Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. november 2010 #41 Skrevet 8. november 2010 Så lenge foreldrene ikke tar et voksent ansvar, er lærerene nødt til å gripe inn. Men jeg er ikke enig at læreren fratar ungene matpakka, det må være et samarbeid. Ungene må få mat, men normalt sunt pålegg. læreren kunne håndtert situasjonen på en heeelt annen måte uansett
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #42 Skrevet 8. november 2010 Ønsker alle dere foreldrene her inne som har så dårlig sjikk på ungen deres at de kun spiser dritt mat en uke på som lærer på en skole..Med masse sukker til ungene. 1
Neala Skrevet 8. november 2010 #43 Skrevet 8. november 2010 Lillebroren min spiste nugatti på brødskiva i 10 år, og han var en av de roligste og en av de med best karakterer i klassen. Så det trenger ikke være sukker som gjør barna ukonsentrerte. Synes IKKE det er rimelig å sende ut et sånt brev til alle i klassen, når det kanskje bare gjelder 3-4 barn. Jeg synes det skal tas opp med foreldrene til hver enkelt og, i stedet for å skylde på sjokoladepålegget, fortelle at barnet er ukonsentrert på skolen, og si at det går utover klassen.
Myrthel Skrevet 8. november 2010 #44 Skrevet 8. november 2010 læreren kunne håndtert situasjonen på en heeelt annen måte uansett Ja, det er jeg enig i.. (men her hører vi jo alt kun fra den ene siden også)
Thorn Skrevet 8. november 2010 #45 Skrevet 8. november 2010 Han må da ha et vanvittig stort kontrollbehov. Undres på om han har med seg godkjente matpakker å tilby de barna han tar matpakkene til? Eller mener han virkelig at det er hans rett å bestemme at enten lager foreldrene godkjent mat (etter hans standard), ellers får ungen gå sulten? Skikkelig god pedagog, i så fall
Gjest Sommertid Skrevet 9. november 2010 #46 Skrevet 9. november 2010 Er helt enig i at det ikke er ok med sukkerpålegg på skiva, men å kommentere kinakål og smør? Det blir for rart. Om man har en skive med ost, agurk og kinakål så skal læreren ta det fra eleven fordi kinakål er "kosemat"? Jeg har inntrykk av at en sulten elev vil være akkurat like ukonsentrert og plagsom som en sukkerhøy elev.
Gjest princess Skrevet 9. november 2010 #47 Skrevet 9. november 2010 Kan ikke denne læreren smøre matpakke til alle elevene? At det går an å være så control-freak!
Gjest Annaires Skrevet 9. november 2010 #48 Skrevet 9. november 2010 Godteri er ikke mat Men hva er forskjell på en sjokolade og sjokoladepålegg, sånn rent bortsett fra at sistnevnte kan smører ut?
Gjest goodtwin Skrevet 9. november 2010 #49 Skrevet 9. november 2010 brødet gir litt mer næring, fiber og vitaminer en godteri.
Gjest goodtwin Skrevet 9. november 2010 #50 Skrevet 9. november 2010 nå er det ikke dermed sagt at jeg er for at en elev f.eks får med seg brød eller loff med nugatti på hver dag, men innimellom må det jo være lov. Sunnhet er ikke alt bestandig, det skal være lov å kose seg litt også. Husker når eg var liten så fikk vi kun sjokade eller nugatti til store høytider (jul og påske) og det er jo en måte å gjøre det på. Hvis man må trappe ned på nugattispisinga fordi det har blitt en vane er det jo mulig å si at fredager er nugattidag (markere starten på helga), men da er det altså foreldrene som bestemmer dette, ikke læreren. Og om en elev har med seg en brødskive med nugatti, så er det i det minste bare eleven som får i seg alt sukkeret. Har eleven med seg en pose bamsemums eller annet godteri så får han aldri i verden ha det for seg selv..
Gjest Applestore Skrevet 9. november 2010 #51 Skrevet 9. november 2010 Jeg syns at det er mye bedre at ungen spiser mat, enn at den ikke spiser i det hele tatt. Det var noen stykker i klassen min på barneskolen som ikke spiste med mindre de fikk "det og det" pålegget. Hos oss passet faktisk lærerne på at alle spiste opp maten sin når vi var på skolen, siden det var såpass viktig. I denne sammenhengen har læreren et vanvittig kontroll behov ovenfor ungene. Og det må da kunne gå ann å gi ungen noe annet en sjokoladepålegg i utgangspunket?
Kittykat Skrevet 9. november 2010 #52 Skrevet 9. november 2010 Jeg har 2 kresne barn som ikke spiser med mindre det er nugatti på skiven. De går i 1.klasse og 6.klasse og har hatt nugatti på skiven siden første dag. Vi sliter med å få de til å spise hvis det ikke er nugatti eller annet "usunt" pålegg de liker på skiven. Så ja, hadde jeg fått et sånt brev hjem, så hadde jeg blitt skikkelig sur, for skolen har ingen rett til å bestemme over hva mine barn skal ha på matpakken. Og når læreren "truer" med å ta matpakken hvis det er usunt pålegg på, da hadde jeg blitt sint. Jeg hadde tatt kontakt med rektor og vist henne brevet og spurt henne om dette er lov. Hvis ikke, så hadde ikke jeg tatt fem øre for å si ifra til læreren om at det han driver på med er ikke lov. Ja, jeg kan forstå at de ikke ønsker usunt pålegg på brødskiven på skolen, men de har ikke lov til å diktere, bestemme og kreve. Jeg synes det er bedre at ungene mine spiser mat med usunt pålegg enn at de ikke spiser i det hele tatt. Så her må læreren bestemme seg: vil han ha elever som spiser matpakken, selv om han ikke liker at de har usunt pålegg på eller vil han ha elever som ikke spiser bare fordi han har bestemt at usunt pålegg ikke er lov? 1
Independent_ Skrevet 9. november 2010 #53 Skrevet 9. november 2010 Jeg har 2 kresne barn som ikke spiser med mindre det er nugatti på skiven. De går i 1.klasse og 6.klasse og har hatt nugatti på skiven siden første dag. Vi sliter med å få de til å spise hvis det ikke er nugatti eller annet "usunt" pålegg de liker på skiven. Da bør du kanskje tenke litt mer på oppdragelsen til barna dine, dersom de nekter å spise noe annet enn nugatti hver eneste dag. 3
Shade Skrevet 9. november 2010 #54 Skrevet 9. november 2010 Da bør du kanskje tenke litt mer på oppdragelsen til barna dine, dersom de nekter å spise noe annet enn nugatti hver eneste dag. Må nesten si meg enig i denne, uansett hvor kresene barna er så er det ganske drøyt å gi de sjokkolade-pålegg på skiven hver dag. Har selv en datter som kan være ganske kresen når det kommer til matpakker men da prøver vi sammen og finne ting hun liker. Pita med salat, tomat, ost og mais var f.eks en slager eller polarbrød med smør og tomat/agurk. For tiden er hun inne i en god periode og har blitt mye mer åpen for forskjellig pålegg men jeg har planer om å lage matmuffins snart, det kan fryses ned og så tar man bare opp så mange som trengs kvelden før Hva ts angår høres det ut som et troll. 1
la Flaca Skrevet 9. november 2010 #55 Skrevet 9. november 2010 Jeg har 2 kresne barn som ikke spiser med mindre det er nugatti på skiven. De går i 1.klasse og 6.klasse og har hatt nugatti på skiven siden første dag. Vi sliter med å få de til å spise hvis det ikke er nugatti eller annet "usunt" pålegg de liker på skiven. Så ja, hadde jeg fått et sånt brev hjem, så hadde jeg blitt skikkelig sur, for skolen har ingen rett til å bestemme over hva mine barn skal ha på matpakken. Og når læreren "truer" med å ta matpakken hvis det er usunt pålegg på, da hadde jeg blitt sint. Jeg hadde tatt kontakt med rektor og vist henne brevet og spurt henne om dette er lov. Hvis ikke, så hadde ikke jeg tatt fem øre for å si ifra til læreren om at det han driver på med er ikke lov. Ja, jeg kan forstå at de ikke ønsker usunt pålegg på brødskiven på skolen, men de har ikke lov til å diktere, bestemme og kreve. Jeg synes det er bedre at ungene mine spiser mat med usunt pålegg enn at de ikke spiser i det hele tatt. Så her må læreren bestemme seg: vil han ha elever som spiser matpakken, selv om han ikke liker at de har usunt pålegg på eller vil han ha elever som ikke spiser bare fordi han har bestemt at usunt pålegg ikke er lov? Og hva hadde du gjort dersom nugatti og andre søte pålegg ikke fantes? Hadde barna dine sultet ihjel? Det er du som forelder som gir dem nugatti-alternativet og sørger for en elendig vane. For the record så har jeg også to kresne barn, som ikke vil ha smør, majones, kjøttpålegg, ost osv.osv. Noen ganger er det plent umulig å få i dem mat, men usunn mat har likevel aldri vært et alternativ! Jeg tar dem med i butikken og lar dem velge hvert sitt pålegg, som vi kjøper så lenge det ikke er søtt kliss. Ofte belønnes de med ei skive med prim hvis de først spiser ei skive med sunt pålegg. Det er mange muligheter! Å tillate små barn å leve på brødskive med nugatti er pur latskap. 6
Gjest Airi Skrevet 9. november 2010 #56 Skrevet 9. november 2010 Jeg har 2 kresne barn som ikke spiser med mindre det er nugatti på skiven. De går i 1.klasse og 6.klasse og har hatt nugatti på skiven siden første dag. Vi sliter med å få de til å spise hvis det ikke er nugatti eller annet "usunt" pålegg de liker på skiven. Så ja, hadde jeg fått et sånt brev hjem, så hadde jeg blitt skikkelig sur, for skolen har ingen rett til å bestemme over hva mine barn skal ha på matpakken. Og når læreren "truer" med å ta matpakken hvis det er usunt pålegg på, da hadde jeg blitt sint. Jeg hadde tatt kontakt med rektor og vist henne brevet og spurt henne om dette er lov. Hvis ikke, så hadde ikke jeg tatt fem øre for å si ifra til læreren om at det han driver på med er ikke lov. Ja, jeg kan forstå at de ikke ønsker usunt pålegg på brødskiven på skolen, men de har ikke lov til å diktere, bestemme og kreve. Jeg synes det er bedre at ungene mine spiser mat med usunt pålegg enn at de ikke spiser i det hele tatt. Så her må læreren bestemme seg: vil han ha elever som spiser matpakken, selv om han ikke liker at de har usunt pålegg på eller vil han ha elever som ikke spiser bare fordi han har bestemt at usunt pålegg ikke er lov? Hvem var det som ga dem nugatti i første omgang? Vi hadde ikke nugatti i huset en gang, det spiste jeg kun hos venner. Synes det er sjokkerende hvor lett foreldre fremstiller det som matvanene til barna er helt utenfor deres kontroll. Mine nister var forøvrig misunnt av hele klassen, de var fulle av druer og frukt, salat og youghurt. Mamma lagde nistene våre dagen i forveien, men alt så ferskt og innbydende ut. Lunsjen var en skikkelig høydare for meg, mye mer fristende enn de tørre brødskivene til de andre barna. Så det handler om å gi barna fristende alternativer, ikke å kapitulere og gi dem sjokopålegg. 1
slask Skrevet 9. november 2010 #57 Skrevet 9. november 2010 Har nå fått brev fra læreren til sønnen min. Der står det blant annet at all usunt pålegg er forbudt. Sønnen min har nå hatt nugatti på brødskiva siden første uten at noen har sagt noe og nå går han i 7. klasse og har fått ny lærer. Og ting blir ikke noe enklere når læreren selv bestemmer hva som er usunt og ikke for jeg Dette er garantert et trolleinnlegg. Er det virkelig noen som tror på dette? 1. klassing - tja....? 7. klassing - niks, ikke i hel....leland. Men jeg er ikke fan av sjokkispålegg som basis.
tingeling Skrevet 9. november 2010 #58 Skrevet 9. november 2010 Jeg har 2 kresne barn som ikke spiser med mindre det er nugatti på skiven. De går i 1.klasse og 6.klasse og har hatt nugatti på skiven siden første dag. Vi sliter med å få de til å spise hvis det ikke er nugatti eller annet "usunt" pålegg de liker på skiven. Så ja, hadde jeg fått et sånt brev hjem, så hadde jeg blitt skikkelig sur, for skolen har ingen rett til å bestemme over hva mine barn skal ha på matpakken. Og når læreren "truer" med å ta matpakken hvis det er usunt pålegg på, da hadde jeg blitt sint. Jeg hadde tatt kontakt med rektor og vist henne brevet og spurt henne om dette er lov. Hvis ikke, så hadde ikke jeg tatt fem øre for å si ifra til læreren om at det han driver på med er ikke lov. Ja, jeg kan forstå at de ikke ønsker usunt pålegg på brødskiven på skolen, men de har ikke lov til å diktere, bestemme og kreve. Jeg synes det er bedre at ungene mine spiser mat med usunt pålegg enn at de ikke spiser i det hele tatt. Så her må læreren bestemme seg: vil han ha elever som spiser matpakken, selv om han ikke liker at de har usunt pålegg på eller vil han ha elever som ikke spiser bare fordi han har bestemt at usunt pålegg ikke er lov? Læreren bestemmer i klasserommet, du bestemmer hjemme. Hurra for lærere som tar kosthold på alvor! Ref. artikkelen i aftenposten om hvordan nordmenn lar barna bestemme kostholdet til familien: Barne bestemmer middagsmenyen
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #59 Skrevet 9. november 2010 Jeg ser at noen argumenterer med at de kjenner barn som ikke blir urolige av sukker og at de derfor bør få spise nugattien sin i fred. Jeg skjønner ikke helt den holdningen. Jeg var aldri et urolig barn, jeg kunne sikkert momset smågodt og sjokolade hele skoledagen og fortsatt klart å konsentrere meg og få til gode resultater. Hadde det dermed vært greit? Noen foreldre skjønner at barna deres ikke tåler søtt og gir dem derfor ikke sånn skolemat, andre skjønner det ikke. Skal lærere bestemme at Per får lov å spise nugatti mens Pål kun får lov til å ha servelat på skiva? Jeg synes det er helt naturlig at skolen bestemmer at nugatti er ikke lov, uansett hvor rolig og grei eleven er. Når det gjelder det ts skriver så tenker jeg at enten snakker vi om en kontrollerende lærer som ikke har peiling på kosthold (nugattien er jeg enig i, men kinakål må jo være greit og mangel på smør er da ikke noe læreren skal legge seg oppi), eller så har vi her en sak som blir feil fremstilt. Om det er fordi det er et trolleinnlegg eller om ts har fått ting feil referert fra barnet vet jeg ikke, men hele situasjonen virker for merkelig til å være sann. Jeg vet av erfaring at barn gjerne vinkler historier sånn at de selv skal få mest mulig sympati. Det er en vanlig menneskelig egenskap. 1
Independent_ Skrevet 9. november 2010 #60 Skrevet 9. november 2010 Ikke for å spore av tråden eller noe, men jeg ser jo at mange her bruker "barn - sukker - hyper" som et argument for hvorfor barn ikke skal ha f.eks. nugatti på brødskiva. Jeg er forsåvidt enig i at barn ikke bør spise mye sukker (av helsemessige årsaker), men bare til opplysning så har forskere funnet ut at det ikke er en sammenheng mellom sukker og at barn blir hyper etter å spist det. Det skjer bare i enkle tilfeller, og hvis det var konsekvent sukkeret sin skyld ville det vel ikke skjedd i bare enkle tilfeller. Over tid skjer det jo også en såkalt placebo-effekt av sukker, på samme måte som at mange som drikker alkoholfritt tror de blir oppriktig full av det. Nå er det vel mer foreldrene som sitter på denne placebo-effekten hvor de tror at barna er hyper på sukker. Barna får bare smaken på noe godt og kan gjerne bli hyper helt uten grunn. Det skal nevnes at mange barn som blir hyper har proppet i seg massevis av godis og andre fabrikerte søtsaker, og da kan det faktisk være tilsetningsstoffene som har en uheldig effekt på barnet. Vi ser jo at tilsetningsstoffer er ganske farlige i store mengder, og det har blitt vitenskapelig bevisst at det kan påvirke litt av hvert i menneskekroppen. Mer om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå