatt elevene i 7 år, men begynte nå i høst. Det vil si at han bruker tiden de spiser til å gå rundt og sjekke hva de har på maten, og det høres helt vanvittig ut. Jeg er enig i at det ikke på noen måte er greit at læreren tar barnas matpakke. Men at de skriver hjem til foreldre som gir barna sjokoladepålegg på skivene hver eneste dag, det synes jeg faktisk er helt greit. Jeg tviler også på at læreren bruker tiden sin spesifikt til å undersøke hva hver eneste elev har med som niste, men på de fleste skoler er det lærere i klasserommet til elevene er ferdige med å spise, og da går de gjerne rundt og prater litt med elevene. Det er da ikke så rart om han eller hun legger merke til en elev som hver dag har sjokoladepålegg på nista. I hvert fall ikke om dette går mot skolens reglement.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #86 Skrevet 9. november 2010 Jeg hadde sendt med barnet taco rester. Nei, du kan ikke bestemme hva de skal like, men du kan bestemme hva de skal spise. Det kan jo være et problem og bestemme at barnet skal spise. Jeg vet om flere på barneskolen min som kastet maten hver dag, selv om de skulle på trening like etter skolen, noen av de hadde ikke spist frokost heller. De trenet men spiste ikke noe, foruten at de forhåpentligvis spiste både middag og kvelds. Hvordan skal en straffe/belønne et barn for å ikke spise/ spise? Eller hva skal en gjøre om barnet kaster sin mat når en ikke er der for å kunne passe på? Hvordan skal læreren klare å passe på at alle barna spiser all sin mat om noen gjør alt for å slippe og spise? Hva skal skje om læreren ikke får barnet til å spise? Jeg vet faktisk om en gutt som måtte til rektoren hver dag for å ikke spise. Han var grei gutt ellers men han likte bare ikke mat og hadde ikke matlyst.
Piper Skrevet 9. november 2010 #87 Skrevet 9. november 2010 I klassen min gikk det en hyper guttunge som levde på loff og nugatti gjennom barneskolen. Alt sukkeret hjalp tydeligvis ikke på konsentrasjonen... Nugattinekt støtter jeg, men utenom det kan læreren bare drite i å blande seg opp i hva barna eter. Jeg kjenner flere barn som er hyper uten loff og nugatti, så det er ikke sikkert det er maten som var årsaken til at han var hyper. Tror det er for lett å skylde på kostholdet 3
kanel23 Skrevet 9. november 2010 #88 Skrevet 9. november 2010 Jeg hadde sendt med barnet taco rester. Det kan jo være et problem og bestemme at barnet skal spise. Jeg vet om flere på barneskolen min som kastet maten hver dag, selv om de skulle på trening like etter skolen, noen av de hadde ikke spist frokost heller. De trenet men spiste ikke noe, foruten at de forhåpentligvis spiste både middag og kvelds. Hvordan skal en straffe/belønne et barn for å ikke spise/ spise? Eller hva skal en gjøre om barnet kaster sin mat når en ikke er der for å kunne passe på? Hvordan skal læreren klare å passe på at alle barna spiser all sin mat om noen gjør alt for å slippe og spise? Hva skal skje om læreren ikke får barnet til å spise? Jeg vet faktisk om en gutt som måtte til rektoren hver dag for å ikke spise. Han var grei gutt ellers men han likte bare ikke mat og hadde ikke matlyst. Tacorester var en god idé Jeg tror ikke det er farlig om barna velger å ikke spise det de får med seg på skolen så lenge de, som du sier, spiser hjemme. Det er ikke ideelt selvfølgelig, men jeg synes ikke alternativene skal være å spise dårlig, eller å ikke spise. Det beste er vel å prøve å finne sunne matvarer som barna liker. Dette er likevel ikke alltid mulig, og barna skal selvfølgelig ikke straffes for å ikke spise, men de skal heller ikke belønnes med usunn mat for ikke å spise. Da er det ikke rart om de føler dette er en god strategi for å få maten de helst vil ha. Min mening er at barn av og til må spise mat de ikke er så begeistret for dersom maten de liker ikke er variert nok til å innebære et normalt, sunt kosthold. Men jeg har full forståelse for at det ikke alltid er like enkelt å få dette til. Og jeg mener ikke at det er lærerens ansvar å tvinge barna til å spise.
Independent_ Skrevet 9. november 2010 #89 Skrevet 9. november 2010 Hvorfor skal ikke barna "straffes" for å ikke spise maten sin? Jeg ser ikke helt den strategien. Hvis man ikke gjør noe med det, vil jo barnet bare fortsette å være kresen og får ikke opplevd gleden ved matlaging, sunn næringsrik kost og smaker, i tillegg til at det blir et sant helvete å skulle lage måltider til denne ungen som nekter å spise det meste. Jeg sier ikke at barnet skal få ris på rumpa. Men hadde jeg hatt barn hadde jeg ikke godtatt at de ikke smakte på nye ting eller spiste matpakka si på skolen selv om at brødskiva hadde et annet pålegg enn nugatti. 1
kanel23 Skrevet 9. november 2010 #90 Skrevet 9. november 2010 Hvorfor skal ikke barna "straffes" for å ikke spise maten sin? Jeg ser ikke helt den strategien. Hvis man ikke gjør noe med det, vil jo barnet bare fortsette å være kresen og får ikke opplevd gleden ved matlaging, sunn næringsrik kost og smaker, i tillegg til at det blir et sant helvete å skulle lage måltider til denne ungen som nekter å spise det meste. Jeg sier ikke at barnet skal få ris på rumpa. Men hadde jeg hatt barn hadde jeg ikke godtatt at de ikke smakte på nye ting eller spiste matpakka si på skolen selv om at brødskiva hadde et annet pålegg enn nugatti. Jeg synes ikke de bør få straff for ikke å spise, da kan de begynne å forbinde mat med noe vondt og ubehagelig. Man trenger rett og slett ikke å gjøre en stor sak ut av det. Dersom barna ikke vil spise middag kan man f.eks bare si at, ok du er ikke sulten akkurat nå, da setter vi til side en porsjon du kan spise senere. I de fleste tilfeller spiser barna maten etter en stund. Særlig når de har lært seg at det ikke blir noen alternativ mat. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ta hensyn. Dersom barna f.eks kaster opp av maten, bør man selvfølgelig ikke presse barnet til å spise disse matvarene. Noen barn har også seriøse problemer med spising av diverse grunner, og de bør få hjelp. Normale barn derimot klarer fint å spise mat de ikke liker spesielt godt.
Kittykat Skrevet 9. november 2010 #91 Skrevet 9. november 2010 Tror du virkelig i denne sammenheng at barna faktisk ikke liker _smaken_ av maten? Nå kan jeg ikke svare for hvert eneste barn, men jeg tror helt ærlig og oppriktig at mange barn ikke spiser maten på prinsipp, det har ingenting med smaken å gjøre. Utrolig mange barn syns det er gøy å trille foreldrene rundt lillefingeren, og det kan de lett gjøre - det er bare å ikke spise noe annet pålegg så må vel foreldrene gi dem nugatti på brødskiva, ikke sant? Hvor mange varianter pålegg fins det ikke liksom som er et bedre alternativ enn nugatti? Det er umulig at alle barn ikke liker NOEN av de variantene som fins. Det er jo mange barn som ikke spiser grønnsaker heller, men hva med alle de andre som faktisk spiser det selv om at de ikke syns det smaker så godt? De gjør det fordi foreldre har sagt at de skal gjøre det. Tro meg, vi har prøvd alt av pålegg: ost, skinke, servelat, løkrull, hvitost med agurk, brunost, leverpostei med agurk/sylteagurk, syltetøy, smøreost, italiensk salat, fårepølse med majones m.m. Dette gikk ned når barna våre var mindre, men ikke nå av en eller annen grunn. Vi har sjokoladepålegg i hus fordi jeg også liker det. Men til gjengjeld så har jeg ikke det på hver dag og jeg spiser også en del annet pålegg, så det er ikke sånn at vi KUN har sjokoladepålegg. Det eldste barnet vårt liker ikke noe av dette pga smaken og lukten. Hva gjør man da? I de periodene vi ikke har hatt sjokoladepålegg i huset, så har det vært vanskelig å få det eldste barnet til å spise fordi h*n ikke vil ha det vi har av andre pålegg. Til nøden kan h*n spise syltetøy. Så h*n er ekstremt kresen. H*n er 11 år. Det nest eldste barnet vårt foretrekker ost og skinke, så det er greit. Og det er på matpakken hver dag. Det yngste barnet vårt er litt mindre kresen enn den eldste, men kan spise selv om det ikke er nugatti på. Så akkurat der går det på viljen og hva h*n foretrekker. Selv spiste jeg alt av forskjellig mat når jeg var liten jente, men etterhvert som jeg ble eldre, så likte jeg det ikke pga smaken og lukten. Et eksempel er f eks lever og fisk. Greit, det er ikke pålegg, men men. I dag kan jeg ikke fordra det fordi jeg blir rett og slett kvalm av smaken og ikke minst lukten. Så kanskje det er det samme med barna etterhvert som de vokser til og finner ut hva de liker og ikke liker av mat selv om de likte/ikke likte det tidligere. Men uansett, mitt inntrykk er, av vår skole/klasse iallefall, at noen mødre har sagt at de ikke vil ha usunt pålegg, derfor så må alle lye dem. På vår skole så får ikke en gang elevene med seg snop eller brus på siste skoledag før jul. Det skal kun være frukt, frukt og atter frukt. Dette har blitt sagt ved flere foreldremøter av de samme mødrene gang på gang. Det er ikke noe galt med frukt, men det blir kjipt når noen foreldre har trumfet igjennom med dette bare fordi deres barn ikke skal spise noe usunt i det hele tatt. Og det ødelegger litt for oss andre som ikke har noe i mot dette 1 gang i året... Litt avsporing, beklager det. Men det er mange i klassen til mine barn som har på sjokoladepålegg eller annet "klissete" pålegg. 3
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #92 Skrevet 9. november 2010 (endret) Ja men hvor mange dager ville du godtatt at barnet ikke hadde spist før du hadde gidd etter? Min venninnes datter ble passet av noen i 3 døgn. Når hun kom tilbake var hun veldig blek og dårlig. Hun spurte da dagmamma om hun hadde passet på at hun hadde spist slik som de skulle. Nei de hadde bare satt frem ulik mat de Jenta måtte til legen fordi hun ikke hadde spist. Unger er ulike og dette barnet til en venninne får det pålegget hun vil samme hva. Nå vil hun derimot ikke ha noe spesielt pålegg da alt pålegget ifølge henne er ekkelt og brødet er nesten like ekkelt.. Hun spiser hun mest bare brød uten pålegg og frukt. Om hun blir passet av andre pleier de også å gi henne god mat for det kan bli ganske krise om barnet ikke spiser noe i det hele tatt gjennom hele dagen. Og det er som sagt ofte viktig og spise faste måltid om ikke så kan sultfølelsen forsvinne mer da barnet kan bli slapt og få mindre lyst på mat. Nå spiser ikke denne ungen variert men det er slik at belønning ikke kan være mat det er mere "Skal vi gå ut å leke da må du spise brød skiven din først". For vi sitter her til du har spist opp. Denne ungen har aldri vært glad i mat og aldri hatt den perioden som barn der en putter ting i munnen. Jeg skal love deg at jeg ikke hadde ventet i flere dager mens ungen ikke spiste. Jeg hadde gitt henne klar beskjed om at så og så mye av maten skulle spises. Dette har jeg da prøvd selv også, og det virker hver gang. Men da må man være konsekvent. Og like viktig er det å rose barnet når det smaker på noe nytt og når det spiser så mye som det skal. Ikke nødvendig å straffe det for at det ikke spiser, men å rose det når det gjør det. Barn vil ha oppmerksomhet, og får man oppmerksomhet for hvor håpløs man er ved å være vrang, velger man det over likegyldighet, for eksempel. Endret 9. november 2010 av Airi
skandale Skrevet 9. november 2010 #93 Skrevet 9. november 2010 Ja men hvor mange dager ville du godtatt at barnet ikke hadde spist før du hadde gidd etter? Min venninnes datter ble passet av noen i 3 døgn. Når hun kom tilbake var hun veldig blek og dårlig. Hun spurte da dagmamma om hun hadde passet på at hun hadde spist slik som de skulle. Nei de hadde bare satt frem ulik mat de Jenta måtte til legen fordi hun ikke hadde spist. Helt offtopic, da de aller fleste barn har sultfølelse.
Gjest Coarvi Skrevet 10. november 2010 #94 Skrevet 10. november 2010 Det er ikke noe galt med frukt, men det blir kjipt når noen foreldre har trumfet igjennom med dette bare fordi deres barn ikke skal spise noe usunt i det hele tatt. Og det ødelegger litt for oss andre som ikke har noe i mot dette 1 gang i året... Synes du virkelig det er trist at skolen har bestemt seg (etter påvirkning fra engasjerte foreldre) for at den skal være en arena der snop ikke inntas i det hele tatt? Hva er så trist med det? Ungene får snop hjemme hvis de vil, det er bare FLOTT at noen er oppegående nok til å lære unger at det ER mulig å kose seg uten snop. 1
Gjest Iris Skrevet 10. november 2010 #95 Skrevet 10. november 2010 Synes du virkelig det er trist at skolen har bestemt seg (etter påvirkning fra engasjerte foreldre) for at den skal være en arena der snop ikke inntas i det hele tatt? Hva er så trist med det? Ungene får snop hjemme hvis de vil, det er bare FLOTT at noen er oppegående nok til å lære unger at det ER mulig å kose seg uten snop. Jeg synes heller at skolen kunne begynt med matservering,jeg. Da kunne de påvirket hva elevene skulle spise på en veldig positiv måte. De kan ikke bestemme hva elevene har i matpakken, bare råde og anbefale. Det er vel som med barnehagen, de kan ikke bestemme hva barna der har i matpakken, men de kan selvfølgelig anbefale og råde. Dessuten er vi mange som mener at nugatti på skiva ikke er så ille, bare kostholdet ellers er variert og godt 1
Shade Skrevet 10. november 2010 #96 Skrevet 10. november 2010 Jeg synes heller at skolen kunne begynt med matservering,jeg. Da kunne de påvirket hva elevene skulle spise på en veldig positiv måte. De kan ikke bestemme hva elevene har i matpakken, bare råde og anbefale. Det er vel som med barnehagen, de kan ikke bestemme hva barna der har i matpakken, men de kan selvfølgelig anbefale og råde. Dessuten er vi mange som mener at nugatti på skiva ikke er så ille, bare kostholdet ellers er variert og godt Å spise sjokolade hver dag er aldri bra, uansett hvor variert kostholdet er ellers. 1
Tabris Skrevet 10. november 2010 #97 Skrevet 10. november 2010 (endret) Jeg vet heller ikke om jeg er mot nugattinekt på skolen. Nugatti, og andre sjokoladepålegg, er jo snop. Og når det gjelder barn som absolutt ikke eier matlyst over lang tid, og hvor hver skive må tvinges ned, da høres det nesten ut som om barnet har større problemer man burde ta tak i - enten fysiske eller mentale. Normen på skolen kan ikke legges etter disse. Endret 10. november 2010 av Tabris 2
Gjest BabyBlue Skrevet 10. november 2010 #98 Skrevet 10. november 2010 (endret) Jeg kjenner flere barn som er hyper uten loff og nugatti, så det er ikke sikkert det er maten som var årsaken til at han var hyper. Tror det er for lett å skylde på kostholdet Men hvis du gir en hyperaktiv unge med lavt blodsukker etter en lang skoledag noe som er fylt med sukker blir han vel enda mer hyper i en viss periode? Og han spiste nugatti så godt som hver dag. Ikke bare er det dårlig for konsentrasjonen, men det er også direkte usunt. Broren min spiste nugatti hver dag i flere år, men da han sluttet med det så han sunnere ut og virket mer rolig. Tror det hadde hjulpet flere unger om det ble innført nygattinekt på skolen. Edit: skriveleif Endret 10. november 2010 av BabyBlue
Kittykat Skrevet 10. november 2010 #99 Skrevet 10. november 2010 (endret) Synes du virkelig det er trist at skolen har bestemt seg (etter påvirkning fra engasjerte foreldre) for at den skal være en arena der snop ikke inntas i det hele tatt? Hva er så trist med det? Ungene får snop hjemme hvis de vil, det er bare FLOTT at noen er oppegående nok til å lære unger at det ER mulig å kose seg uten snop. Jeg husker når jeg selv gikk på skolen og vi fikk ha med oss brus og potetgull/litt snop på skolen den siste dagen før juleferien. Det var kos for alle oss i klassen. Selv er vi engasjerte og oppegående foreldre som bryr oss om barna våre. De har et variert kosthold og spiser godt, snop og brus 1 gang i uken. Så jeg ser rett og slett ikke problemet med den ene dagen i året hvor de kan kose seg. Jeg ser ikke ned på foreldre som gjør ting annerledes enn andre foreldre, men man trenger ikke å komme med pekefingeren på hverandre. Uansett så må det gå an å komme fram til et kompromiss. Mine foreldre gjorde det samme. Jeg hadde og har fremdeles et variert kosthold selv om vi koste oss med god mat eller potetgull og brus når vi først skulle kose oss. Endret 10. november 2010 av Kittykat
Shade Skrevet 10. november 2010 #100 Skrevet 10. november 2010 (endret) Hvis du sender med sjokolade på brødskiven hver dag blir det kanskje litt feil å si at de bare spiser snop en dag i uken? Nå var det riktig nok bare den yngste og den eldste som fikk det da, men det er virkelig ingen forskjell på å sende med en vanlig sjokolade i matpakken eller brus i stedenfor vann som å ta sjokoladepålegg på skiven. Jeg lurer på om det er fordi det heter sjokoladepålegg at enkelte foreldre ikke ser helt ut til å skjønne at det faktisk er sjokolade, altså "snop", det er snakk om. Og når det gjelder hyperkresene barn så har jeg lest om de før men det er utrolig sjeldent, og hvis man har et sånt barn så tar man kontakt med lege for å utelukke at det kan dreie seg om sykdom og for å få hjelp til å takle det. Hvis barnet det er snakk om ikke er hyperkresent og man ikke føler behov for å ta kontakt med noen som kan hjelpe, vel, da har man rett og slett bare gjort et par feil når det gjelder å lære barna gode matvaner. Jeg sier ikke det at de skal like alt men jeg mener at et eller annet er galt når barn bare får sjokoladepålegg på skiven. Endret 10. november 2010 av Shade 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå