Heisannmannen Skrevet 9. november 2010 #61 Skrevet 9. november 2010 Det er så morsomt å lese om alle "eksperter" på sukker og oppdragelse her. Det beste ville kanskje vært at vi hadde et statlig organ som tok seg av oppdragelsen og sikret at barna tok til seg korrekt viten døgnet rundt, og ikke kun når de var på skolen? Som barn ville foreldrene mine aldri fått annet enn syltetøy eller sjokade på brødskiva mi. Kanskje en salamiskive eller to, men lite annet. Med fravær fra tvang når det gjalt mat i barndommen spiser jeg i dag alt annet enn syltetøy og sjokade på brødskiva. Jeg spiser nesten ikke en gang brød. Jeg er usikker på om det hadde vært tilfellet hvis jeg hadde blitt tvunget til å spise variert i barndommen. At barn har en kresen fase i livet har lite å si for de fleste barn. Ender de opp på skråplanet i livet eller med en PhD så er det ikke på grunn av hva de fikk på brødskiva på skolen. Alle som endte med det sistnevnte forstår dette.
Gjest AnneShirley Skrevet 9. november 2010 #62 Skrevet 9. november 2010 Det første som slår meg er at dette ikke er noe som bør være opp til hver enkelt lærer, og definitivt ikke en skjønnsvurdering for hver enkelt matpakke. Om skolen sender ut en liste over matvarer/matgrupper elevene ikke har lov til å ha med seg på skolen er det en ting, men at en enkelt lærer begynner å sette seg til doms over enkeltpersoners matpakker helt på eget initiativ er derimot ikke ok. Jeg forsvarer på ingen måte matpakker med nugatti på, men jeg ville absolutt tatt dette opp med skoleledelsen. Slike ting kan ikke innføres så vilkårlig som dette virker til å være. 1
Gjest Kim Skrevet 9. november 2010 #63 Skrevet 9. november 2010 Men om noen barn forstyrrer undervisningen pga at de spiser sukkerholdig mat og drikke og blir urolige, så går det utover læremiljøet i klassen. Selv opplevde jeg på barneskolen og ungdomsskolen at det var strengt forbudt med sukker - om det var mat eller drikke. Jeg er glad det var slik, for da hadde vi en sunn hverdag på skolen. På vgs skle det ut, siden vi gjorde som vi ville. Tror du virkelig at det er så enkelt? Koblingen mellom sukker opg hyperaktivitet er sterkt overdreven. Tror du må se på hvordan barna har det hjemme, forskjellige medisinske diagnoser osv. før du kan komme til en konklusjon om hva som gjør barn bråkete i klasserommet.
Gjest Gorgonzola Skrevet 9. november 2010 #64 Skrevet 9. november 2010 Det er så morsomt å lese om alle "eksperter" på sukker og oppdragelse her. Det beste ville kanskje vært at vi hadde et statlig organ som tok seg av oppdragelsen og sikret at barna tok til seg korrekt viten døgnet rundt, og ikke kun når de var på skolen? Feil! Problemet er heller at (altfor) mange foreldre labber rundt i villfarelsen om at det offentlige skal bidra i vesentlig grad til barneoppdragelsen og folkeskikken vi ynder å skryte på våre egne håpefulle i sosiale lag med andre voksne, det være seg på jobben, i regi av idrettslaget eller blant naboer. Jeg har til og med hørt det smått fantastiske argumentet "vi betaler da tross alt for dette" relatert til barnehage/SFO. Sertifikat kreves for å kjøre bil.......... mulig det burde vært noe tilsvarende for å lov til å utøve sitt virke som foreldre også? :klø:
Kittykat Skrevet 9. november 2010 #65 Skrevet 9. november 2010 (endret) Da bør du kanskje tenke litt mer på oppdragelsen til barna dine, dersom de nekter å spise noe annet enn nugatti hver eneste dag. Vel, unnskyld meg, men vi har, fra siden de kunne spise, prøvd å gi dem forskjellige pålegg. De likte det da de var 1-2-3 år, men så snudde de og likte det ikke mer. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Det er ikke noe galt med oppdragelsen bare fordi barna blir kresne og ikke liker det og det pålegget. Man kan ikke styre hva barna skal like eller ikke like. Endret 9. november 2010 av Kittykat
Independent_ Skrevet 9. november 2010 #66 Skrevet 9. november 2010 Vel, unnskyld meg, men vi har, fra siden de kunne spise, prøvd å gi dem forskjellige pålegg. De likte det da de var 1-2-3 år, men så snudde de og likte det ikke mer. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Det er ikke noe galt med oppdragelsen bare fordi barna blir kresne og ikke liker det og det pålegget. Man kan ikke styre hva barna skal like eller ikke like. Tror du virkelig i denne sammenheng at barna faktisk ikke liker _smaken_ av maten? Nå kan jeg ikke svare for hvert eneste barn, men jeg tror helt ærlig og oppriktig at mange barn ikke spiser maten på prinsipp, det har ingenting med smaken å gjøre. Utrolig mange barn syns det er gøy å trille foreldrene rundt lillefingeren, og det kan de lett gjøre - det er bare å ikke spise noe annet pålegg så må vel foreldrene gi dem nugatti på brødskiva, ikke sant? Hvor mange varianter pålegg fins det ikke liksom som er et bedre alternativ enn nugatti? Det er umulig at alle barn ikke liker NOEN av de variantene som fins. Det er jo mange barn som ikke spiser grønnsaker heller, men hva med alle de andre som faktisk spiser det selv om at de ikke syns det smaker så godt? De gjør det fordi foreldre har sagt at de skal gjøre det. 4
Anglofil Skrevet 9. november 2010 #67 Skrevet 9. november 2010 (endret) Jeg synes det er en uting at lærerne legger seg borti barnas matpakke, og jeg synes faktisk det skal være opp til foreldrene å bestemme. Mange har jo ulikt syn på hva som er sunt eller ikke, og jeg f.eks hadde nok heller sendt med barna mine f.eks restemiddager og omeletter enn brød, noe sikkert en del hadde reagert på (jeg husker min mor sendte med meg det jeg vil kalle gode matpakker, hvor hun fikk kjeft av de andre mødrene fordi mine matpakker fristet de andre barna ). Mye man skal bry seg med i denne verden, og matpakker er i grunn foreldrenes domene etter mitt skjønn. Jeg fikk f.eks også med boller/muffins o.l hver gang jeg hadde bursdag som jeg spiste ved siden av matpakka, skal det også være ulovlig det da? Hvor går liksom grensa for hvor mye man skal bestemme? Mvh Yvonne Endret 9. november 2010 av Yvonne 1
kanel23 Skrevet 9. november 2010 #68 Skrevet 9. november 2010 (endret) Vel, unnskyld meg, men vi har, fra siden de kunne spise, prøvd å gi dem forskjellige pålegg. De likte det da de var 1-2-3 år, men så snudde de og likte det ikke mer. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Det er ikke noe galt med oppdragelsen bare fordi barna blir kresne og ikke liker det og det pålegget. Man kan ikke styre hva barna skal like eller ikke like. Nei, du kan ikke bestemme hva de skal like, men du kan bestemme hva de skal spise. Skjønner forøvrig godt at læreren reagerte. Syv år med bare sjokoladepålegg på skivene? Da hadde jeg også begynt å lure på hvilke foreldre dette var snakk om. En gang i blant hadde jeg ikke tenkt over, men hver dag i syv år! Det er ganske ekstremt! Man kan ikke som lærer bestemme hva barna skal og ikke skal spise, men noen foreldre ser ikke ut til å tenke over ting som for andre er helt selvsagte, som f.eks at litt variasjon i matvarene er nødvendig for et barn i vekst. Da kan et spark bak være på sin plass. Lærere som bryr seg er en fin ting! Endret 9. november 2010 av kanel23 4
Myrthel Skrevet 9. november 2010 #69 Skrevet 9. november 2010 Vel, unnskyld meg, men vi har, fra siden de kunne spise, prøvd å gi dem forskjellige pålegg. De likte det da de var 1-2-3 år, men så snudde de og likte det ikke mer. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Det er ikke noe galt med oppdragelsen bare fordi barna blir kresne og ikke liker det og det pålegget. Man kan ikke styre hva barna skal like eller ikke like. Nei, du kan nok ikke styre hva de "liker" direkte, men du styrer hva du tilbyr de. Tilbyr du sjokolade og annet kliss, vil selvsagt barna velge dette. Og skjønner barna at de har kontrollen over deg, vil de "ikke like" enda mer, for å oppnå å få byttet ut mer mot usunn mat. Jo mer barn blir tilbud av usunt kliss, jo mer kresne vil de bli på sunn mat. Jeg har aldri tilbud mine barn sjokolade på maten, vi har aldri hatt det i huset. Vi tilbyr variert sunt pålegg. (jeg har aldri "godtatt" kresne barn, her er det et krav at de smaker på alt mulig. Syntes de det ikke er spesielt godt, er det helt greit etter å ha smakt - men så må de smake igjen om en stund...Smaken forandrer seg) 3
Gjest Idamarte Skrevet 9. november 2010 #70 Skrevet 9. november 2010 Det er enklere å styre hva barna skal spise når de er i førskolealder, enn når de går på ungdomsskolen. Større barn vet hvilke alternativer som finnes, og vet at det er vanskelig for foreldrene å nekte dem. Jeg spiste samme pålegg på matpakken i alle de år, men som voksen spiser jeg variert og liker å prøve ut nye ting. Jeg hadde blitt mer bekymret om barnehagebarn hadde Nugatti på skiva hver dag.
Gjest Trine Mor Skrevet 9. november 2010 #71 Skrevet 9. november 2010 Jeg ville sendt med ungen skive med kinakål på trass. Eller hva med en god salat? Eller toco rester? Om læreren tar matpakka da eller klager kan du/dere klage til rektor.
Gjest Kine Skrevet 9. november 2010 #72 Skrevet 9. november 2010 Nei, jeg har ikke barn, men jeg fikk heller aldri nugatti på skolematen av min mor, samme hvor kresen jeg var. Da måtte jeg bare spise maten jeg fikk. Er det noe som er en dreper for konsentrasjonen så er det alt sukkeret vi stapper i ungene nå om dagen, det synes jeg det skal være greit å legge inn forbud mot. Er det ikke lov, kan ikke foreldrene få kjeften for det heller. Det er veldig forskjellig hvor kresne barn er noen har veldig lite matlyst og da må en kanskje gi etter til slutt venninna mi har en slik unge. Hun er riktignok glad i grønnsaker men hun spiser ikke om hun ikke liker/ ikke vil ha og det spiller ingen trille om det er over et døgn siden hun har spist hun blir slapp ja men ikke mer sulten. Om barnet ikke spiser kan det bli sutrete og slapt sliten irritabelt. For barn som ikke spiser kan det være lurt og få de til å spise faste måletid. Fordi det kan gi en mere sultfølelse en om barnet ikke spiser på flere timer. Barn er forskjellige og det er ikke alle som liker sjokoladepålegg heller. Ellers så synes jeg det er tåpelig av lærer og henge seg opp i hva barnet spiser helt uten videre selv om det er sjokoladepålegg. Kan det være at lærer ser at barnet er urolig eller annet som egentlig er problemet?
Gjesten Skrevet 9. november 2010 #73 Skrevet 9. november 2010 Læreren kan vel egentlig ikke bestemme dette, og h*n kan absolutt ikke nekte barnet å spise. Når det er sagt, så forstår jeg godt at læreren reagerer. Barn bør ikke ha nugatti og peanøttsmør på brødskiven ofte. Nugatti er sjokolade og peanøttsmør er superfett. Jeg lurer av og til på om noen foreldre glemmer å tenke på dette? Godteri hører da helgen til, og sist jeg sjekket, var sjokolade godteri...
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #74 Skrevet 9. november 2010 Det er veldig forskjellig hvor kresne barn er noen har veldig lite matlyst og da må en kanskje gi etter til slutt venninna mi har en slik unge. Hun er riktignok glad i grønnsaker men hun spiser ikke om hun ikke liker/ ikke vil ha og det spiller ingen trille om det er over et døgn siden hun har spist hun blir slapp ja men ikke mer sulten. Om barnet ikke spiser kan det bli sutrete og slapt sliten irritabelt. For barn som ikke spiser kan det være lurt og få de til å spise faste måletid. Fordi det kan gi en mere sultfølelse en om barnet ikke spiser på flere timer. Barn er forskjellige og det er ikke alle som liker sjokoladepålegg heller. Ellers så synes jeg det er tåpelig av lærer og henge seg opp i hva barnet spiser helt uten videre selv om det er sjokoladepålegg. Kan det være at lærer ser at barnet er urolig eller annet som egentlig er problemet? Jeg hører denne unnskyldningen mye, og den er ikke mer enn det; en unnskyldning, og en dårlig en sådan. Ja, barn kan være kresne, men det går an å finne mat de liker OG det går an å si at de MÅ spise litt av den maten de ikke liker også. Har en liten slektning som bare spiser is, pølse og stappe. Dette er fordi hun ikke spiser noe annet, sier foreldrene, men hun spiser ALT vi gir henne hjemme hos oss, fordi vi ikke diller og duller og gir etter med en gang. Denne jenta er syk konstant, og jeg mistenker at det er fordi det ikke finnes næring eller vitaminer i maten hun får.
Gjest goodtwin Skrevet 9. november 2010 #75 Skrevet 9. november 2010 Nå inneholder jo peanøttsmør en god del enumettet og flerumettet fett fremfor mettet fett, man får litt proteiner i seg av å spise peanøttsmør. Litt vitaminer får man også av peanøttsmøret, så selv om man kanskje ikke trenger å spise det hver dag, så er det absolutt ikke det verste man kan få i seg.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 9. november 2010 #76 Skrevet 9. november 2010 (endret) Du får be om en liste over godkjent pålegg og be om at rektor signerer lista da vettu, så skal du se pipa får en annen lyd.. Haha! Edit: jeg skjønner forsåvidt at læreren er bekymra for kostholdet til ungen, men da finnes det bedre måter å ta opp problemet på. Endret 9. november 2010 av Kevlarsjäl
Gjest imli Skrevet 9. november 2010 #77 Skrevet 9. november 2010 Eg tykkjer det høyrest heilt "høl i huet" ut, for å vere heilt ærleg. Skal læraren bestemme kva ungane skal ete? Nei, nugatti på skiva kvar dag er ikkje optimalt, men å ta frå ungen matpakka å nekte dei maten??? Har dei tenkt på alle dei ungane med "mindre oppegåande foreldre", feks, der ungane lagar matpakka sjølv utan at foreldra kontrollerar? Då er det nok lett å smøre på usunt pålegg. For så å bli nekta mat? Det høyrest jo heilt grusomt ut! Skal ungen gå heile dagen utan å ete då? For det blir han/ho sikkert i mykje betre form av enn å ete nugatti?
Gjest Purple Haze Skrevet 9. november 2010 #78 Skrevet 9. november 2010 Hva om barna kun har brunost på skiva hver eneste dag i sju år? Like mye sukker og like usunt som nugatti, men sikkert godkjent, for det er jo nasjonalpålegget her i landet.
Gjest Kine Skrevet 9. november 2010 #79 Skrevet 9. november 2010 Jeg hører denne unnskyldningen mye, og den er ikke mer enn det; en unnskyldning, og en dårlig en sådan. Ja, barn kan være kresne, men det går an å finne mat de liker OG det går an å si at de MÅ spise litt av den maten de ikke liker også. Har en liten slektning som bare spiser is, pølse og stappe. Dette er fordi hun ikke spiser noe annet, sier foreldrene, men hun spiser ALT vi gir henne hjemme hos oss, fordi vi ikke diller og duller og gir etter med en gang. Denne jenta er syk konstant, og jeg mistenker at det er fordi det ikke finnes næring eller vitaminer i maten hun får. Ja men hvor mange dager ville du godtatt at barnet ikke hadde spist før du hadde gidd etter? Min venninnes datter ble passet av noen i 3 døgn. Når hun kom tilbake var hun veldig blek og dårlig. Hun spurte da dagmamma om hun hadde passet på at hun hadde spist slik som de skulle. Nei de hadde bare satt frem ulik mat de Jenta måtte til legen fordi hun ikke hadde spist. Unger er ulike og dette barnet til en venninne får det pålegget hun vil samme hva. Nå vil hun derimot ikke ha noe spesielt pålegg da alt pålegget ifølge henne er ekkelt og brødet er nesten like ekkelt.. Hun spiser hun mest bare brød uten pålegg og frukt. Om hun blir passet av andre pleier de også å gi henne god mat for det kan bli ganske krise om barnet ikke spiser noe i det hele tatt gjennom hele dagen. Og det er som sagt ofte viktig og spise faste måltid om ikke så kan sultfølelsen forsvinne mer da barnet kan bli slapt og få mindre lyst på mat. Nå spiser ikke denne ungen variert men det er slik at belønning ikke kan være mat det er mere "Skal vi gå ut å leke da må du spise brød skiven din først". For vi sitter her til du har spist opp. Denne ungen har aldri vært glad i mat og aldri hatt den perioden som barn der en putter ting i munnen. 1
Piper Skrevet 9. november 2010 #80 Skrevet 9. november 2010 Læreren kan komme med anbefalinger, men jeg hadde aldri akseptert at en lærer nektet noen å spise fordi pålegget ikke var godkjent av lærer. Da hadde det blitt baluba hos meg, og rektor måtte ha kommet med et felles skriv til hele skolen for at noe slikt skulle bli aktuelt. Og man kan faktisk ikke nekte elevene mat, så jeg tviler på at læreren ville fått gjennomslag for noe slikt. Og det mener jeg selv om elevene bare ahr sjokoladepålegg på maten, for det er bedre de får i seg noe mat enn ikke i det hele tatt. Og desom mener at peanøttsmør også er uaktuelt, er overhysteriske med tanke på kosthold, og det er min ærlige mening. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå